Porsche 911 993

Czwarta odsłona lubianej 911-tki zadebiutowała w 1994 roku, zastępując generację 964. Nowy model, choć nadal kojarzony z charakterystyczną sylwetką, znacząco różnił się od poprzednich typów, w których wciąż można było dopatrzeć się nawiązań do lat sześćdziesiątych. Jakie było ostatnie Porsche 911 z silnikiem typu boxer?

Porsche 911 993 – o krok dalej

Podobnie jak w przypadku różnić między modelami F a G, Porsche 911 993 posiadało unowocześniony wygląd pasa przedniego. Niemalże pionowe reflektory zastąpiły nowe o nieco bardziej opływowym kształcie. Zupełnie inny był też wygląd zderzaka, którego górna część delikatnie zachodziła na teren wcześniej zdominowany przez maskę. Tylna część Porsche zyskała więcej krągłych kształtów, co było naturalne dla samochodowego designu z lat 90-tych. Odzwierciedlały to również tylne światła, które łączyła czerwona blenda ze wbudowanymi światłami wstecznymi.

Nowy Boxer i jego odmiany

Niezmienny pozostawał jednak rodzaj silnika, który jako ostatni (jak na razie) w historii modelu 911 był chłodzony powietrzem. Podstawowa jednostka o pojemności 3,6 l rozwijała moc ponad 270 KM. W niedługim czasie jego moc została podniesiona do 285 KM, a kulturę jego pracy porównywano do silników miocylindrowych. Mnogość wersji od zawsze była zaletą Porsche 911. Zarówno odmiany z twardym lub sterowanym  automatycznie, miękkim dachem były dostępne w każdym salonie dealerskim Porsche.

Naturalnie nie pominięto też wersji Targa, wyposażonej w szklany panel dachowy z elektrycznie sterowaną roletą i owiewką. Napęd w Porsche 911 993 przekazywany był standardowo na tylne koła – z wyjątkiem wersji Carrera 4 lub 4S, gdzie napędzane były obie osie. Na samym szczycie plasowała się ponad 400-konna odmiana Turbo. Znakiem rozpoznawczym najmocniejszej seryjnie 911-tki był wysoki spojler tylnej klapy nawiązujący do starszych modeli.

450-konne silniki z Turbo S były bazą do motorów stosowanych w Porsche 911 GT2.

Niebanalne opcje wyposażenia i koniec produkcji

Nabywcy auta mogli rozważać między wyborem 6-cio biegowej skrzyni manualnej a automatycznej. Odmianę Tiptronic S można było obsługiwać także z poziomu kierownicy dzięki intuicyjnym przyciskom. Jeśli mowa już o wnętrzu, to można było w nim znaleźć dwa seryjne airbagi. Panel zegarów, kształt kokpitu, a nawet poręczny schowek w kieszeni drzwi nadal przesiąknięte były klasyką. Gusta są różne, dlatego niemiecka marka oferowała 3 opcje wyposażenia 911: Selection, Tequipment oraz Exclusive.

Oferta dodatków obejmowała personalizację samochodu na poziomie wizualnym, a także technicznym, by nadać mu jeszcze bardziej indywidualny styl. Samochód produkowano na równi z jego następcą, modelem 911 996 oraz dwumiejscowym Boxsterem do roku 1998. Z racji swojego unikalnego charakteru oraz zastosowaniu silnika typu boxer, generacja 993 jest obecnie jedną z lepszych propozycji zakupu klasycznych modeli Porsche.

Porsche 911 993 – ciekawostki

  • Porsche 911 od przeszło 60 lat jest jedną z maszyn, którą chętnie wybierają artyści z całego świata. Za kierownicą wersji 993 widywani byli Keanu Reeves, David Beckham czy Heather Locklear.   Polsce, białe 933 Carrera od lat posiada lider zespołu Feel – Piotr Kupicha.
  • W latach dziewięćdziesiątych, biało-zielone 911-tki były chętnie wykorzystywane przez niemiecką policję. Ich mocne silniki oraz sportowe właściwości jezdne szczególnie dobrze sprawdzały się na autostradach.
  • Tylny spojler auta otwierał się w zależności od uzyskanej przez kierowcę prędkości.
  • Produkowany w latach 1994-1998 pojazd wystąpił w licznych filmach. Były to m.in. „James Bond – Die Another Day”, „The Sunchaser” lub „Torque: Jazda na krawędzi”.

Ceny Porsche 911 generacji 993 różnią się w zależności od modelu, stanu technicznego, przebiegu i rodzaju nadwozia:

1. Modele podstawowe (Carrera, Carrera 4):

  • Samochody w dobrym stanie można znaleźć od około 80 000 USD (około 350 000 PLN), choć mogą wymagać pewnych napraw.
  • Egzemplarze w świetnym stanie kosztują około 100 000–135 000 USD (450 000–600 000 PLN).
  • Wersje kabriolet są zazwyczaj tańsze o 20 000–40 000 USD od coupe, podczas gdy Targa plasuje się cenowo pomiędzy tymi wersjami.

2. Wersje wyczynowe (Turbo, RS, GT2):

  • Porsche 993 Turbo zaczyna się od 130 000 USD (580 000 PLN) w przeciętnym stanie, ale dobrze utrzymane modele osiągają 300 000 USD (1,3 mln PLN) lub więcej.
  • Modele RS kosztują od 250 000 do 750 000 USD (1,1–3,2 mln PLN), a GT2 nawet do 2,6 mln USD (11,5 mln PLN) w idealnym stanie.

Jeśli kogoś interesuje zakup takiego auta, warto zwrócić uwagę na dokumentację serwisową i stan mechaniczny, ponieważ brak regularnej eksploatacji może prowadzić do dużych problemów technicznych.​

W Polsce

ceny Porsche 911 typu 993 różnią się w zależności od stanu technicznego, przebiegu, wersji oraz oryginalności wyposażenia. Oto przykładowe ceny:

  • Porsche 993 Carrera coupe (rocznik 1996, manualna skrzynia biegów, przebieg ok. 140 tys. km): około 459 tys. zł.
  • Porsche 993 cabrio (rocznik 1995, automatyczna skrzynia, przebieg 130 tys. km): cena wynosi około 75 tys. euro (około 350 tys. zł po przeliczeniu).

Modele Turbo i edycje limitowane mogą być znacznie droższe, często osiągając ceny ponad 1 milion złotych w przypadku najlepiej zachowanych egzemplarzy.

Porsche 911 993 Klassikautopl

Zdjęcia: Krystian Tomala, Mariusz Kucharz
Zdjęcie tytułowe: https://pixabay.com/pl/photos/porsche-porsche-911-samoch%C3%B3d-pojazd-5353813/
Ostatnie zdjęcie: https://pixabay.com/pl/photos/porsche-911-911-993-czarny-i-bia%C5%82y-3125807/
Źródła dodatkowych informacji: archiwalne materiały reklamowe Porsche, Porsche