
Warszawa 224 to ostatnia wersja legendarnej polskiej limuzyny, produkowanej przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie. Prezentowany egzemplarz, wyprodukowany w 1970 roku, to nie tylko świetnie zachowany klasyk, ale też piękna historia jednej rodziny.
Nasi Czytelnicy dokonali wyboru Klasyka Czerwca 2025, który weźmie udział w głosowaniu finałowym Klasyk Roku 2025.
Konkurs Klasyk Miesiąca
Tytuł KLASYK CZERWCA 2025 roku otrzymuje:
Warszawa 224 z 1970 roku. Właścicielem jest Pan Krzysztof Ornowski z Żuromina. Dyplom oraz nagrodę wysłaliśmy pocztą.
Zapraszamy do udziału w zabawie. Nagrody czekają. Zgłaszajcie swoje klasyki do konkursu! Wystarczy wysłać zdjęcie samochodu na maila: [email protected]
Wykaz wszystkich samochodów, które uzyskały tytuł Klasyk Miesiąca i Klasyk Roku od 2014 roku znajduje się menu głównym w Działy w Klasyk Roku/Klasyk Miesiąca: TUTAJ
Historia pojazdu
Samochód został zakupiony w fabryce FSO 4 lutego 1970 roku za cenę 120 000 złotych, plus 210 zł za płyn przeciwmroźny. Co wyjątkowe, do dziś zachowały się oryginalne dokumenty: rachunek zakupu, książka gwarancyjna oraz instrukcja obsługi.
Pojazd od nowości znajduje się w rękach jednej rodziny – początkowo należał do ojca, obecnie jest własnością syna. Przez ponad pół wieku był garażowany w idealnych warunkach, co widać po jego stanie technicznym i wizualnym.
Stan zachowania
-
Oryginalna blacharka – z wyjątkiem przedniego prawego błotnika.
-
Oryginalny lakier piecowy – zachowany na dachu, tylnej pokrywie bagażnika i podszybiu.
-
Oryginalna tapicerka – siedzenia, boczki drzwi oraz podsufitka w stanie fabrycznym.
-
Pierwsze tablice rejestracyjne: TB 57-44 (zachowane). Obecnie pojazd zarejestrowany na WZU 55LM.
To przykład auta, które przetrwało dekady w niemal niezmienionym stanie – bez renowacji, ale z ogromnym szacunkiem dla oryginalności.
Dane techniczne Warszawy 224 (1970)
-
Silnik: R4, dolnozaworowy, o pojemności 2120 cm³
-
Moment obrotowy: ok. 140 Nm
-
Napęd: tylna oś
-
Skrzynia biegów: manualna, 3-biegowa (bez synchronizacji pierwszego biegu)
-
Prędkość maksymalna: ok. 125 km/h
-
Przyspieszenie 0–100 km/h: ok. 31 sekund
-
Zużycie paliwa: około 13 l/100 km
-
Waga własna: ok. 1400 kg
-
Długość: 4730 mm
-
Szerokość: 1800 mm
-
Rozstaw osi: 2700 mm
Warszawa 224 – duma PRL-u
Model 224 był rozwinięciem wcześniejszej Warszawy 223, różnił się m.in. nowym grillem i lepiej wyposażonym wnętrzem. Był symbolem statusu – często używany przez urzędników, służby państwowe i taksówki.
Dziś takie egzemplarze jak ten należą do rzadkości – zachowane w oryginalnym stanie, z udokumentowaną historią, są niezwykle cenione przez kolekcjonerów i miłośników motoryzacji PRL-u.
Podsumowanie
Warszawa 224 z 1970 roku to nie tylko samochód, ale żywy świadek historii polskiej motoryzacji. Oryginalny lakier, tapicerka i dokumentacja czynią z niej prawdziwą perełkę kolekcjonerską, która wciąż przyciąga uwagę i budzi emocje.