
Škoda 130 RS z 1971 roku to jeden z najbardziej kultowych samochodów sportowych wyprodukowanych w Czechosłowacji. Model ten, często nazywany „Porsche Wschodu”, stał się ikoną rajdów i wyścigów torowych, udowadniając, że marka Škoda potrafiła konkurować z zachodnimi gigantami.
Dane techniczne Škody 130 RS
Pod maską znajdował się czterocylindrowy silnik o pojemności 1289 cm³, który generował 103 kW (140 KM). Przy masie zaledwie 720 kg samochód osiągał prędkość maksymalną 220 km/h. Napęd był przekazywany na tylne koła poprzez manualną, 4-biegową skrzynię biegów.
Średnie zużycie paliwa wynosiło od 15 do 20 litrów na 100 km, co nie było przeszkodą w świecie motorsportu – tam liczyła się przede wszystkim moc i niezawodność.
Najważniejsze parametry techniczne:
-
Silnik: 4-cylindrowy, 1289 cm³
-
Skrzynia biegów: manualna, 4-biegowa
-
Prędkość maksymalna: 220 km/h
-
Zużycie paliwa: 15–20 l/100 km
-
Masa własna: ok. 720 kg
Sukcesy sportowe Škody 130 RS
Škoda 130 RS zapisała się złotymi zgłoskami w historii motorsportu. Największym osiągnięciem był triumf w Rajdzie Monte Carlo 1977 w klasie do 1300 cm³, gdzie czeski samochód pokonał konkurentów z Fiata, Alfy Romeo i Forda.
Auto odnosiło także sukcesy na torach wyścigowych – między innymi w mistrzostwach Europy samochodów turystycznych (ETCC). W 1981 roku Škoda 130 RS zdobyła tytuł mistrza Europy w kategorii konstruktorów, co do dziś pozostaje jednym z największych sukcesów marki.
Ciekawostki o Škodzie 130 RS
-
Wyprodukowano jedynie ok. 200 egzemplarzy, co czyni ten model bardzo rzadkim i poszukiwanym.
-
Do budowy nadwozia używano aluminium oraz włókna szklanego, by maksymalnie zredukować masę.
-
Ze względu na osiągi i lekkość samochód szybko zyskał przydomek „czeskie Porsche”.
-
Dziś jest jednym z najcenniejszych klasyków Škody, obok prototypów takich jak Škoda 110 Super Sport.
Ile dziś kosztuje Škoda 130 RS?
Na rynku kolekcjonerskim ceny Škody 130 RS osiągają astronomiczne kwoty. W zależności od stanu, dokumentacji i historii sportowej, samochód może kosztować od 150 000 do nawet 300 000 euro. Oryginalne egzemplarze z rajdową przeszłością są praktycznie bezcenne i rzadko pojawiają się na aukcjach.
Podsumowanie
Škoda 130 RS z 1971 roku to jeden z najważniejszych modeli w historii czechosłowackiej motoryzacji. Jej sukcesy w rajdach i na torach, unikalna konstrukcja oraz ograniczona produkcja sprawiają, że dziś jest prawdziwym obiektem pożądania kolekcjonerów. To samochód, który pokazał, że Škoda potrafiła budować maszyny zdolne rywalizować z najlepszymi.
Škoda 130 RS – the Czech motorsport legend of the 1970s
The Škoda 130 RS (1971) is one of the most iconic sports cars ever built in Czechoslovakia. Often called the “Porsche of the East”, this model became a rally and circuit racing legend, proving that Škoda could compete with Western manufacturers.
Technical specifications of the Škoda 130 RS
Under the hood sat a four-cylinder engine with a displacement of 1289 cm³, producing 103 kW (140 hp). With a weight of just 720 kg, the car could reach a top speed of 220 km/h. Power was sent to the rear wheels through a 4-speed manual gearbox.
Fuel consumption averaged between 15–20 liters per 100 km, which was hardly an issue in motorsport – performance and reliability were what really mattered.
Key technical data:
-
Engine: 4-cylinder, 1289 cm³
-
Power output: 103 kW (140 hp)
-
Gearbox: 4-speed manual
-
Top speed: 220 km/h
-
Curb weight: approx. 720 kg
Motorsport achievements of the Škoda 130 RS
The Škoda 130 RS made history in motorsport. Its greatest triumph came at the 1977 Monte Carlo Rally, where it won the under-1300 cc class, beating competitors from Fiat, Alfa Romeo, and Ford.
The car also shone on racing circuits – particularly in the European Touring Car Championship (ETCC). In 1981, Škoda 130 RS secured the European Constructors’ Championship title, which remains one of the brand’s most remarkable achievements.
Fun facts about the Škoda 130 RS
-
Only about 200 units were ever built, making it very rare and highly sought after.
-
To reduce weight, Škoda used aluminum and fiberglass body panels.
-
Thanks to its lightweight design and performance, it quickly earned the nickname “the Czech Porsche”.
-
Today, it stands among the most valuable Škoda classics, along with prototypes like the Škoda 110 Super Sport.
How much is a Škoda 130 RS worth today?
On the collectors’ market, the Škoda 130 RS commands extremely high prices. Depending on its condition, documentation, and racing history, it can sell for €150,000 to as much as €300,000. Original examples with proven rally history are almost priceless and rarely appear at auctions.
Conclusion
The Škoda 130 RS (1971) is one of the most important cars in the history of Czechoslovak automotive engineering. Its rally victories, unique lightweight design, and limited production run make it a true collector’s dream today. This was the car that proved Škoda could compete with the very best.