Tatra 30 to jeden z ważniejszych modeli międzywojennej marki Tatra. W tym obszernym przewodniku znajdziesz historię modelu, szczegółowe dane techniczne, ciekawostki, orientacyjne ceny rynkowe oraz informacje o egzemplarzu wystawionym w muzeum w Ołomuńcu.
Historia modelu Tatra 30
Tatra 30 była naturalnym rozwinięciem wcześniejszych projektów firmy Tatra i stanowiła ważny krok w rozwoju koncepcji samochodu o konstrukcji z centralną rurą ramową. Produkowana w latach 1926–1931, zdobyła uznanie za trwałość konstrukcji oraz uniwersalność — powstawały wersje limuzynowe, kabriolety, roadstery i nadwozia specjalne.
Dane techniczne i osiągi
| Parametr | Wartość / uwagi | 
|---|---|
| Silnik | 4‑cylindrowy boxer, chłodzony powietrzem | 
| Pojemność skokowa | ~1 679 cm³ | 
| Moc maksymalna | 24 KM (około 17,6 kW) przy ~3000 obr./min | 
| Skrzynia biegów | 4‑biegowa, manualna | 
| Prędkość maksymalna | około 90 km/h (zależnie od wersji i stanu) | 
| Masa własna | ok. 1 000–1 100 kg (w zależności od nadwozia) | 
| Zużycie paliwa | orientacyjnie 11–13 l/100 km | 
| Konstrukcja podwozia | rura centralna (central backbone chassis) z wałem napędowym wewnątrz rury | 
Dlaczego Tatra 30 była przełomowa?
Najważniejszym elementem konstrukcyjnym Tatry 30 była rura centralna (tzw. central backbone) — pomysł projektanta Hansa Ledwinki. Rozwiązanie to zwiększało sztywność ramy, chroniło wał napędowy i pozwalało na prostszą konstrukcję zawieszenia i nadwozia. Dzięki temu Tatry wyróżniały się prowadzeniem i trwałością, szczególnie na słabszych drogach ówczesnej Europy Środkowej.
Ciekawostki
- Istniały wersje sportowe oraz zmodyfikowane silniki o zwiększonej pojemności, pozwalające osiągać wyższe prędkości.
 - Chłodzenie powietrzem rozwiązywało problemy zamarzania układu chłodzenia i upraszczało obsługę zimą.
 - Tatra 30 była dostępna w wielu wariantach nadwozia — od 2‑osobowych roadsterów po 6‑osobowe limuzyny.
 
Ceny i wartość kolekcjonerska — orientacje rynkowe
Ceny klasycznych samochodów są silnie zależne od stanu zachowania, kompletności, historii pojazdu oraz rzadkości wersji nadwozia. Poniżej podajemy orientacyjne przedziały cenowe, które można spotkać na rynku europejskim:
- Stan do renowacji / projekt: od około 8 000 € do 18 000 €
 - Stan dobry / odrestaurowany technicznie: 18 000 € – 35 000 €
 - Stan bardzo dobry / kolekcjonerski (pełna renowacja): 35 000 € – 70 000 € (w zależności od wersji karoserii i historii)
 
Uwaga: konkretne oferty aukcyjne lub sprzedaż prywatna mogą znacznie odbiegać od powyższych wartości. W przeszłości notowano aukcje z estymacjami w granicach 15 000 € – 24 000 € dla pojedynczych egzemplarzy, ale ceny końcowe zależą od licytacji i zainteresowania kolekcjonerów.
Tatra 30 w muzeum — egzemplarz w Ołomuńcu
Wystawiony egzemplarz Tatry 30 można zobaczyć w muzeum pojazdów zabytkowych Veteran Arena w Ołomuńcu. Muzea tego typu gromadzą reprezentatywne egzemplarze lokalnej motoryzacji i zachowują je w celach edukacyjnych oraz wystawowych. Jeśli planujesz wizytę — sprawdź bezpośrednio stronę muzeum lub jego kanały kontaktowe, by potwierdzić ekspozycję i dostępność danego auta.
Porady dla kupujących i kolekcjonerów
- Sprawdź kompletność dokumentacji i historię pojazdu — oryginalne papierowe ślady serwisowe i pochodzenie mogą znacząco zwiększyć wartość.
 - Zwróć uwagę na stan ramy i rury centralnej — korozja w newralgicznych punktach jest kosztowna w naprawie.
 - Weryfikuj zgodność numerów silnika i nadwozia z dokumentacją (jeśli dostępna).
 - Przy zakupie z zagranicy uwzględnij koszty transportu, cła i rejestracji jeśli dotyczy.
 
Tatra 30 — a classic of Czech motoring: history, technical data and prices
The Tatra 30 is one of the most important interwar models of the Tatra brand. In this comprehensive guide, you will find its history, full technical specifications, curiosities, approximate market values, and information about the example displayed at the museum in Olomouc.
History of the Tatra 30 model
The Tatra 30 was a natural evolution of the company’s earlier projects and represented a major step forward in the development of the central backbone tube chassis concept. Produced between 1926 and 1931, it earned a reputation for its durability and versatility — with versions including limousines, cabriolets, roadsters and special body designs.
Technical data and performance
| Parameter | Value / notes | 
|---|---|
| Engine | 4‑cylinder boxer, air-cooled | 
| Displacement | ~1,679 cm³ | 
| Maximum power | 24 HP (around 17.6 kW) at ~3,000 rpm | 
| Gearbox | 4‑speed manual | 
| Top speed | approx. 90 km/h (depending on version and condition) | 
| Curb weight | approx. 1,000–1,100 kg (depending on body type) | 
| Fuel consumption | around 11–13 l/100 km | 
| Chassis construction | central backbone tube with driveshaft inside | 
Why the Tatra 30 was groundbreaking
The most distinctive feature of the Tatra 30 was its central backbone tube — a concept by engineer Hans Ledwinka. This design improved frame rigidity, protected the driveshaft, and simplified suspension and body construction. As a result, Tatra vehicles stood out for their handling and durability, especially on the rough roads of interwar Central Europe.
Interesting facts
- There were sport variants with enlarged engines reaching higher speeds.
 - Air cooling eliminated the risk of coolant freezing and simplified winter operation.
 - The Tatra 30 was offered in many body variants — from 2‑seater roadsters to 6‑seater limousines.
 
Prices and collector’s value — market overview
Classic car prices vary significantly depending on condition, completeness, history and body rarity. Below are approximate ranges observed on the European market:
- Restoration project: approx. €8,000–€18,000
 - Good technical condition: €18,000–€35,000
 - Excellent / collector’s condition: €35,000–€70,000 (depending on body type and provenance)
 
Note: auction or private sale prices may differ. In the past, auction estimates for some examples were around €15,000–€24,000, but final results depend on collector demand.
Tatra 30 in museums — the example in Olomouc
An example of the Tatra 30 with a 24 HP, 1,680 cm³ engine is displayed at the Veteran Arena Museum in Olomouc, Czech Republic. The museum is known for its extensive collection of Czech and Czechoslovak automotive history, showcasing the evolution of engineering and design in the interwar period.

                          



















