W tegorocznym wyścigu 1000 Miglia we Włoszech fabryczna ekipa Mercedes-Benz Classic będzie miała reprezentację dziesięciu samochodów. Słynny rajd pojazdów zabytkowych na regularność odbywa się na trasie legendarnego wyścigu drogowego z Brescii do Rzymu i z powrotem. Trzon fabrycznego kontyngentu stanowi osiem „Gullwingów” , czyli Mercedesów 300 SL Coupé (W 198). Sześciu prywatnych klientów i ich supersportowe ikony z lat 50. ubiegłego stulecia będą korzystać z wyjątkowego pakietu dla klientów Mercedes-Benz Classic. Ponadto eksperci z centrum Mercedes-Benz Classic przygotują i obejmą wsparciem technicznym inne prywatne maszyny rywalizujące w 1000 Miglia.
Na starcie pojawi się także czteromiejscowy Mercedes-Benz „Super-Sport” (W 06) z fabrycznej kolekcji. Egzemplarz zbudowany w 1930 r. został pierwotnie dostarczony maharadży Kaszmiru. Doładowany samochód sportowy przypomina wygraną Rudolfa Caraccioli w Mille Miglia w 1931 r., za kierownicą Mercedesa SSKL z tej samej serii. W fabrycznej ekipie wystartuje także limuzyna Mercedes-Benz 220 „Ponton” (W 180), protoplasta Klasy S. Model ten odniósł klasowe zwycięstwo w Mille Miglia w 1956 r. Historia, trasa i lista startowa – to wszystko sprawia, że 1000 Miglia jest jednym z najbardziej fascynujących wydarzeń w kalendarzu wyścigów klasycznych aut. Cieszymy się, że w tym roku będziemy tam z wyjątkowo silną fabryczną reprezentacją. Prywatni klienci mogą liczyć na wyjątkowe kompetencje i bogate doświadczenie naszego centrum Mercedes-Benz Classic. W ten sposób stają się częścią legendarnej historii Mille Miglia. Nasza marka dopisała do niej wiele wspaniałych momentów – powiedział Marcus Breitschwerdt, dyrektor generalny Mercedes-Benz Heritage.
Legendarny 1000 mil przez Włochy
Tegoroczna edycja 1000 Miglia odbędzie się w dniach 11–15 czerwca. Trasa rajdu na regularność – z Brescii do Rzymu i z powrotem – składa się pięciu etapów i biegnie w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Do startu dopuszczone są wyłącznie samochody, których modele brały udział w oryginalnym wyścigu drogowym Mille Miglia w latach 1927–1957. Z Brescii załogi skierują się przez Bergamo, Novarę i Vercelli do Turynu. Na trasie drugiego etapu znajdują się Acqui Terme i, po raz pierwszy, Genua. Wzdłuż wybrzeża Morza Tyrreńskiego uczestnicy pojadą do Viareggio. Trzeci dzień to Via Lucca, Castiglione della Pescaia, Marta, Viterbo i Ronciglione; finalnie peleton odwiedzi Rzym i skończy na Via Veneto. Czwarty etap poprowadzi z powrotem na północ, przez Orvieto, Solomeo, Sienę i Prato, a także przełęcze Futa i Raticosa do San Lazzaro di Savena niedaleko Bolonii. Ostatniego dnia załogi przejadą przez Ferrarę, Bovolone i Villafranca, wzdłuż jeziora Garda z Valtenesi i Salò, aż do mety przy Viale Venezia w Brescii.
Mercedes-Benz i Mille Miglia
Wyścigi Mille Miglia organizowane w latach 1931 i 1955 należą do najważniejszych wydarzeń w 130-letniej historii wyścigowych aktywności Mercedes-Benz. Podczas piątej edycji Mille Miglia (12 i 13 kwietnia 1931 r.) Rudolf Caracciola wraz z pilotem Wilhelmem Sebastianem odnieśli niespodziewane zwycięstwo Mercedesem SSKL – potężnym wyścigowym samochodem turystycznym z doładowanym silnikiem. Tym samym Caracciola został pierwszym zwycięzcą słynnego wyścigu, który nie pochodził z Włoch. Stirling Moss i jego pilot Denis Jenkinson wygrali edycję Mille Miglia odbywającą się od 30 kwietnia do 1 maja 1955 r. W samochodzie sportowym Mercedes-Benz 300 SLR (W 196 S) uzyskali rekordowy czas 10 godzin, minut i 48 sekund, który nigdy nie został już pobity. Drugie miejsce w klasyfikacji generalnej zajął wtedy ich kolega z drużyny Juan Manuel Fangio, również w 300 SLR. W tym samym sezonie sensację wzbudziły także standardowe Mercedesy 300 SL Coupé (W 198). Odpowiednio przygotowane do wyścigów odniosły potrójne klasowe zwycięstwo; na czele uplasował się egzemplarz załogi John Cooper Fitch (kierowca) i Kurt Gessl (pilot) w 300 SL nr 417. Liczba ta oznaczała czas startu, czyli 4:17 rano. Szary 300 SL Coupé z legendarną sekwencją cyfr jest jednym z ulubieńców tłumów podczas współczesnych edycji 1000 Miglia. To nie koniec sukcesów: w 1956 r. Erwin Bauer i Erwin Grupp wygrali klasę specjalnych samochodów turystycznych o pojemności skokowej powyżej 2 litrów w Mercedesie 220 „Pontonie” (W 180).
Fabryczny zespół Mercedes-Benz Classic wystawia osiem 300 SL Coupé i model „Super-Sport” z doładowanym silnikiem
- Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198) upamiętniają wielki sukces z 1955 r.
- „Super-Sport” (W 06) maharadży Kaszmiru podąży śladami Caraccioli
- Mercedes-Benz 220 „Ponton” (W 180) kontynuuje tradycję swojego klasowego zwycięstwa z 1956 r.
- Najwyższej klasy wsparcie techniczne i organizacyjne ekspertów Mercedes-Benz Classic dla pojazdów klientów
- Tegoroczny wyścig 1000 Miglia odbędzie się w dniach 11–15 czerwca 2024 r
Samochody fabrycznej ekipy Mercedes-Benz Classic w rajdzie 1000 Miglia 2024
Czteromiejscowy Mercedes-Benz „Super-Sport” (W 06), 1930 r.
Wyczynowy Mercedes-Benz „Super-Sport” (SS) pierwotnie powstawał jako samochód typu gran turismo – ekskluzywny, sportowy samochód turystyczny. Od 1930 r. jego 6-cylindrowy rzędowy silnik z pojemności skokowej 7,1 litra wytwarzał moc 118 kW (160 KM), a ze sprężarką – nawet 147 kW (200 KM). SS stanowił kontynuację modelu S („Sport”) z serii W 06. Później w ofercie pojawił się SSK („Super-Sport-Kurz”), a w 1931 r. – SSKL („Super-Sport-Kurz-Leicht”), ten ostatni zarezerwowany do udziału w wyścigach. Jako samochód wyścigowy Mercedes-Benz SS debiutował w czerwcu 1928 r., z mocą dochodzącą do 184 kW (250 KM). Rudolf Caracciola wygrał nim górski wyścig w okolicach Bühler Höhe, organizowany podczas turnieju motoryzacyjnego w Baden-Baden (od 27 czerwca do 1 lipca 1927 r.). W sumie w latach 1928–1933 zbudowano 111 egzemplarzy Mercedesa SS. Ten konkretny czteromiejscowy egzemplarz ma eleganckie, niezwykle wyrafinowane nadwozie, zbudowane w 1930 r. dla maharadży Kaszmiru.
Dane techniczne: Mercedes-Benz „Super-Sport” (W 06):
- Okres produkcji: 1928–1933
- Układ i liczba cylindrów: R6
- Pojemność skokowa: 7065 cm3
- Moc (od 1930 r.): 118 kW (160 KM), ze sprężarką 147 kW (200 KM) przy 3300 obr./min
- Prędkość maksymalna: 185 km/h
Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198)
W lutym 1954 r. na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku swoją globalną premierę świętował seryjny 300 SL (W 198). Z uwagi na charakterystyczne unoszone drzwi wyczynowe coupé jest również znane jako „Gullwing” lub „Papillon”. Jednak taka konstrukcja nie była celem samym w sobie, lecz techniczną koniecznością. 300 SL bazował bowiem na rurowej ramie przestrzennej, która po bokach była tak wysoka, że nie dało się zastosować konwencjonalnych drzwi. Supersportowy Mercedes (wewnętrzne oznaczenie W 198) powstał w oparciu o legendarny wyścigowy model 300 SL (W 194) z sezonu 1952. Na potrzeby wersji produkcyjnej przeprowadzono jednak szereg udoskonaleń. Jako pierwszy seryjny samochód osobowy 300 SL Coupé otrzymał bezpośredni wtrysk benzyny. Z mocą 158 kW (215 KM) – o prawie 20% wyższą niż w wyścigowej wersji gaźnikowej z 1952 r. – i prędkością maksymalną dochodzącą do 250 km/h znajdował się w czołówce seryjnych aut sportowych swoich czasów. To predestynowało go również do aktywności w wyścigach. Legendą owiane jest potrójne klasowe zwycięstwo 300 SL Coupé w Mille Miglia w 1955 r. W latach 1954–1957 wyprodukowano 1400 egzemplarzy modelu, z czego 29 z aluminiowym nadwoziem.
Dane techniczne: Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198), wersja standardowa:
- Okres produkcji: 1954–1957
- Układ i liczba cylindrów: R6
- Pojemność skokowa: 2996 cm3
- Moc: 158 kW (215 KM) przy 5800 obr./min
- Prędkość maksymalna: do 250 km/h
Mercedes-Benz 220 „Ponton” (W 180), 1955 r.
Wprowadzony na rynek wiosną 1954 r. model 220 (W 180), wewnętrznie znany również jako 220 a, był pierwszym 6-cylindrowym samochodem Mercedes-Benz o samonośnej konstrukcji. Nowoczesne nadwozie „Ponton”, które 6 miesięcy wcześniej Mercedes-Benz zaprezentował w modelu klasy średniej 180 (W 120), oferowało nieznany wcześniej poziom przestronności. Jednoprzegubowa oś wahliwa, wprowadzona do seryjnej produkcji wraz z limuzyną 220, zapewniała bezpieczne właściwości jezdne. W wyścigu Mille Miglia w 1956 r. kilka egzemplarzy Mercedesa 220 rywalizowało w stawce standardowych specjalnych aut turystycznych, która dopuszczała modyfikację podwozia i silnika. Właśnie takim samochodem Erwin Bauer i Erwin Grupp odnieśli wtedy klasowe zwycięstwo. Był to jeden z trzech specjalnych egzemplarzy, które do udziału w Mille Miglia przygotował sportowy dział Mercedes-Benz kierowany przez Karla Klinga. Każdy z nich korzystał z dwugaźnikowego zasilania wprowadzonego w następcy – 220 S, dzięki któremu silnik generował moc około 85 kW (115 KM). Na potrzeby ofensywnej sportowej jazdy zamontowano krótsze i twardsze sprężyny oraz zmodyfikowane amortyzatory. Ponadto kierowcy mogli zmieniać biegi za pomocą drążka umieszczonego w tunelu, tak jak w 190 SL – zamiast standardowej dźwigni montowanej przy kierownicy.
Dane techniczne: Mercedes-Benz 220 (W 180), wersja produkcyjna:
- Okres produkcji: 1954–1956
- Układ i liczba cylindrów: R6
- Pojemność skokowa: 2195 cm3
- Moc: 63 kW (85 KM)
- Prędkość maksymalna: 150 km/h
Serdecznie pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Piotr Strzępek, [email protected]