Toyota MR2

Toyota MR2 drugiej generacji, oznaczona jako SW20, to jeden z najbardziej kultowych sportowych modeli lat 90. Samochód, który w 1991 roku zachwycał swoim wyglądem i osiągami, do dziś cieszy się ogromnym uznaniem wśród fanów klasycznej, japońskiej motoryzacji. Text in English below.

Historia modelu Toyota MR2

Toyota MR2 zadebiutowała w 1984 roku jako kompaktowy, sportowy samochód o centralnie umieszczonym silniku. Japończycy chcieli stworzyć model, który będzie łączył niską masę, świetne prowadzenie i przystępną cenę. Druga generacja, wprowadzona w 1989 roku, była znacznie dojrzalsza – większa, mocniejsza i bardziej komfortowa. To właśnie w tej odsłonie, w roku 1991, samochód zdobywał największą popularność.

Stylistycznie MR2 SW20 była inspirowana włoskimi superautami – wielu porównywało ją do Ferrari 348. Charakterystyczne, chowane reflektory, agresywna linia boczna i niska sylwetka sprawiły, że MR2 stała się marzeniem młodych kierowców z całego świata.

Toyota MR2

Dane techniczne Toyota MR2 1991

Pod maską Toyoty MR2 z 1991 roku pracował silnik o pojemności 1990 cm³. W zależności od rynku dostępne były różne wersje, w tym wolnossące oraz turbodoładowane.

  • Silnik: 2.0 16V (1990 cm³)

  • Moc: od 136 KM do 245 KM (w wersji Turbo)

  • Napęd: na tylne koła (RWD)

  • Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna lub 4-biegowa automatyczna

  • Przyspieszenie 0–100 km/h: ok. 7,0 s (Turbo)

  • Prędkość maksymalna: 230 km/h (Turbo)

  • Masa własna: ok. 1200–1300 kg

Toyota MR2 GT-i 16 to jedna z popularniejszych wersji drugiej generacji (SW20), sprzedawana m.in. w Europie na początku lat 90.

W tej odmianie zastosowano silnik 2.0 16V DOHC (3S-GE) o pojemności 1998 cm³, czyli tzw. wolnossące „dwulitrowe serce” Toyoty.

Moc w wersji GT-i 16:

  • 156 KM (115 kW) przy 6600 obr./min

  • Moment obrotowy: ok. 186 Nm przy 4800 obr./min

To była wersja bez turbodoładowania, ale zapewniała już bardzo dobre osiągi – przyspieszenie 0–100 km/h wynosiło ok. 7,9–8,2 sekundy, a prędkość maksymalna ok. 220 km/h.

Centralne umieszczenie silnika oraz niska waga nadawały MR2 wyjątkową zwrotność, przez co samochód był często nazywany „baby Ferrari”.

Toyota MR2

Ciekawostki o Toyocie MR2

  • Model MR2 w Japonii znany był pod nazwą G-Limited, a w Stanach Zjednoczonych oferowany był z najmocniejszymi silnikami.

  • Skrót MR2 oznaczał Midship Runabout 2-seater – czyli „dwumiejscowy samochód z silnikiem centralnym”.

  • Ze względu na podobieństwo do Ferrari, MR2 często bywała bazą do tworzenia replik włoskich superaut.

  • W latach 90. MR2 była częstym gościem na torach wyścigowych – jej balans i prowadzenie dawały przewagę w amatorskich zawodach.

Toyota MR2

Toyota MR2 a znane osoby

Choć MR2 nigdy nie była tak popularna wśród gwiazd jak Supra czy NSX, to jednak kilku celebrytów i sportowców doceniało jej styl i osiągi. W latach 90. samochód ten był chętnie wybierany przez młodych aktorów w Hollywood, a także przez entuzjastów motorsportu w Japonii. W Wielkiej Brytanii MR2 pojawiała się w programach motoryzacyjnych jako przykład „taniego egzotycznego auta”.

Toyota MR2

Ceny Toyota MR2 z 1991 roku

Na rynku wtórnym Toyota MR2 z 1991 roku jest dziś prawdziwym klasykiem. Ceny zależą od stanu technicznego, wersji silnikowej i oryginalności egzemplarza:

  • egzemplarze do renowacji: od 25 000 zł

  • dobrze utrzymane auta: 45 000 – 70 000 zł

  • rzadkie wersje Turbo w idealnym stanie: nawet powyżej 100 000 zł

Na rynkach zagranicznych, szczególnie w USA i Japonii, ceny MR2 Turbo rosną z roku na rok, co czyni ten model dobrą inwestycją kolekcjonerską.

Toyota MR2

Podsumowanie

Toyota MR2 z 1991 roku to samochód, który idealnie oddaje ducha lat 90. – agresywna stylistyka, świetne prowadzenie i wyjątkowy charakter sprawiają, że do dziś jest ceniona przez fanów japońskiej motoryzacji. To auto nie tylko do jazdy, ale także do kolekcjonowania – coraz trudniej znaleźć zadbany egzemplarz, a ich wartość stale rośnie. Jeśli marzysz o klasycznym sporcie z Japonii, MR2 może być jednym z najlepszych wyborów.

Toyota MR2 1991 – Japanese Legend with a 2.0 Engine

The second-generation Toyota MR2, known as SW20, is one of the most iconic sports cars of the 1990s. In 1991, this car impressed with its looks and performance, and to this day it enjoys great recognition among fans of classic Japanese motoring.

Toyota MR2

History of the Toyota MR2

The Toyota MR2 debuted in 1984 as a compact sports car with a mid-engine layout. Toyota wanted to create a model that would combine low weight, great handling, and affordable pricing. The second generation, introduced in 1989, was more mature – larger, more powerful, and more comfortable. It was this generation, particularly in 1991, that gained the most popularity.

Stylistically, the MR2 SW20 was inspired by Italian supercars – many compared it to the Ferrari 348. Its pop-up headlights, aggressive side lines, and low profile made the MR2 a dream car for young drivers around the world.

Toyota MR2

Technical Specifications – Toyota MR2 1991

Under the hood of the 1991 Toyota MR2 was a 1990 cm³ engine. Depending on the market, both naturally aspirated and turbocharged versions were available.

  • Engine: 2.0 16V (1990 cm³)

  • Power: from 136 HP to 245 HP (Turbo version)

  • Drive: rear-wheel drive (RWD)

  • Transmission: 5-speed manual or 4-speed automatic

  • Acceleration 0–100 km/h: approx. 7.0 s (Turbo)

  • Top speed: 230 km/h (Turbo)

  • Curb weight: approx. 1200–1300 kg

The Toyota MR2 GT-i 16 was one of the more popular versions of the second generation (SW20), sold mainly in Europe in the early 1990s.

In this variant, Toyota used the 2.0 16V DOHC (3S-GE) engine with a displacement of 1998 cm³ – a naturally aspirated unit often referred to as Toyota’s “two-liter heart.”

Power in the GT-i 16 version:

  • 156 HP (115 kW) at 6600 rpm

  • Torque: approx. 186 Nm at 4800 rpm

This was the non-turbocharged version, but it still delivered solid performance – acceleration from 0–100 km/h in about 7.9–8.2 seconds, with a top speed of around 220 km/h.

Thanks to its mid-engine layout and low weight, the MR2 was exceptionally agile, often nicknamed the “baby Ferrari.”

Toyota MR2

Interesting Facts about the Toyota MR2

  • In Japan, the MR2 was known as the G-Limited, while in the United States it was offered with the most powerful engines.

  • The MR2 name stands for Midship Runabout 2-seater.

  • Because of its resemblance to Ferrari models, the MR2 was often used as a base for replica supercars.

  • In the 1990s, the MR2 was a common sight on racetracks – its balance and handling gave it an advantage in amateur competitions.

Toyota MR2

Toyota MR2 and Famous Owners

Although the MR2 never became as popular among celebrities as the Supra or NSX, it was appreciated by several actors and sportsmen in the 1990s. In Hollywood, it was a popular choice for young actors, while in Japan, motorsport enthusiasts valued it for its dynamics. In the UK, the MR2 often appeared in motoring shows as an example of an “affordable exotic car.”

Toyota MR2

Toyota MR2 1991 Prices

On the classic car market, the Toyota MR2 from 1991 is now considered a true collectible. Prices depend on the engine version, condition, and originality of the vehicle:

  • Project cars in need of restoration: from €6,000 / $7,000

  • Well-preserved examples: €11,000 – €17,000 / $12,000 – $18,000

  • Rare Turbo versions in top condition: over €22,000 / $25,000

In the US and Japan, prices for Turbo models have been steadily rising, making the MR2 a promising investment for collectors.

Toyota MR2

Summary

The 1991 Toyota MR2 perfectly captures the spirit of the 1990s – aggressive styling, excellent handling, and a unique character make it highly valued among enthusiasts of Japanese classics. It’s not just a car to drive, but also one to collect – well-maintained examples are becoming harder to find, and their value continues to rise. If you dream of owning a Japanese sports classic, the MR2 remains one of the best choices.

Toyota MR2