Wybieramy najładniejsze coupe z lat 1960-79.
Często dyskretne, powściągliwe stylistycznie i dostępne dla tzw. klasy średniej. Te samochody były dopieszczone pod względem konstrukcyjnym i zapewniały dużo radości z jazdy i z samego posiadania. Oceniamy tu przede wszystkim ich stylistykę, ale ważna jest dla nas również wiązka „cech charakteru” i to, jak na te klasyki reagują dziś przechodnie.
Oto nasza subiektywna lista najciekawszych klasyków z tzw. złotej ery coupe:
Borgward Isabella Coupe – jedno z najstarszych aut z naszego zestawienia. Produkowany w latach 1954-61. Miał opinię niezniszczalnego i był po prostu piękny. Stylistycznie to typowe lata 50. – dużo chromu i cudowne zaokrąglenia. Wówczas mówiono: „najlepiej prezentujące się niemieckie auto wszech czasów”. Wspaniały przykład samochodowej giętkości.
Volkswagen Karmann Ghia – teoretycznie to samochód sportowy. Produkowany w latach 1955-1974 przez firmę nadwoziową Karmann w oparciu o podzespoły Volkswagena. Ma silnik umieszczony z tyłu, chłodzony powietrzem. Wyprodukowano około 360 000 modeli coupe. To złudzenie samochodu sportowego lub Garbus w innym garniturze. Liczył się tylko styl a nie osiągi. Rynkowy hit.
Alpine A110 – sportowy samochód, produkowany w latach 1963-1974. Idealny na tor wyścigowy. Mały, lekki samochód z delikatna mechaniką. Mocny silnik umieszczony był z tyłu. Auto odnosiło liczne sukcesy w sportach motorowych. Dziś to drogi i ciekawy klasyk.
Volvo P1800 – teoretycznie to sportowe, czteroosobowe coupe Volvo. Było bezpieczne i niezawodne. Volvo zleciło na początku produkcję tego modelu firmie Jensen. Stylowy i użyteczny klasyk. Przyjemny w prowadzeniu, ale nie sportowy. Wygląd wskazywał na więcej emocji, niż było w rzeczywistości. Wyprodukowano 39 407 sztuk.
Alfa Romeo 2000 – produkowana w latach 1958–1961. Dostępna jako 2-drzwiowe coupe, kabriolet oraz 4-drzwiowy sedan (Berlineta). Do napędu użyto czterocylindrowego silnika rzędowego o pojemności 2 litrów. Moc przenoszona była na koła tylne poprzez 5-biegową manualną skrzynię biegów. Kompaktowa i ładna.
Lancia Fulvia – kompaktowy samochód osobowy produkowany w latach 1963–1976. Dostępny jako 4-drzwiowy sedan lub 2-drzwiowe coupe. Atrakcyjne nadwozie z charakterystycznym przodem.
Peugeot 504 –produkowany między 1968 a 1983 rokiem. W 1969 roku dołączyły do niego 2-drzwiowe coupe i 2-drzwiowy kabriolet. To połączenie francuskiej technologii i włoskiej stylistyki. Nadwozie autorstwa Pininfariny. Doskonały w prowadzeniu i doskonale wyposażony. Charakteryzowały go miękkie zawieszenie, pewne prowadzenie i dobry poziom wykończenia.
Audi 100 Coupe – jedno z najmłodszych aut z naszego zestawienie. Przeznaczone dla ludzi pragnących przestrzeni, wygody i osiągów. Stworzono praktyczne, wysokiej klasy coupe. Przypomina wyglądem Astona Martia DBS.
Mercedes-Benz W114 produkowany w latach 1967-1976. Występował jako: sedan (W114/115), przedłużana limuzyna (V114/V115) oraz coupe (C114). Piękne, spokojne, klasyczne linie nadwozia. Dla nas to ponadczasowa elegancja. Przede wszystkim bardzo wygodny i komfortowy.
Datsun 240 Z – świetnie się prowadził i dobrze wyglądał. Produkowany był od 1969 do 1974 roku. Zyskał uznanie przede wszystkim w USA. Był niezawodny, dynamiczny i dobrze wykonany. Mówiono, że to „orientalny Jaguar”. Auto zmniejszyło uprzedzenia do japońskiej motoryzacji.
Opel GT – dwuosobowe coupe wytwarzane od 1968 do 1973 roku. Wygląd zewnętrzny nawiązywał do Chevroleta Corvetty. Nadwozie zostało zaprojektowane przez Clare’a McKichana (który opracował wiele Chevroletów w połowie lat 50.) i Chucka Jordana (który zaprojektował m.in. Chevroleta Camaro z lat 60. czy Corvette Stingray). Mówi się o nim: „mini Corvette”. W USA odniósł wielki sukces. Poprawił nudny image Opla. Wykonany był na podwoziu i z mechaniką Kadetta. Ciekawostką były obracane wokół osi, chowane w obrysie nadwozia reflektory. Mały, szybki i zwinny.
Matra Bagheera – trzymiejscowy samochód sportowy, produkowany przez francuską firmę w latach 1973-1980. Nadwozie Bagheery było wykonane z tworzywa sztucznego na stalowym szkielecie. Miało ono formę niskiego coupe o ładnej, spokojnej linii. Tylna szyba, pochylona pod dużym kątem, była unoszona, w celu dostępu do zamykanego pokrywą bagażnika, o sporej jak na samochód sportowy pojemności 320 dm³ oraz do silnika, zamykanego oddzielną pokrywą. Reflektory były chowane. Wyprodukowano 47 802 sztuk.
Saab Sonett II – produkowany w latach 1966-1970. Stylistycznie całkiem innym Saab. Płynne linie dobrze przyjęły się na rynku. Nadwozie z włókna szklanego. Mały samochód sportowy z silnikiem dwusuwowym przeznaczonego na rynek amerykański. Szybki i lekki. Nadwozie z włókna szklanego.
Volkswagen Sirocco I – była to przełomowa konstrukcja, bazująca na Golfie I. Ładna włoska stylistyka. Był dynamiczny i niezawodny. Efekt współpracy firm Giugiaro Italdesign i Karmann. Wyprodukowano 504 200 sztuk.
To nasza subiektywna lista najładniejszych coupe z okresu 1960-1979.
A jak Wy uważacie? Jakie zabytkowe auto warto dopisać do tej listy?
Podzielcie się z nami swoją opinią.
Zapraszamy :)
Wykorzystano kilka informacji z:
https://pl.wikipedia.org