Junak M7/M10 to motocykl, który na stałe zapisał się w historii polskiej motoryzacji. Był jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie jednośladów produkowanych w Polsce w latach 50. i 60. XX wieku. Dzięki swojej konstrukcji oraz wytrzymałci stał się ikoną dla miłników klasycznych motocykli. Text in English below. 

Historia Junaka M7/M10

Koncepcja średniego motocykla napędzanego czterosuwowym silnikiem o pojemności 350 cm³ została opracowana w czerwcu 1952 roku. Pierwsze egzemplarze testowe oznaczone jako Junak M07 przygotowała Warszawska Fabryka Motocykli. Po roku prób motocykl został zaprezentowany publicznie i skierowany do produkcji seryjnej.

Linia montażowa została umieszczona w Szczecińskiej Fabryce Wyrobów Metalowych, która wcześniej zajmowała się produkcją mebli metalowych, takich jak łóżka czy szafy. Brak inżynierów w fabryce spowodował liczne problemy i opóźnienia. Pełna produkcja ruszyła dopiero w 1957 roku.

Pod koniec 1959 roku wdrożono pierwsze większe udoskonalenia, a motocykl zmienił nazwę na Junak M10. Motocykle z okresu przejściowego, w których zastosowano tylko część modyfikacji, znane są jako „przejściówki”.

Junak

Dane techniczne Junaka M7/M10

  • Silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony powietrzem
  • Pojemność: 349 cm³
  • Moc: 17 KM przy 5500 obr./min
  • Skrzynia biegów: 4-stopniowa, manualna
  • Napęd: łańcuchowy
  • Masa własna: ok. 170 kg
  • Prędkość maksymalna: ok. 120 km/h
  • Zużycie paliwa: ok. 3,5-4 l/100 km
  • Zawieszenie: teleskopowe z przodu, wahaczowe z tyłu
  • Hamulce: bębnowe, przód i tył

Junak

Ciekawostki o Junaku M7/M10

  1. Jedyny polski czterosuw z PRL-u – Junak był jedynym masowo produkowanym polskim motocyklem z silnikiem czterosuwowym, podczas gdy większość jednośladów w PRL-u była dwusuwowa.
  2. Dźwięk silnika – Junak był ceniony za swój charakterystyczny, głęboki dźwięk pracy silnika, który wyróżniał go spośród innych motocykli.
  3. Eksport – Choć Junak był przeznaczony głównie na rynek krajowy, pewna liczba egzemplarzy trafiła na eksport, m.in. do Wielkiej Brytanii i Jugosławii.
  4. Motocykl milicji – Wiele Junaków trafiło do służby w Milicji Obywatelskiej, gdzie pełniły rolę pojazdów patrolowych.
  5. Legenda wśród kolekcjonerów – Dziś Junaki, zwłaszcza modele przejściowe, są bardzo cenione przez kolekcjonerów i pasjonatów klasycznych motocykli.

Junak

Podsumowanie

Junak M7/M10 to nie tylko motocykl, ale także symbol polskiej inżynierii i motoryzacyjnej pasji. Choć produkcja zakończyła się w latach 60., legenda Junaka wciąż żyje wśród entuzjastów klasycznych jednośladów. Dzisiaj te motocykle cieszą się dużym zainteresowaniem i są chętnie restaurowane przez kolekcjonerów.

Text in English below.

Junak M7/M10 – a legend of Polish motoring

The Junak M7/M10 is a motorcycle that has permanently inscribed itself in the history of Polish motoring. It was one of the most technologically advanced two-wheelers produced in Poland in the 1950s and 1960s. Thanks to its construction and durability, it became an icon for lovers of classic motorcycles.

Junak

The history of Junak M7/M10

The concept of a medium-sized motorcycle powered by a four-stroke engine with a capacity of 350 cm³ was developed in June 1952. The first test copies, designated Junak M07, were prepared by the Warsaw Motorcycle Factory. After a year of trials, the motorcycle was presented to the public and directed into mass production.

The assembly line was placed in the Szczecin Metal Products Factory, which previously specialized in producing metal furniture, such as beds and wardrobes. The lack of engineers in the factory caused numerous problems and delays. Full-scale production only began in 1957.

At the end of 1959, the first major improvements were introduced, and the motorcycle was renamed Junak M10. Motorcycles from the transition period, in which only some modifications were applied, are known as „in-betweens.”

Junak

Technical specifications of Junak M7/M10

  • Engine: single-cylinder, four-stroke, air-cooled
  • Displacement: 349 cm³
  • Power: 17 HP at 5500 rpm
  • Gearbox: 4-speed, manual
  • Drive: chain
  • Curb weight: approx. 170 kg
  • Top speed: approx. 120 km/h
  • Fuel consumption: approx. 3.5-4 l/100 km
  • Suspension: telescopic front, swingarm rear
  • Brakes: drum, front and rear

Interesting facts about Junak M7/M10

  1. The only Polish four-stroke motorcycle of the PRL era – Junak was the only mass-produced Polish motorcycle with a four-stroke engine, while most two-wheelers in the PRL (People’s Republic of Poland) were two-stroke.
  2. Engine sound – Junak was appreciated for its characteristic deep engine sound, which distinguished it from other motorcycles.
  3. Export – Although Junak was mainly intended for the domestic market, some units were exported to countries such as the United Kingdom and Yugoslavia.
  4. Police motorcycle – Many Junaks were used by the Milicja Obywatelska (People’s Militia), serving as patrol vehicles.
  5. A collector’s legend – Today, Junaks, especially the transition models, are highly valued by collectors and enthusiasts of classic motorcycles.

Junak

Summary

The Junak M7/M10 is not just a motorcycle but also a symbol of Polish engineering and automotive passion. Although production ended in the 1960s, the legend of Junak still lives on among classic motorcycle enthusiasts. Today, these motorcycles enjoy great interest and are eagerly restored by collectors.

Junak