Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Są to samochody, które mają w sobie to coś i jak z resztą wiadomo, potrafią być niezawodne. Według mnie, takim przykładem jest właśnie Audi 80.


Dlaczego interesujesz się takim autem?
Audi 80 B4 jest z 1994 roku. Interesuję się tym autem, ponieważ ma ponad czasową bryłę, jest mało awaryjna i przynosi dużo przyjemności podczas upalnych dni.

Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Audi kupiłem od swojego kolegi, niecałe 4 lata temu. Wiedziałem, że chce sprzedać ten samochód. Zadzwoniłem do niego w tej sprawie i po prostu dogadaliśmy się. Cena była naprawdę przystępna ?

Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Niestety auto ma nieoryginalne radio i głniki, a także było całe malowane. Cała reszta to oryginał.

Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
Dużo rzeczy robiłem przy nim sam, pomagali też koledzy. Niekiedy jednak, potrzebowałem pomocy mechanika.

Ile kosztowały prace remontowe? Czy były kłopotliwe?
Kolega zrobił kapitalny remont silnika, dokonał zmian w zawieszeniu i hamulcach, a także wymienił sprzęgło. Ja natomiast, oddałem skrzynie na wymianę łożysk, felgi do malowania, założyłem nowe opony, gumowe listwy na drzwiach i kilka detali. Nie było większych kłopotów, oprócz problemów z otwieraniem dachu. Okazało się, że przewody w klapie bagażnika są przetarte.

Jakie ma zalety, wady?
Zaletą jest pancerność tego modelu, ponadczasowa sylwetka i tanie, ogólno dostępne części – nowe i używane. Jakie wady? Silnik na pewno nie jest demonem prędkości. Ale czy jest to potrzebne podczas pięknego, gorącego dnia?

Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Niewątpliwie jest to mechanizm dachu. To cały czas działa! (Jedynie przetarte kable klapy bagażnika, o których wspominałem wcześniej).

Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz? Czy samochód jest praktyczny w codziennej eksploatacji?
Autem robię 3-4 tys. kilometrów rocznie. Jeżdżę tylko w słoneczne weekendy i podczas urlopu. Odwiedzam polskie morze kilka razy w roku. W trakcie brzydkiej pogody Audi stoi w garażu. Nie ma kontaktu z deszczem, tym bardziej ze śniegiem lub z solą drogową. W sezonie zimowym jest odpalana raz na tydzień. Zwracam również uwagę na ustawienie opon, żeby nie znajdowały się w jednym położeniu.

Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Jeśli chodzi o eksploatację, to wiadomo, trzeba ubezpieczyć i zrobić przegląd. Wymieniam olej i filtr oleju co roku, a resztę filtrów raz na dwa lata. Inne naprawy to bzdury za kilkadziesiąt złotych.

Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Wszystkie części są ogólno dostępne, nowe i używane. Jednakże niektóre z nich musiałem zamówić w sklepach, które mają części do zabytkowych samochodów. Nie ukrywam, są to części droższe, trzeba troszkę poszukać, ale nie ma tragedii. Dla przykładu emblematy Audi na błotnikach. Jedna sztuka 130 zł. Można kupić używane za 30 zł, ale są już spękane. Inny przykład, to gumowe listwy boczne – 1200zł. Trochę dużo, ale warto było.

Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Audi stoi w podziemnym garażu, przykryta oddychającym pokrowcem, ponieważ trochę się tam kurzy. W okresie zimowym znajduje się w garażu u rodziców. Garaż jest drewniany i ocieplony.

Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
Nie uczestniczę w zlotach. Jeśli jest ładna pogoda, po prostu wybieram się na przejażdżkę lub odwiedzam polskie wybrzeże – kilka razy w roku. Czasem na jeden dzień, czasem na weekend, a innym razem na tydzień.

Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Nie należę do klubu. Jedynie jakieś polubienia na Facebooku. Między innymi KlasikAuto.pl ?

Komu polecasz to auto?
Auto polecam naprawdę każdemu. Szczególnie osobie, która chce zacząć przygodę z kabrioletem. Jeśli ktoś lubi pogrzebać w garażu, ma trochę wolnego czasu i trochę gotówki (wcale nie jakoś bardzo dużo!), to może odbudować Audiczkę. Są to wdzięczne auta, jeśli się o nie trochę zadba. Efekt końcowy cieszy oko, a tym bardziej, jeśli się ją nawoskuje i porządnie wyczyści. Osobiście lubię pucować swoje auto. Sprawia mi to satysfakcję i jeszcze przyjemniej się jeździ.

Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Jeśli chcesz kupić takie auto, to dokładnie je sprawdź. Jeśli nie będzie bardzo zmęczone, to na spokojnie można je doprowadzić do niezłego stanu.

Inne ciekawostki?
Ciekawostki… Może napiszę tak: fajne uczucie, gdy z naprzeciwka jedzie nowe SQ7, S5, lub inna nowa Audiczka, a kierujący nim ogląda się za moim egzemplarzem z 1994 roku. ?

Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe aut? Jakie i dlaczego?
Nie zamierzam kupować innego, zabytkowego auta. Raczej będę starał się zostać przy mojej Audi. Aktualnie mam rodzinę i mało czasu. Cholernie szkoda byłoby ją sprzedać. Nawet wolałbym, żeby stała nieużywana. Nie mogę jej sprzedać! Pozdrawiam redakcję i zmotoryzowanych ???

Bartosz z Torunia

Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY.
Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/