oleje przekładniowe

Oleje przekładniowe zaliczają się do powszechnie stosowanych płynów eksploatacyjnych. Wykorzystuje się je w maszynach, gdzie moc przenosi się z użyciem przekładni mechanicznej. Od jakości i dopasowania oleju zależy trwałość i wydajność przekładni.

Ponieważ na rynku są różne oleje przekładniowe, wybór nie zawsze jest oczywisty. Z drugiej strony przed zakupem lepiej się zastanowić, czy dany produkt jest właśnie tym, jakiego potrzebujemy. Jakie są rodzaje olejów przekładniowych i za co odpowiadają?

Czym jest olej przekładniowy?

Najprościej można powiedzieć, że jest to typ oleju smarowego, jaki wykorzystuje się w przekładniach mechanicznych. Jest to więc olej do skrzyni biegów, czy mostów napędowych. Oleje te są obecne w samochodach, maszynach budowlanych i urządzeniach przemysłowych. Oleje przekładniowe są intensywnie eksploatowane, muszą więc spełniać liczne wymagania techniczne. Jakie są najważniejsze funkcje oleju przekładniowego?

Funkcje oleju przekładniowego

Wspomnieliśmy, że wybór oleju nie może być przypadkowy, warto jednak wiedzieć, jakie są funkcje oleju przekładniowego, a tych jest kilka. Przede wszystkim poprzez smarowanie olej przekładniowy odpowiada za zmniejszenie tarcia między pracującymi elementami. Mniejszy kontakt metali zwiększa żywotność tych elementów. Drugą istotną funkcją jest chłodzenie. Oleje przekładniowe odprowadzają ciepło, komponenty przekładni się nie przegrzewają, co sprzyja utrzymaniu dobrej wydajności.

Inne funkcje, jakie pełnią oleje przekładniowe i oleje hydrauliczno-przekładniowe to zabezpieczenie przed pojawieniem się korozji, zachowanie szczelności przekładni i obniżenie poziomu hałasu.

Rodzaje olejów przekładniowych

W sprzedaży są różne rodzaje olejów przekładniowych. Wyszczególnia się kilka typów:

– Oleje mineralne. Są najczęściej stosowane, mają dobre właściwości smarne, ale wymagają częstszej wymiany.

– Oleje syntetyczne. Powstają z modyfikowanych związków organicznych. Mają dobrą odporność na utlenianie, stabilność termiczną, pracują w różnych temperaturach.

– Oleje półsyntetyczne. Stanowią połączenie dwóch poprzednich typów. Stosuje się je w przekładniach wymagających lepszej wydajności, niż zapewniają oleje mineralne, ale jednocześnie nie pracują w tak ekstremalnych warunkach, by potrzebowały olejów syntetycznych.

– Oleje specjalistyczne. Ta kategoria jest przygotowana z myślą o konkretnym zastosowaniu. Inne będą produkty do użytku w samochodach osobowych, a inne, kiedy olej ma być wykorzystany w maszynach przemysłowych.

Oleje przekładniowe – klasy lepkości

Wśród najważniejszych parametrów, na jakie patrzy się, wybierając oleje hydrauliczno-przekładniowe lub przekładniowe, jest klasa lepkości. Wpływa ona bezpośrednio na właściwości smarne. Klasy lepkości określają różne standardy, ale najpowszechniejsza jest ta według normy SAE.. Do najpowszechniejszych klas lepkości zalicza się kategorie:

– SAE 75W-90 – oleje są przystosowane do pracy w szerokim zakresie temperatur i przeznaczone dla pojazdów osobowych i dostawczych;

– SAE 80W-90 – ten rodzaj jest stosowany w ciężarówkach i pojazdów off-road. Są gęstsze od poprzedniego typu i sprawdzają się przy większych obciążeniach.

– SAE 85W-140 – oleje mające tę klasę lepkości są produkowane pod kątem trudnych zastosowań jak maszyny rolnicze i przemysłowe.

Przed wyborem oleju przekładniowego należy spojrzeć na specyfikację pojazdu. Dobór nieodpowiedniej klasy lepkości skutkuje złym smarowaniem i wpływa na krótszą żywotność układu przekładniowego.