Większość kierowców wie, jaka jest funkcja świec zapłonowych – dają one iskrę, dzięki której silnik zapala. Mało kto jednak zastanawia się, skąd bierze się owa iskra. Otóż przesyłana jest ona z cewki do świecy za pomocą przewodów zapłonowych. Warto poznać podstawowe fakty dotyczące tych części oraz wskazówki umożliwiające prawidłową eksploatację przewodów zapłonowych.

 

Przyczyny usterek przewodów zapłonowych, czyli czego unikać

Do głównych przyczyn usterek przewodów zapłonowych należy niska jakość samego wyrobu. W tańszych produktach, posiadających rdzeń z materiału o słabych parametrach, dochodzi do przebić i uszkodzeń. Ze względu na to, że przewodami płynie prąd o wysokim napięciu, nawet najdrobniejsze nieszczelności czy odkształcenia nie mogą być ignorowane. Przewody z widocznymi śladami uszkodzeń należy bezzwłocznie wymienić. Warto zainwestować przy tym w wysokojakościowe produkty, które zagwarantują układowi zapłonowemu w naszym samochodzie bezawaryjną pracę, takie jak przewody zapłonowe ze sklepu motochemia.pl

W niektórych przypadkach za nieprawidłowe funkcjonowanie przewodów odpowiada uszkodzenie ich najbardziej wewnętrznego elementu – rdzenia. Ma to jednak miejsce niezwykle rzadko. Zdarza się także, że usterka jest winą mechanika, który np. wymienił świece brudnymi rękami. Nawet drobne i niepozorne zanieczyszczenia, jeżeli pozostawiono je na izolatorze świecy, mogą doprowadzić do zabrudzenia osłon przewodów, a to z kolei będzie skutkowało wypaleniem ścieżek zarówno na samej świecy zapłonowej, jak i wewnątrz osłony przewodów.

Jak rozpoznać awarię przewodów zapłonowych?

Awarię przewodów zapłonowych można zaobserwować gołym okiem w sytuacjach, w których przyczyną usterki jest mechaniczne uszkodzenie elementów. Są też inne, ujawniające się podczas jazdy sygnały świadczące o zużyciu tych części. Do objawów nieprawidłowości w obrębie przewodów zapłonowych należą:

  • odczuwalnie nierówna praca silnika;
  • problemy z odpaleniem samochodu;
  • nieoczekiwane gaśnięcie pojazdu.

Warto podkreślić, że sygnały zużycia przewodów zapłonowych nie są zbyt charakterystyczne i mogą świadczyć o awarii także innych elementów układu zapłonowego. Nie należy ich jednak lekceważyć, podobnie jak jakichkolwiek innych symptomów, świadczących o tym, że z naszym samochodem dzieje się coś niedobrego. Więcej informacji na temat objawów awarii innych układów znajdziesz na blogu sklepu motoryzacyjnego motochemia.pl

Kiedy wymieniać przewody zapłonowe?

Żywotność przewodów zapłonowych szacuje się średnio na 30-50 tys. przejechanych km. Części te powinny być wymieniane wraz ze świecami zapłonowymi. Wielu producentów samochodów zaleca montaż nowych świec już po 20 tys. km – wtedy wystarczy przewody zapłonowe wymieniać nie przy każdej, a przy co drugiej wymianie świec.

Oczywistym jest, że widząc objawy zużycia przewodów, należy wymienić je jak najszybciej. Zwlekanie z tą czynnością zaburza funkcjonowanie układu zapłonowego i może prowadzić do niszczenia innych elementów lub innego rodzaju usterek. Przed wymianą przewodów warto zaopatrzyć się w te elementy oraz niezbędne podczas pracy akcesoria w sprawdzonym punkcie, np. sklepie motoryzacyjnym z częściami motochemia.pl

Samodzielna wymiana przewodów zapłonowych – tak czy nie?

Czy samodzielna wymiana świec zapłonowych jest bezpieczna, zarówno dla nas, jak i dla samego pojazdu? Tak, jeśli wykonuje się ją wystarczająco ostrożnie. Do wyciągania przewodów należy użyć specjalnych szczypców – wyszarpywanie tych elementów rękami grozi zepsuciem terminala oraz uszkodzeniem świec. W razie jakichkolwiek wątpliwości lepiej udać się do mechanika ze sprawdzonego warsztatu lub serwisu – choć za taką usługę będziemy musieli zapłacić, zyskamy pewność, że przewody zapłonowe zostały wymienione prawidłowo. Specjalista zapewne doradzi nam także przy wyborze elementów dostosowanych do wymagań i potrzeb naszego samochodu.