Wikov 7/28 to jeden z najbardziej znanych modeli przedwojennej czechosłowackiej marki Wikov, produkowany w latach 1927–1932 w małych seriach. Występował w wielu wersjach nadwoziowych, w tym w wariantach sportowych i roadster, które dzięki lekkiej konstrukcji i ulepszonym osiągom cieszyły się uznaniem wśród kierowców i pasjonatów wyścigów.
Historia i producent
Marka Wikov (Wichterle & Kovářík) powstała w Prostějovie i początkowo specjalizowała się w produkcji maszyn rolniczych. W latach 20. XX wieku rozpoczęła produkcję samochodów osobowych. Model 7/28 był pierwszym seryjnym samochodem tej firmy, a w sumie powstało około 280 egzemplarzy w różnych wersjach.
Dane techniczne i cechy konstrukcyjne
-
Silnik: czterocylindrowy, rzędowy, z górnym wałkiem rozrządu (OHC)
-
Pojemność: 1477 cm³
-
Moc: w wersjach sportowych do około 40 KM
-
Prędkość maksymalna: standardowe wersje osiągały około 100 km/h, sportowe nawet do 130–140 km/h
-
Nadwozie: limuzyna, tourer, roadster, sport
-
Masa: od ok. 850 do 950 kg w zależności od wersji
-
Skrzynia: manualna, 3-biegowa
Znaczenie sportowe i kulturowe
Wersje sportowe Wikova 7/28 brały udział w zawodach wyścigowych, m.in. w Grand Prix Brna. Dzięki temu samochód zyskał status pioniera czeskiej motoryzacji sportowej. Dziś jest cenionym zabytkiem motoryzacji międzywojennej i ważnym świadectwem historii Czechosłowacji.
Uwagi o egzemplarzu muzealnym ze zdjęć
Egzemplarz z roku 1930, z silnikiem 1477 cm³, masą około 850 kg i prędkością maksymalną 110 km/h, to wersja roadster, która łączy cechy użytkowe z osiągami sportowymi.
Wikov 7/28 — Classic Czech Roadster and Sports Car
Introduction
The Wikov 7/28 is one of the best-known pre-war models of the Czechoslovakian brand Wikov, produced between 1927 and 1932 in small numbers. It was offered in several body styles, including sporty roadsters, which were lighter and faster, making them popular among drivers and racing enthusiasts.
History and Manufacturer
Wikov (Wichterle & Kovářík), based in Prostějov, originally manufactured agricultural machinery before entering the car industry in the 1920s. The 7/28 was the company’s first production model, with around 280 units built in various versions.
Technical Specifications and Features
-
Displacement: 1477 cc
-
Power: up to around 40 hp in sport versions
-
Top speed: standard models reached about 100 km/h, while sport versions achieved 130–140 km/h
-
Body styles: limousine, tourer, roadster, sport
-
Weight: approx. 850–950 kg depending on version
-
Gearbox: 3-speed manual
Sporting and Cultural Importance
The sport versions of the Wikov 7/28 competed in races such as the Brno Grand Prix, earning a reputation as pioneers of Czech motorsport. Today, the car is considered a valuable vintage automobile and an important part of Czechoslovak motoring heritage.
Notes on the Museum Example
The 1930 example, with a 1477 cc engine, a weight of about 850 kg and a top speed of 110 km/h, represents the roadster version — a model that combined everyday usability with sporty performance.






















