
Indian Daytona, znany także jako Indian Powerplus Daytona, to wyjątkowy wyścigowy wariant legendarnego silnika Powerplus, produkowanego przez Indian Motorcycle w latach 1916–1924. Wersja Daytona została zaprojektowana z myślą o zawodach plażowych, szczególnie na torach w Daytona Beach na Florydzie, gdzie odnotowywano pierwsze rekordy prędkości.
Historia i kontekst powstania
Silnik Powerplus wprowadzono w 1916 roku jako nowoczesną konstrukcję typu side-valve (flathead), która zastąpiła wcześniejsze układy z zaworami F-head. Wersja Daytona, oferowana od około 1919 roku, otrzymała obniżoną ramę wyścigową, co poprawiało pozycję jeźdźca i aerodynamikę. Była to maszyna stworzona do bicia rekordów i zwyciężania w wyścigach prędkościowych.
W 1920 roku zawodnik Gene Walker, startujący na motocyklu Indian Daytona, ustanowił rekordy prędkości w konkurencjach na 1, 2 i 5 mil oraz na dystansie jednego kilometra podczas zawodów na plaży w Daytona Beach.
Dane techniczne i cechy konstrukcyjne
-
Pojemność skokowa: ok. 998–1000 cm³
-
Moc: ok. 16 KM w wersji seryjnej Powerplus (wersja wyścigowa zmodernizowana)
-
Rama: specjalna rama wyścigowa z obniżoną główką ramy
-
Przekładnia: jednobiegowa, ze sprzęgłem
-
Hamulce: brak hamulców w wersjach typowo wyścigowych
-
Sterowanie: manetki przepustnicy i regulacji zapłonu, dźwignia sprzęgła, dźwignia zaworu wydechowego
Dlaczego „Daytona”?
Nazwa nawiązuje do plaży Daytona, gdzie organizowano prestiżowe wyścigi motocyklowe i próby prędkości. Indian Daytona był konstrukcją stworzoną właśnie do tych zmagań, co w połączeniu z sukcesami sportowymi zapewniło mu status jednego z najbardziej legendarnych motocykli sportowych początku XX wieku.
Zakończenie
Indian Daytona to nie tylko unikatowy zabytek techniki, ale także świadectwo początków sportu motocyklowego. Dzięki swojej wyścigowej naturze, specjalnej konstrukcji i historii związanej z rekordami prędkości, model ten na zawsze zapisał się w historii motoryzacji.
Indian Daytona — Classic Powerplus Racing Motorcycle
Introduction
The Indian Daytona, also known as the Indian Powerplus Daytona, is a unique racing variant of the legendary Powerplus engine produced by Indian Motorcycle between 1916 and 1924. The Daytona version was designed specifically for beach races, particularly at Daytona Beach, Florida, where some of the earliest speed records were set.
History and Background
The Powerplus engine was introduced in 1916 as a modern side-valve (flathead) design, replacing earlier F-head configurations. Around 1919, the Daytona version appeared, equipped with a lowered racing frame that improved rider position and aerodynamics. It was a machine built for breaking records and winning in speed competitions.
In 1920, rider Gene Walker, competing on an Indian Daytona, set new speed records in the 1-, 2-, and 5-mile races as well as the one-kilometer trial during events on Daytona Beach.
Technical Data and Features
-
Displacement: approx. 998–1000 cc
-
Power: approx. 16 hp in the standard Powerplus version (upgraded in the racing model)
-
Frame: special racing frame with a lowered steering head
-
Transmission: single-speed with clutch
-
Brakes: absent in the pure racing versions
-
Controls: throttle and ignition timing levers, clutch lever, exhaust valve lever
Why “Daytona”?
The name refers to Daytona Beach, where prestigious motorcycle races and speed trials were held. The Indian Daytona was created precisely for these competitions, and its sporting success cemented its status as one of the most legendary racing motorcycles of the early 20th century.
Conclusion
The Indian Daytona is not only a rare technical artifact but also a testament to the origins of motorcycle sport. With its racing-focused design, special construction, and history linked to speed records, this model secured a permanent place in the history of motorcycling.