Skoda spezial sport

W czasach, gdy europejska motoryzacja szykowała się do wojennej zawieruchy, w Czechach powstał samochód, który do dziś rozpala wyobraźnię kolekcjonerów i miłników klasycznej motoryzacji. Mowa o Škodzie 640 Special Sport – jedynym w swoim rodzaju sportowym roadsterze zbudowanym na bazie luksusowego modelu Superb.

To samochód, który łączy w sobie elegancję przedwojennego stylu z odważnym sportowym charakterem.


Konstrukcja i technika – kiedy komfort spotyka sport

Bazą dla Special Sporta był model 640 Superb – jedna z najbardziej prestiżowych limuzyn Škody lat 30. Inżynierowie zdecydowali się jednak na odważny krok: skrócili podwozie, radykalnie zmienili nadwozie i stworzyli dwumiejscowy roadster o dynamicznej sylwetce.

Najważniejsze dane techniczne:

  • Silnik: 6-cylindrowy rzędowy, 2,5 litra (2492 cm³)

  • Moc: 55 KM przy 3500 obr./min

  • Napęd: tylny (RWD)

  • Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna

  • Prędkość maksymalna: ok. 120 km/h

  • Rozstaw osi: 3300 mm

  • Waga: ok. 1650 kg

Zachowano komfortowe zawieszenie i układ jezdny z modelu Superb, co sprawiło, że auto mimo sportowego wyglądu prowadziło się płynnie i dostojnie.

Skoda special roadster


Design – francuska elegancja z czeskim rodowodem

Nadwozie Škody 640 Special Sport najprawdopodobniej zostało zaprojektowane i wykonane ręcznie przez francuskiego karosera. Auto charakteryzowało się:

  • niską, smukłą sylwetką,

  • długą maską i opływowymi błotnikami,

  • krótką kabiną z dwoma miejscami i niską szybą przednią,

  • oszczędną, elegancką deską rozdzielczą z drewnem i chromami.

To przykład tak zwanego coachbuildingu – rzemieślniczej sztuki tworzenia nadwozi na indywidualne zamówienie, który był bardzo popularny wśród bogatych klientów lat 30.

Škoda 640 Special Sport


Jeden samochód, jedna historia

640 Special Sport powstała prawdopodobnie tylko w dwóch egzemplarzach. Model prezentowany na zdjęciach pochodzi z 1938 roku. Nie był to projekt seryjny – najprawdopodobniej zrealizowano go na indywidualne zamówienie zamożnego entuzjasty. Auto nie brało udziału w rajdach ani nie służyło jako pojazd oficjalny – jego celem było raczej pokazanie możliwości Škody i jej potencjału jako producenta luksusowych samochodów sportowych.

Współcześnie pojazd ten przetrwał w stanie bliskim oryginałowi i od czasu do czasu pojawia się na wystawach klasyków w Czechach oraz Austrii. Dla kolekcjonerów to prawdziwy Święty Graal.

Škoda 640 Special Sport


Ile jest wart ten unikat?

Wycena Škody 640 Special Sport to trudne zadanie. Mówimy bowiem o unikalnym egzemplarzu, z oryginalną mechaniką i nadwoziem wykonanym na specjalne zamówienie.

Szacunkowa wartość rynkowa:

  •  1,5–2,5 miliona euro

Dla porównania, podobne unikalne roadstery z lat 30. – takie jak Bugatti Type 57, Talbot-Lago T150C czy Hispano-Suiza H6C – osiągają na aukcjach RM Sotheby’s i Bonhamsa podobne lub wyższe ceny.

Gdyby Škoda 640 Special Sport trafiła na aukcję w Pebble Beach, Goodwood czy Villa d’Este, bez wątpienia przyciągnęłaby uwagę światowej elity kolekcjonerów.

Škoda 640 Special Sport


Dlaczego Škoda 640 Special Sport to auto wyjątkowe?

  • To unikatowy egzemplarz.

  • Łączy komfort limuzyny z sylwetką sportowego roadstera.

  • Ma historyczną wartość jako przykład możliwości Škody sprzed II wojny światowej.

  • Stanowi świadectwo stylu coachbuildingu z lat 30., dziś praktycznie wymarłego.

Škoda 640 Special Sport


Podsumowanie

Škoda 640 Special Sport to motoryzacyjna kapsuła czasu – elegancki, sportowy i ręcznie wykonany samochód z duszą przedwojennej Europy. To także dowód na to, że Škoda już przed wojną potrafiła myśleć ambitnie, odważnie i stylowo. Choć nie trafił do produkcji, dziś ten egzemplarz jest legendą – cichą, ale potężną. I kto wie – może jeszcze kiedyś stanie się gwiazdą wielkiej aukcji, ustanawiając nowy rekord cenowy dla czeskiej motoryzacji.

Škoda 640 Special Sport Skoda 640 spezial sport

Škoda 640 Special Sport – The Forgotten Gem of Czech Motoring

At a time when European automotive industries were bracing for the storm of war, a car was created in Czechoslovakia that continues to ignite the imagination of collectors and classic car enthusiasts to this day. That car is the Škoda 640 Special Sport – a one-of-a-kind sports roadster based on the luxurious Škoda Superb model.
It’s a vehicle that blends the elegance of pre-war design with a bold, sporty character.


Engineering and Design – Where Comfort Meets Sport

The foundation for the Special Sport was the Škoda 640 Superb – one of Škoda’s most prestigious limousines of the 1930s. But the engineers took a daring approach: they shortened the chassis, radically redesigned the body, and created a two-seater roadster with a dynamic silhouette.

Key technical specifications:

  • Engine: Inline 6-cylinder, 2.5-liter (2492 cm³)

  • Power output: 55 hp at 3500 rpm

  • Drive: Rear-wheel drive (RWD)

  • Transmission: 4-speed manual

  • Top speed: approx. 120 km/h

  • Wheelbase: 3300 mm

  • Weight: approx. 1650 kg

The car retained the comfortable suspension and running gear from the Superb, resulting in a ride that, despite its sporty looks, was smooth and refined.

Skoda 640 spezial sport


Design – French Elegance with Czech Roots

The body of the Škoda 640 Special Sport was likely designed and handcrafted by a French coachbuilder. The car was distinguished by:

  • a low, sleek profile,

  • a long hood and streamlined fenders,

  • a short cabin with two seats and a low windshield,

  • a minimalist, elegant dashboard trimmed with wood and chrome.

This is a prime example of coachbuilding – the artisan craft of creating custom car bodies for individual clients, which was highly popular among wealthy customers in the 1930s.


One Car, One Story

Only two units of the 640 Special Sport are believed to have been built. The model shown in photographs dates from 1938. It was not a series-production project – most likely, it was commissioned by a wealthy enthusiast. The car never competed in races nor served any official role – its purpose was rather to showcase Škoda’s capabilities and potential as a maker of luxury sports automobiles.

Today, the vehicle survives in near-original condition and occasionally appears at classic car exhibitions in the Czech Republic and Austria. For collectors, it’s a true Holy Grail.

Škoda 640 Special Sport


What Is This Unique Car Worth?

Valuing the Škoda 640 Special Sport is a challenge. We’re talking about a one-off vehicle with original mechanical components and a body built to custom specifications.

Estimated market value:

  • €1.5–2.5 million

For comparison, similarly unique roadsters from the 1930s – such as the Bugatti Type 57, Talbot-Lago T150C, or Hispano-Suiza H6C – achieve comparable or even higher prices at RM Sotheby’s and Bonhams auctions. If the Škoda 640 Special Sport ever made it to an auction at Pebble Beach, Goodwood, or Villa d’Este, it would undoubtedly attract the attention of the global collector elite.


Why Is the Škoda 640 Special Sport So Unique?

  • It is a one-of-a-kind example.

  • It combines limousine-level comfort with the silhouette of a sports roadster.

  • It holds historical value as a symbol of Škoda’s pre-WWII potential.

  • It represents the nearly extinct art of 1930s coachbuilding.


Conclusion

The Škoda 640 Special Sport is an automotive time capsule – elegant, sporty, and hand-crafted with the soul of pre-war Europe. It’s also proof that Škoda, even before the war, could think ambitiously, boldly, and stylishly. Though it never entered production, this car has become a legend – a quiet one, but a powerful one. And who knows – perhaps one day it will shine as the star of a major auction, setting a new price record for Czech automotive history.