Audi TT 8N Klassikautopl

Czy Audi TT 8N i Toyota Celica T230 to idealne youngtimery dla miłników samochodów coupé? Oba modele z początku lat dwutysięcznych łączy wiele cech, ale również znacząco się różnią. W tym artykule znajdziesz szczegółowe porównanie obu kultowych aut, które mogą stać się przyszłymi klasykami.

Audi TT 8N – klasyczne coupé z nowoczesnym stylem

Audi TT 8N to jedno z najbardziej rozpoznawalnych coupé, które niemal w całci odziedziczyło wygląd po samochodzie koncepcyjnym. Premiera modelu miała miejsce w 1998 roku, a jego charakterystyczna linia nadwozia przyciągnęła uwagę miłników motoryzacji na całym świecie. Audi TT 8N bazowało na sprawdzonej płycie podłogowej używanej w Volkswagenie Golfie IV i Audi A3.

Sportowy wygląd Audi TT łączył modernistyczny styl z funkcjonalnością. Nazwa TT (Tourist Trophy) nawiązuje do legendarnego wyścigu na wyspie Man oraz sukcesów historycznej marki NSU.

Wnętrze Audi TT

Wnętrze Audi TT 8N zachwycało nowoczesnym designem. Elementy skórzane, aluminiowe i plastikowe zostały zaprojektowane w spójnej stylistyce. Charakterystyczny motyw pierścieni obecny był m.in. na kierownicy, kratkach wentylacyjnych oraz lewarku zmiany biegów. W samochodzie mogły podróżować cztery osoby, choć najwygodniej było w duecie.

Niska i wysoko poprowadzona linia okien potęgowała uczucie izolacji kierowcy od otaczającego go świata. Styl auta docenił też twórca „Wesela”, Wojciech Smarzowski, który przedstawił go w swoim filmie w roli ekskluzywnego prezentu ślubnego.

Przednie fotele były naprawdę dobrze wyprofilowane, co można było szczególnie odczuć na dłuższych trasach.

Wersje silnikowe Audi TT

Audi TT 8N oferowało szeroki wachlarz jednostek napędowych. Podstawowy silnik 1.8 o mocy 150 KM pozwalał osiągnąć prędkość maksymalną 214 km/h (przy masie samochodu 1280 kg). Dostępne były także wersje quattro z napędem na cztery koła, rozwijające moc do 240 KM. Topową wersją była odmiana z 3.2-litrowym silnikiem VR6 quattro o mocy 250 KM.

 

Toyota Celica T230 – ostatnia generacja kultowego coupé

Toyota Celica T230, produkowana od 1999 do 2005 roku, to ostatni przedstawiciel legendarnej linii Celica. W odróżnieniu od wcześniejszych generacji, VII odsłona Celiki wyróżniała się klinowatym, agresywnym designem, nawiązującym do XXI wieku. Model ten zdobył uznanie wśród miłników tuningu i fanów sportowej jazdy.

W latach dziewięćdziesiątych Toyota Celica w wersji GT-Four była jednym z najlepszych samochodów rajdowych. W Polsce, czwartą generacją tego modelu jeździli m.in. jeden z bohaterów komedii „Chłopaki nie płaczą” oraz dziennikarka Martyna Wojciechowska.

Wnętrze Toyoty Celica

Wnętrze Celiki T230 charakteryzowało się elegancją i funkcjonalnością. Środkowy panel konsoli w wersji S zawierał przyciski do obsługi klimatyzacji i elektrycznych szyb. Nietypowym elementem była duża plastikowa klapka, za którą często montowano radia z dużymi ekranami. Sportowy charakter wnętrza podkreślały kubełkowe fotele oraz skórzana kierownica, znana także z Toyoty MR2 Spyder.

Niska pozycja za kierownicą powodowała, że można było poczuć się niczym w bolidzie.

Wersje silnikowe Toyoty Celica

Toyota Celica VII generacji była dostępna z silnikami o pojemności 1.8 litra, rozwijającymi moc od 143 do 192 KM. Jednostki te wyróżniały się trwałcią i umiarkowanym spalaniem na poziomie ok. 8 l/100 km. 6-biegowa manualna skrzynia biegów zapewniała precyzyjną zmianę przełożeń, a dobra przyczepność w zakrętach sprawiała, że prowadzenie auta było czystą przyjemnością.

Choć od premiery tej generacji Toyoty minęło już 26 lat – jej wygląd wciąż prezentuje się nowocześnie.

Podobieństwa między Audi TT i Toyotą Celica

  • Oba modele oferowały wersje specjalne z napędem na cztery koła.
  • Zarówno Audi TT, jak i Toyota Celica to klasyczne coupé 2+2, cenione za niezawodność.
  • Popularne jednostki 1.8 litra w obu autach łączyły dynamikę jazdy z niskim spalaniem.

Różnice między Audi TT a Toyotą Celica

  • Toyota Celica oferowała mniejszy wybór jednostek napędowych.
  • Audi TT miało w ofercie luksusową wersję Roadster dla dwóch osób.
  • Toyota Celica bardziej przyciągała entuzjastów tuningu dzięki dużym możliwościom modyfikacji.
  • Audi TT wyróżniało się bardziej ekskluzywnym charakterem i lepszym wykonaniem wnętrza.

Audi TT czy Toyota Celica? Nasz wybór

Choć Toyota Celica T230 to solidne i trwałe coupé, Audi TT 8N lepiej wpisuje się w kanon przyszłego klasyka. Charakterystyczny design inspirowany prototypem, szeroki wybór wersji silnikowych oraz lepsza dostępność części zamiennych czynią Audi TT bardziej uniwersalnym wyborem. Na rynku wtórnym szczególnie cenione są egzemplarze w oryginalnym stanie, pozbawione licznych modyfikacji. Nawet bazowe wersje utrzymane w fabrycznym stanie mogą być dobrą inwestycją.

Zdjęcia: Krzysztof Kraciński, Błażej Wieczorek
Źródła dodatkowych informacji: archiwalne materiały reklamowe Audi i Toyoty