Nissan 200Sx

Nissan 200 SX to sportowe coupe, które w latach 80. i 90. zdobyło status kultowego auta wśród miłników szybkiej jazdy, tuningu i driftingu. Choć na rynku amerykańskim i japońskim występował pod innymi nazwami (m.in. Nissan Silvia), w Europie był znany właśnie jako 200 SX. Auto stało się symbolem japońskiej szkoły budowania lekkich, tylnonapędowych coupe z turbodoładowanym silnikiem. Text in English below.

Historia modelu

Historia Nissana 200 SX sięga połowy lat 70., kiedy Nissan wprowadził na rynek pierwszą generację Silvii. Jednak dopiero generacje oznaczone kodami S12, S13, S14 i S15 sprawiły, że model zyskał międzynarodową sławę.

W Europie 200 SX zadebiutował w połowie lat 80. jako następca Datsuna 180 SX. Popularność modelu gwałtownie wzrosła wraz z pojawieniem się Nissana 200 SX S13 (1988–1994), wyposażonego w nowoczesne, wysuwane reflektory i turbodoładowany silnik CA18DET o mocy 169 KM. Kolejna generacja, S14 (1994–1999), miała bardziej zaokrąglone linie, a pod maską pracował mocniejszy motor SR20DET. Ostatnia odsłona – S15 – nie trafiła oficjalnie do Europy, ale stała się legendą wśród fanów driftingu na całym świecie.

Nissan 200Sx


Dane techniczne (Nissan 200 SX S14 – wersja europejska)

  • Silnik: 2.0 Turbo SR20DET

  • Układ cylindrów: R4

  • Pojemność: 1998 cm³

  • Moc: 200 KM przy 6400 obr./min

  • Moment obrotowy: 265 Nm przy 4800 obr./min

  • Napęd: tylny (RWD)

  • Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna lub 4-biegowy automat

  • Przyspieszenie 0–100 km/h: ok. 6,9 s

  • Prędkość maksymalna: 235 km/h

  • Masa własna: ok. 1240 kg

Nissan 200Sx


Ciekawostki

  1. Ikona driftu – Nissan 200 SX (Silvia) stał się jednym z najczęściej wybieranych aut w początkach profesjonalnego driftu w Japonii.

  2. Popularność w tuningu – silnik SR20DET uchodzi za bardzo wytrzymały, a tuning do ponad 300–400 KM jest możliwy bez gruntownej przebudowy.

  3. Rzadkość w Europie – dziś zadbane egzemplarze w oryginalnym stanie to prawdziwy rarytas.

  4. Filmowe występy – Nissan Silvia S15 pojawił się m.in. w filmie Szybcy i Wściekli: Tokio Drift.

  5. Zmiana nazwy – w USA model był sprzedawany jako 240SX, w Japonii jako Silvia, a w Australii jako 200SX.

Nissan 200Sx


Ceny rynkowe

  • S12 (1984–1988) – od ok. 25 000 zł za stan średni, 50 000+ zł za ideał.

  • S13 (1988–1994) – od 40 000 zł za projekt, do 80 000–120 000 zł za oryginał w świetnym stanie.

  • S14 (1994–1999) – najczęściej 70 000–150 000 zł, egzemplarze kolekcjonerskie mogą przekroczyć 200 000 zł.

  • S15 (1999–2002) – importy z Japonii potrafią kosztować nawet 250 000–350 000 zł.


Sławne osoby, które jeździły Nissanem 200 SX / Silvią

  • Keiichi Tsuchiya – legendarny „Drift King” z Japonii, który popularyzował drifting w Silvii.

  • Chris Forsberg – amerykański drifter, mistrz Formula Drift, startował w Nissanie 240SX.

  • Nobuteru Taniguchi – znany kierowca wyścigowy i drifter, używał S15 w zawodach.

  • W świecie filmowym – Kazunori Yamauchi (twórca serii Gran Turismo) również posiadał Silvię S13.

Nissan 200Sx


Nissan 200 SX – A Japanese Sports Legend

The Nissan 200 SX is a sports coupe that, in the 1980s and 1990s, gained cult status among fans of fast driving, tuning, and drifting. While known under other names in the American and Japanese markets (including Nissan Silvia), in Europe it was recognized as the 200 SX. The car became a symbol of the Japanese approach to building lightweight, rear-wheel-drive coupes with turbocharged engines.


History of the Model

The story of the Nissan 200 SX dates back to the mid-1970s, when Nissan introduced the first generation of the Silvia. However, it was the generations coded S12, S13, S14, and S15 that brought the model international fame.

In Europe, the 200 SX debuted in the mid-1980s as the successor to the Datsun 180 SX. Popularity soared with the launch of the Nissan 200 SX S13 (1988–1994), featuring sleek pop-up headlights and a turbocharged CA18DET engine producing 169 hp. The next generation, S14 (1994–1999), came with more rounded lines and the more powerful SR20DET engine. The final version – S15 – never officially reached Europe but became a legend among drifting fans worldwide.

Nissan 200Sx


Technical Specifications (Nissan 200 SX S14 – European version)

  • Engine: 2.0 Turbo SR20DET

  • Cylinder arrangement: Inline-4

  • Displacement: 1998 cm³

  • Power: 200 hp @ 6400 rpm

  • Torque: 265 Nm @ 4800 rpm

  • Drive: Rear-wheel drive (RWD)

  • Transmission: 5-speed manual or 4-speed automatic

  • 0–100 km/h (0–62 mph): approx. 6.9 s

  • Top speed: 235 km/h (146 mph)

  • Curb weight: approx. 1240 kg

Nissan 200Sx


Interesting Facts

  1. Drift icon – The Nissan 200 SX (Silvia) became one of the most popular cars in the early days of professional drifting in Japan.

  2. Tuning potential – The SR20DET engine is renowned for its durability, and tuning to 300–400 hp is possible without a full rebuild.

  3. Rare in Europe – Well-preserved, original examples are now collector’s items.

  4. On the big screen – The Nissan Silvia S15 appeared in The Fast and the Furious: Tokyo Drift.

  5. Different names worldwide – In the USA, the model was sold as the 240SX, in Japan as the Silvia, and in Australia as the 200SX.

Nissan 200Sx


Market Prices

  • S12 (1984–1988) – around €5,500 for average condition, €11,000+ for pristine examples.

  • S13 (1988–1994) – from €9,000 for a project car to €18,000–27,000 for an original in excellent condition.

  • S14 (1994–1999) – typically €15,000–33,000, with collector-grade examples exceeding €45,000.

  • S15 (1999–2002) – Japanese imports can reach €55,000–75,000.


Famous People Who Owned a Nissan 200 SX / Silvia

  • Keiichi Tsuchiya – the legendary “Drift King” of Japan, who promoted drifting in the Silvia.

  • Chris Forsberg – American drifter and Formula Drift champion, competed in a Nissan 240SX.

  • Nobuteru Taniguchi – renowned race and drift driver, used an S15 in competition.

  • In the film world – Kazunori Yamauchi (creator of the Gran Turismo series) also owned a Silvia S13.

Nissan 200Sx