Václav Klement (1868–1938) wraz z Václavem Laurinem (1865–1930) należą do najważniejszych postaci czeskiej motoryzacji. Jeszcze przed końcem XIX wieku zaczęli produkować motocykle oferowane pod patriotyczną marką Slávia. Były bardzo nowoczesne i stały się wzorem dla wielu innych światowych marek.


Producent: Laurin & Klement, Mladá Boleslav, Czechy/Bohemia
Pojemność: 812 cm3
Wydajność: 3,7 kW (5 KM)
Max. prędkość: 85 km/h
Waga: 76 kg

Motocykl Slávia CCR był najlepszym produktem z oferty Laurin & Klement. Ta sportowa maszyna z rozwidlonym, dwucylindrowym silnikiem w standardowej wersji osiągał imponującą prędkość 85 km/h. Największym osiągnięciem sportowym marki Slávia było zwycięstwo zawodnika Václava Vondřicha w wyścigu Coupe Internationale w Dourdan we Francji w 1905 roku, który był uważany za nieoficjalne mistrzostwa świata motocykli w tym czasie.

Václav Klement znacząco przyczynił się do zebrania kolekcji motocykli w muzeum w Pradze, którego jest faktycznym założycielem. W 1935 r. kupił pojazdy od swoich byłych klientów, „zmodyfikował je do celów wystawienniczych”, a następnie podarował muzeum, m.in. trzy motocykle wyprodukowane kiedyś przez jego firmę. Były to pierwsze motocykle w zbiorach Narodowego Muzeum Techniki.

Slávia machines competed successfully in most of the sports events as that time. With a modified version of the most powerful series-produced CCR model, the rider Václav Vondřich won in the Coupe Internationale race at Dourdan in France. This race was considered as the unofficial world championship and Vondřich’s victory in it can be regarded as one of the greatest sporting successes of our motorcycles in the first half of the 20th century. It was donated by Václav Klement.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

http://www.ntm.cz/heslar/SlaviaCCR