Motoryzacja przedwojennej Czechosłowacji to z pewnością temat warty uwagi. Kto z nas chociaż raz nie zachwycił się opływową Tartą, Skodą czy Aero? Aż trudno uwierzyć, że większość z tych legendarnych firm nie przetrwała próby czasu, a ich pojazdów można już szukać wyłącznie na muzealnych wystawach. Jednym z takich przedsiębiorstw była Praga, która na początku lat trzydziestych wypuściła na rynek legendarny model Baby. Czy wiecie, która gwiazda reklamowała ten samochód?
Praga Baby – piękno w każdym detalu
Produkcja odmiany Baby ruszyła w 1934 roku. Z tego okresu pochodzi także prezentowany na zdjęciach egzemplarz. W pierwszej połowie lat trzydziestych, czteromiejscowy kabriolet urzekał swoją stylistyką. Znakiem rozpoznawczym Pragi Baby była przypominająca kształt serca atrapa przedniego grilla, której zwieńczeniem był zakończony chromowanym grzebieniem emblemat. Otwierane na bok skrzydła przedniej maski posiadały poziome wloty powietrza, które miały za zadanie chłodzić czterocylindrowy, 22-konny silnik. Jednostka o pojemności 996 cm³ śmiało rywalizowała z otwartymi wersjami Skody Popular, Aero 30 lub Tatry 57. Do innych zalet auta należały zsynchronizowana skrzynia biegów, rama szkieletowa, a także niezależne zawieszenie wszystkich kół.
Mniej znaczy więcej?
Tworzące spójną całość elementy karoserii osadzono na drewnianym szkielecie. Był to wówczas popularny sposób karosowania nawet o wiele droższych samochodów. W przypominającym nieco BMW 315/1 Sport kokpicie panował ład i porządek. Najważniejsze przyrządy takie jak prędkościomierz czy stacyjkę umieszczono na samym środku. Wysoko poprowadzona dźwignia zmiany biegów była wygodna w użyciu, aczkolwiek umiejscowienie hamulca ręcznego mogło sprawiać mały kłopot osobom o dłuższych nogach. Szerokie, jak na ogólne wymiary wozu, drzwi otwierały się pod wiatr. Tylna „kanapa” była raczej symbolicznym dodatkiem, na którym wygodnie pomieścić mogły się kilkuletnie dziecko lub pies.
Unikatowy model
Zgodnie z tradycją dawnych lat, z tyłu kabrioletu na próżno było szukać pokrywy bagażnika czy wystającego zderzaka. Było tam pięknie „opakowane” koło zapasowe. Późniejsze odmiany z miękkim dachem charakteryzowały się już zmienioną linią tylnej części nadwozia, która mogła kojarzyć się już bardziej z Fiatem 508C Cabriolet. Nieduży, co elegancka karoseria, był też nakład produkcji egzemplarzy. Liczba powstałych egzemplarzy modelu Baby wynosiła niewiele ponad 4000 sztuk. Najpopularniejszym z nich była Praga Baby Tudor, którą jeszcze po II wojnie światowej można było spotkać na polskich drogach.
Lída Baarová i Praga Baby – reklama dźwignią handlu?
Lída Baarová (1914-2000) już w latach trzydziestych była jedną z większych gwiazd czechosłowackiego kina. W czasach swojej największej kariery, aktorka nie mogła też narzekać na brak zainteresowania ze strony różnych firm. W 1934 roku zielone światło w tej kwestii otrzymała praska wytwórnia samochodów, która u boku gwiazdy postanowiła zareklamować model Baby z otwartym nadwoziem. Siedzącą za sterami małego autka Baarovą można było oglądać nie tylko na folderach reklamowych marki, ale również na dużym ekranie. Wszystko to za sprawą oficjalnego filmu promocyjnego Pragi Baby, w którym uśmiechnięta artystka podkreślała zalety kabrioletu pochodzącego z niezwykle krótkiej serii. Po latach, Baarova chętnie pokazywała się przy innych modelach samochodów czechosłowackiego producenta.
Ze względu na swoje życiowe wybory, kobieta zaistniała w mediach również jako dość kontrowersyjna postać. Wszystko za sprawą jej romansu z Josephem Goebbelsem, jednym z największych zbrodniarzy wojennych. Pod koniec II wojny światowej cudem uniknęła kary śmierci. Ostatnie lata swojego życia Lída Baarová spędziła w Salzburgu, gdzie zmarła w roku 2000.
Zdjęcia: Krystian Tomala
Dodatkowe źródła informacji: karta informacyjna MotoClassic Wrocław