Po szutrowej przygodzie, jaką był PZM 76. Rajd Polski, uczestnicy Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski wracają do rywalizacji na asfaltowych oesach. Kolejną rundą tego cyklu będzie Rajd Rzeszowski, którego odcinki specjalne zaskakiwały trudnością nawet uczestników mistrzostw Europy. W dniach 8-10 sierpnia zmierzą się z nimi także 22 załogi zgłoszone do czwartej tegorocznej rundy Motul HRSMP.
W tym roku zostanie rozegrana 28. edycja Rajdu Rzeszowskiego, druga w randze rundy Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Po raz pierwszy uczestnicy Motul HRSMP rywalizowali na podkarpackich oesach w sezonie 2018. Nadchodzące zawody będą wymagające dla kierowców i pilotów w historycznych rajdówkach nie tylko ze względu na trudną trasę, ale także jej długość. Stawka Motul HRSMP pokonuje bowiem te same oesy, co załogi we współczesnych rajdówkach, a w przypadku Rajdu Rzeszowskiego oznacza to aż 177,66 km ścigania w wysokich temperaturach, które często panują podczas tej imprezy.
Z Poloneza do Porsche
Łącznie do czwartej rundy Motul HRSMP zgłosiły się 22 załogi, z czego 18 powalczy o jak najlepsze wyniki na próbach sportowych, a cztery pojadą bez pomiaru czasu, zbierając jednak cenne rajdowe doświadczenie. Naturalnie zgodnie z regulaminem mistrzostw samochody są podzielone na klasy wiekowe.
Z najwyższym, 101. numerem startowym, pojadą aktualni liderzy Historycznej Klasyfikacji Generalnej i klasy FIA 3 – Piotr Zaleski i Piotr Szadkowski, którzy wracają do Porsche 911 SC po tym, jak w PZM 76. Rajdzie Polski wystartowali FSO Polonezem 2000.
30 punktów zdobytych w Mikołajkach wywindowało załogę Robert Luty/Marcin Celiński na pozycję wiceliderów cyklu i pierwszą pozycję w klasie FIA 4/J2, więc w Rajdzie Rzeszowskim ten duet naklei na swoje Subaru Legacy numer 102. Do grona zawodników w samochodach z napędem 4×4 zaliczają się również Marcin Grzelewski z Krzysztofem Niedbałą oraz Marek Suder z Darkiem Gurdziołkiem (obie załogi w Fordach Sierra), a także Mariusz Polak i Tadeusz Gargas (Audi Quattro, prowadzą w klasie PZM 6).
Liderzy w komplecie
W Rajdzie Rzeszowskim, podobnie jak w poprzednich rundach, najpopularniejszym samochodem w stawce Motul HRSMP będzie BMW 318 (E30). Taką rajdówką pojedzie m.in. powracający do rywalizacji Zbigniew Kotarba (Elefant), pilotowany przez Marcina Boryckiego. Na liście zgłoszeń jest także BMW 318is Filipa Stopy i Rafała Ślęczki, zajmujących obecnie trzecie miejsce w Historycznej Klasyfikacji Generalnej. Ponadto, na starcie w Rzeszowie stawią się liderzy poszczególnych klas, czyli Tomasz Curyło i Jarosław Skwarek (Syrena 104, prowadzą w FIA 1), Piotr Kiepura i Mateusz Galle (Fiat 125p Monte Carlo, liderzy FIA 2), Jerzy Skrzypek i Krzysztof Marczewski (Fiat Ritmo Abarth, na czele FIA FIA 4/J1) oraz Jakub Wolski i Bartosz Krawiec (BMW 318is, prowadzą w PZM 5).
Debiuty i powroty
W Rajdzie Rzeszowskim w Motul HRSMP zadebiutuje Andrzej Banaś, a na prawym fotelu jego Lancii Bety Monte Carlo usiądzie Rafał Chronowski. Po przerwie na Rajdy Nadwiślański i Polski za kierownicę rajdówki wraca Mariusz Ziółkowski (FSO Polonez 2000), który tym razem pojedzie z Tomaszem Puczem. Sukcesu z ubiegłego roku nie powtórzy natomiast najszybsza załoga 27. Rajdu Rzeszowskiego, czyli Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński (Audi Quattro). Ich samochód jest obecnie przebudowywany i ten duet nie zgłosił się do czwartej rundy Motul HRSMP.
Podczas podkarpackiej imprezy kontynuowana będzie inicjatywa „Wyprzedzamy nowotwór”. Zainicjowano ją rok temu właśnie w Rajdzie Rzeszowskim, którego trasę otwierała Toyota Yaris GRMN z logotypami akcji, a naklejki z hasłem „Wyprzedzamy nowotwór” po raz pierwszy pojawiły się na historycznych rajdówkach. Odcinki tegorocznej edycji Rzeszowskiego również pokona załoga w barwach Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową – Wojciech Sroczyński i Emilia Kotarska w Oplu Astrze. Ideą akcji jest zwracanie uwagi na problem wczesnego wykrywania nowotworów u dzieci.
W 28. edycji zawodów o punkty powalczą także załogi we współczesnych samochodach rajdowych, ponieważ Rajd Rzeszowski to nie tylko runda Motul HRSMP. W imprezie zmierzą się również uczestnicy międzynarodowego cyklu FIA European Rally Trophy, a także zawodnicy walczący w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz FIA CEZ (mistrzostwa strefy Europy Centralnej).
Informacje o cyklu
MOTUL Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP), to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywa na polskich odcinkach specjalnych. W sezonie 2017 cykl ten uzyskał prestiżowe miano Mistrzostw Polski będące efektem profesjonalnej organizacji i nieustannie rosnącego zainteresowania ze strony zawodników. Rok 2018 przyniósł kolejne nowości – pięć z siedmiu rund było przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonali te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach. Dzięki temu zgromadzeni przy