Na rynku nie brak ogumienia letniego od różnych producentów. Jedne modele są tańsze, a drugie droższe. Na co jednak zwracać uwagę oprócz ceny? O czym pamiętać przy wyborze opon na sezon letni? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu, zapraszamy do ważnej dla każdego kierowcy lektury!
Klasa opon – jakie ma znaczenie? Czy drożej zawsze oznacza lepiej?
Produkcją opon letnich zajmuje się ogromna liczba producentów. Nic dziwnego, są to najpopularniejsze mieszanki. Co ważne, dostępne na rynku modele tego ogumienia można kupić w różnych cenach, nie mówiąc już o szerokim wyborze rozmiarów i indeksów nośności czy prędkości.
Jedne marki, szczególnie te pochodzące z Azji Środkowej, produkują opony samochodowe klasy ekonomicznej. Chodzi w nich o to, aby produkcja była tania, a co za tym idzie samo ogumienie również. Takie opony letnie najczęściej w testach wypadają, lekko mówiąc, tak sobie. Stosunkowo niska przyczepność i niska efektywność paliwowa nie powinny być problematyczne dla osób prowadzących pojazdy jedynie po mieście.
Nie brak jednak producentów oferujących ogumienie z klasy średniej, gdzie lepsza jakość idzie już w parze z wyższą ceną. To bez dwóch zdań produkty doskonałe dla wszystkich podróżujących po mieście. Kierowcy, którzy od czasu do czasu wybierają się na dłuższe trasy, także mogą postawić na opony ze średniej półki cenowej.
W przypadku opon z klasy premium jakość jest najwyższa, ale również i cena. Ogumienie, takich marek jak Pirelli, Continental czy Goodyear raczej nie jest polecane posiadaczom małych, miejskich aut poruszających się jedynie po mieście (nie jest to oczywiście zabronione). Modele z półki premium to rozwiązania idealne do dużych osobówek, dynamicznych i szybkich. Opony ten sprawdzą się na autach właścicieli często podróżujących po autostradach.
Jak widzisz, drożej nie zawsze oznacza lepiej. Czasem warto postawić na klasę ekonomiczną, jeśli wiesz, że przez cały sezon letni będziesz prowadził swój pojazd jedynie po mieście.
Bieżnik – najważniejsza część każdej opony letniej!
Tak jak w przypadku klasy opony, bieżnik także dostępny jest w trzech wersjach. Pierwsza z nich to wzór asymetryczny, który niezbyt dobrze radzi sobie w trudniejszych warunkach, głównie wtedy, gdy temperatura spada do granicy, czyli tych plus 7 stopni Celsjusza, kiedy właściwości mieszanki letniej wystawiane są na próbę. Symetryczny wzór bieżnika gwarantuje natomiast wysoki komfort z jazdy, niskie spalanie i dłuższą żywotność. Najczęściej występuje w oponach budżetowych i tych z klasy średniej.
Drugie rozwiązanie to opony asymetryczne, gdzie bieżnik jest mocniej ponacinany, lepiej trzyma się drogi, lepiej odprowadza wodę i gwarantuje wyższą przyczepność podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. Stosowany najczęściej w oponach klasy średniej i premium. Ten typ ogumienia jest cichy i ekonomiczny.
Na koniec opony kierunkowe, które stosuje się raczej tylko i wyłącznie w autach dynamicznych, sportowych. Na uwagę zasługuje tutaj kształt bieżnika w formie litery V, który potocznie nazywany jest „jodełką”. Opony samochodowe tego rodzaju zapewniają doskonałą reakcję na przyspieszenia i hamowania pojazdu.
Rozmiar i indeks zalecany przez producenta – czy warto ich przestrzegać?
Od razu odpowiadamy na pytanie, warto wybierać rozmiar i indeksy zalecane przez producenta. Wartości homologowane gwarantują bezpieczeństwo i pełne wykorzystanie możliwości auta. Montowanie innych rozmiarów może nieść za sobą ryzyko nieprawidłowego działania systemów wspomagania, takich jak ASR, ESP czy ABS.
Poznałeś wersje opon letnich, na jaką postawisz? Wiele zależy od tego, po jakich drogach jeździsz oraz z jakiego segmentu posiadasz pojazd. Pamiętaj, aby zawsze stawiać na modele zalecane przez producenta i dostosowane do Twojego stylu jazdy.