Moja pasja do zabytkowej motoryzacji rozpoczęła się jakieś 15 lat temu, gdy współpracowałem ze znanym czasopismem motoryzacyjnym Automobilista. To właśnie podczas tej współpracy złapałem tzw. „bakcyla”. Dokładnie wtedy kupiłem też swój pierwszy samochód jakim jest Polski Fiat 126p z 1983 roku. Ale ten artykuł dotyczy kolejnego mojego „dziecka”, czyli kultowego Volkswagena Golfa drugiej generacji, w rzadko spotykanej wersji, GTI Wolfsburg Edition., których było wyprodukowane niespełna 11 tys. egzemplarzy.

Auto kupiłem 13 lat temu, na Śląsku. Początkowo służyło jako drugi samochód w rodzinie, a następnie jako moje pierwsze wymarzone auto po zdaniu prawa jazdy.

Na tamtą chwilę auto posiadało standardowy silnik 1.8 o oznaczeniu PF i mocy 107 KM, standardowy dla GTI, chociaż były też wersje mocniejsze.

 

Volkswagen jest delikatnie zmodyfikowany, posiada zawieszenie obniżone o 8 cm w stosunku do wersji oryginalnej. Nadwozie jest zachowane w 90% w oryginale. Lakierowane było tylko dwa elementy.

Kolejnymi modyfikacjami była wymiana jednostki napędowej, ze standardowego 1.8 pod maskę wskoczyło serce montowane w Golfach i Passatach nowszej generacji o pojemności 2,8 litra w układzie VR6 i mocy 191 KM, potwierdzonych hamownią. Tzw. SWAP silnika wykonywany był pod okiem fachowców z Grodziska Mazowieckiego.

Dwa lata temu auto przeszło kompletny remont podwozia oraz odświeżenia lakieru. Nie mówię już o kosztach, bo w przypadku aut klasycznych kwoty bywają zdumiewające.

Auto użytkowane jest sporadycznie. Przejeżdżam maksymalnie kilkaset kilometrów miesięcznie. Jak przystało na youngtimera przechowywane w suchym garażu, zimą oczywiście nie używane.

Golfik wygląda praktycznie, tak jak wyszedł z fabryki, poza niższym zawieszeniem oraz szerszymi rantami w oryginalnych felgach BBS RM.

Owszem, zamierzam kupić kolejnego klasyka i obecnie poluję również na Golfa II tyle, że w również rzadkiej wersji Fire And Ice. Niestety dostępność takiego egzemplarza w dobrym stanie jako bazę do odbudowy jest bardzo mała.

Pozdrawiam sympatyków youngtimerów
Piotr – Bielsk Podlaski

Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY.
Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/