Warszawa 224

Warszawa 224 to ostatnia wersja legendarnej polskiej limuzyny, produkowanej przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie. Prezentowany egzemplarz, wyprodukowany w 1970 roku, to nie tylko świetnie zachowany klasyk, ale też piękna historia jednej rodziny.

Nasi Czytelnicy dokonali wyboru Klasyka Czerwca 2025, który weźmie udział w głosowaniu finałowym Klasyk Roku 2025.

Konkurs Klasyk Miesiąca

Tytuł KLASYK CZERWCA 2025 roku otrzymuje:
Warszawa 224 z 1970 roku. Właścicielem jest Pan Krzysztof Ornowski z Żuromina. Dyplom oraz nagrodę wysłaliśmy pocztą.

Warszawa 224

Zapraszamy do udziału w zabawie. Nagrody czekają. Zgłaszajcie swoje klasyki do konkursu! Wystarczy wysłać zdjęcie samochodu na maila: [email protected]

Wykaz wszystkich samochodów, które uzyskały tytuł Klasyk Miesiąca i Klasyk Roku od 2014 roku znajduje się menu głównym w Działy w Klasyk Roku/Klasyk MiesiącaTUTAJ

Historia pojazdu

Samochód został zakupiony w fabryce FSO 4 lutego 1970 roku za cenę 120 000 złotych, plus 210 zł za płyn przeciwmroźny. Co wyjątkowe, do dziś zachowały się oryginalne dokumenty: rachunek zakupu, książka gwarancyjna oraz instrukcja obsługi.

Pojazd od nowości znajduje się w rękach jednej rodziny – początkowo należał do ojca, obecnie jest własnością syna. Przez ponad pół wieku był garażowany w idealnych warunkach, co widać po jego stanie technicznym i wizualnym.

Warszawa 224

Stan zachowania

  • Oryginalna blacharka – z wyjątkiem przedniego prawego błotnika.

  • Oryginalny lakier piecowy – zachowany na dachu, tylnej pokrywie bagażnika i podszybiu.

  • Oryginalna tapicerka – siedzenia, boczki drzwi oraz podsufitka w stanie fabrycznym.

  • Pierwsze tablice rejestracyjne: TB 57-44 (zachowane). Obecnie pojazd zarejestrowany na WZU 55LM.

To przykład auta, które przetrwało dekady w niemal niezmienionym stanie – bez renowacji, ale z ogromnym szacunkiem dla oryginalności.

Warszawa 224

Dane techniczne Warszawy 224 (1970)

  • Silnik: R4, dolnozaworowy, o pojemności 2120 cm³

  • Moc maksymalna: 70 KM przy 4000 obr./min

  • Moment obrotowy: ok. 140 Nm

  • Napęd: tylna oś

  • Skrzynia biegów: manualna, 3-biegowa (bez synchronizacji pierwszego biegu)

  • Prędkość maksymalna: ok. 125 km/h

  • Przyspieszenie 0–100 km/h: ok. 31 sekund

  • Zużycie paliwa: około 13 l/100 km

  • Waga własna: ok. 1400 kg

  • Długość: 4730 mm

  • Szerokość: 1800 mm

  • Rozstaw osi: 2700 mm

Warszawa 224

Warszawa 224 – duma PRL-u

Model 224 był rozwinięciem wcześniejszej Warszawy 223, różnił się m.in. nowym grillem i lepiej wyposażonym wnętrzem. Był symbolem statusu – często używany przez urzędników, służby państwowe i taksówki.

Dziś takie egzemplarze jak ten należą do rzadkości – zachowane w oryginalnym stanie, z udokumentowaną historią, są niezwykle cenione przez kolekcjonerów i miłników motoryzacji PRL-u.

Podsumowanie

Warszawa 224 z 1970 roku to nie tylko samochód, ale żywy świadek historii polskiej motoryzacji. Oryginalny lakier, tapicerka i dokumentacja czynią z niej prawdziwą perełkę kolekcjonerską, która wciąż przyciąga uwagę i budzi emocje.

Warszawa 224