Czy Audi TT 8N i Toyota Celica T230 to idealne youngtimery dla miłośników samochodów coupé? Oba modele z początku lat dwutysięcznych łączy wiele cech, ale również znacząco się różnią. W tym artykule znajdziesz szczegółowe porównanie obu kultowych aut, które mogą stać się przyszłymi klasykami.
Audi TT 8N – klasyczne coupé z nowoczesnym stylem
Audi TT 8N to jedno z najbardziej rozpoznawalnych coupé, które niemal w całości odziedziczyło wygląd po samochodzie koncepcyjnym. Premiera modelu miała miejsce w 1998 roku, a jego charakterystyczna linia nadwozia przyciągnęła uwagę miłośników motoryzacji na całym świecie. Audi TT 8N bazowało na sprawdzonej płycie podłogowej używanej w Volkswagenie Golfie IV i Audi A3.
Sportowy wygląd Audi TT łączył modernistyczny styl z funkcjonalnością. Nazwa TT (Tourist Trophy) nawiązuje do legendarnego wyścigu na wyspie Man oraz sukcesów historycznej marki NSU.
Wnętrze Audi TT
Wnętrze Audi TT 8N zachwycało nowoczesnym designem. Elementy skórzane, aluminiowe i plastikowe zostały zaprojektowane w spójnej stylistyce. Charakterystyczny motyw pierścieni obecny był m.in. na kierownicy, kratkach wentylacyjnych oraz lewarku zmiany biegów. W samochodzie mogły podróżować cztery osoby, choć najwygodniej było w duecie.
Niska i wysoko poprowadzona linia okien potęgowała uczucie izolacji kierowcy od otaczającego go świata. Styl auta docenił też twórca „Wesela”, Wojciech Smarzowski, który przedstawił go w swoim filmie w roli ekskluzywnego prezentu ślubnego.
Wersje silnikowe Audi TT
Audi TT 8N oferowało szeroki wachlarz jednostek napędowych. Podstawowy silnik 1.8 o mocy 150 KM pozwalał osiągnąć prędkość maksymalną 214 km/h (przy masie samochodu 1280 kg). Dostępne były także wersje quattro z napędem na cztery koła, rozwijające moc do 240 KM. Topową wersją była odmiana z 3.2-litrowym silnikiem VR6 quattro o mocy 250 KM.
Toyota Celica T230 – ostatnia generacja kultowego coupé
Toyota Celica T230, produkowana od 1999 do 2005 roku, to ostatni przedstawiciel legendarnej linii Celica. W odróżnieniu od wcześniejszych generacji, VII odsłona Celiki wyróżniała się klinowatym, agresywnym designem, nawiązującym do XXI wieku. Model ten zdobył uznanie wśród miłośników tuningu i fanów sportowej jazdy.
W latach dziewięćdziesiątych Toyota Celica w wersji GT-Four była jednym z najlepszych samochodów rajdowych. W Polsce, czwartą generacją tego modelu jeździli m.in. jeden z bohaterów komedii „Chłopaki nie płaczą” oraz dziennikarka Martyna Wojciechowska.
Wnętrze Toyoty Celica
Wnętrze Celiki T230 charakteryzowało się elegancją i funkcjonalnością. Środkowy panel konsoli w wersji S zawierał przyciski do obsługi klimatyzacji i elektrycznych szyb. Nietypowym elementem była duża plastikowa klapka, za którą często montowano radia z dużymi ekranami. Sportowy charakter wnętrza podkreślały kubełkowe fotele oraz skórzana kierownica, znana także z Toyoty MR2 Spyder.
Wersje silnikowe Toyoty Celica
Toyota Celica VII generacji była dostępna z silnikami o pojemności 1.8 litra, rozwijającymi moc od 143 do 192 KM. Jednostki te wyróżniały się trwałością i umiarkowanym spalaniem na poziomie ok. 8 l/100 km. 6-biegowa manualna skrzynia biegów zapewniała precyzyjną zmianę przełożeń, a dobra przyczepność w zakrętach sprawiała, że prowadzenie auta było czystą przyjemnością.
Podobieństwa między Audi TT i Toyotą Celica
- Oba modele oferowały wersje specjalne z napędem na cztery koła.
- Zarówno Audi TT, jak i Toyota Celica to klasyczne coupé 2+2, cenione za niezawodność.
- Popularne jednostki 1.8 litra w obu autach łączyły dynamikę jazdy z niskim spalaniem.
Różnice między Audi TT a Toyotą Celica
- Toyota Celica oferowała mniejszy wybór jednostek napędowych.
- Audi TT miało w ofercie luksusową wersję Roadster dla dwóch osób.
- Toyota Celica bardziej przyciągała entuzjastów tuningu dzięki dużym możliwościom modyfikacji.
- Audi TT wyróżniało się bardziej ekskluzywnym charakterem i lepszym wykonaniem wnętrza.
Audi TT czy Toyota Celica? Nasz wybór
Choć Toyota Celica T230 to solidne i trwałe coupé, Audi TT 8N lepiej wpisuje się w kanon przyszłego klasyka. Charakterystyczny design inspirowany prototypem, szeroki wybór wersji silnikowych oraz lepsza dostępność części zamiennych czynią Audi TT bardziej uniwersalnym wyborem. Na rynku wtórnym szczególnie cenione są egzemplarze w oryginalnym stanie, pozbawione licznych modyfikacji. Nawet bazowe wersje utrzymane w fabrycznym stanie mogą być dobrą inwestycją.
Zdjęcia: Krzysztof Kraciński, Błażej Wieczorek
Źródła dodatkowych informacji: archiwalne materiały reklamowe Audi i Toyoty