Na przełomie lat 60. i 70. marka z Wolfsburga postanowiła wprowadzić zamiast Garbusa nowy, lepszy i jak się po czasie okazało, ponadczasowy model – Golfa.
Głównym projektantem był Giorgetto Giugiaro, ten sam, który „stworzył” Passata B1, Audi 80, czy nawet Deawoo Matiza. W marcu 1974 roku pierwsze egzemplarze Golfa opuszczają linię produkcyjną – powstaje tzw. klasa Golfa.
Model ten jak na ówczesne czasy był bardzo nowoczesny, w przeciwieństwie do swojego poprzednika posiadał zamontowany poprzecznie z przodu silnik (chłodzony cieczą a nie powietrzem), jak i napęd na przednią oś. Również znacznie bardziej zaostrzony kształt nadwozia sprawił, że auto stało się o wiele bardziej praktyczne od wcześniejszego modelu.
Zainteresowanie Golfem narastało. Przełomowym okazał się rok 1976, w którym wprowadzono wersję GTI jak i seryjnie montowany silnik Diesla, co było nowością w tym segmencie. W październiku tego samego roku, czyli po około 2,5 latach od rozpoczęcia produkcji sprzedano milionowego Golfa. W sumie do końca produkcji, czyli 1983 roku wyprodukowano nieco ponad 6,8 miliona egzemplarzy.
Od 1979 roku można było kupić Golfa w wersji Cabriolet oraz tzw. wersję „z bagażnikiem”, czyli Jettę. W 1980 roku Golf przeszedł gruntowny facelifting, który obejmował przede wszystkim wnętrze oraz zmianę tylnych lamp, z „wąskich” na „szerokie”. Rok 1982 to kolejne zmiany. Dla wersji GTI mocniejszy i o większej pojemności silnik oraz nowa wersja, łącząca osiągi z niskim zużyciem paliwa – GTD. Produkcję Golfa 1 zakończono w 1983 roku. Wówczas wprowadzono nowy, równie legendarny model, Golfa 2.
Faktycznie jednak, aż do 2009 roku produkowano „jedynki” w RPA, z biegiem lat wyposażane w silniki i wnętrza z nowszych VW.
Dane techniczne modelu:
- długość/szerokość/wysokość: 3815 / 1610-1630 / 1395-1410 [mm]
- średnica zawracania 10,5 m
- rozstaw osi 2400 mm
- układ hamulcowy przód: tarcze (dla GTI wentylowane), tył: bębny (z początku produkcji przednia oś również była wyposażona w bębny)
- zawieszenie: przód: kolumny McPhersona, tył: belka skrętna (w wersji GTI stabilizatory poprzeczne dla obu osi)
- wszystkie silniki były czterocylindrowe, wersje benzynowe w pojemnościach 1,1-1,8 litra i mocach 50-112KM, Diesle 1,5-1,6 litra oraz 50-70KM
- skrzynie biegów manualne 4 lub 5-biegowe, automatyczna: 3-biegowa
- wartość oporu powietrza 0,42 dla wersji podstawowej
- nadwozie 3d/5d
- bezpieczeństwo: trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami, „składana” kolumna kierownicza, zagłówki na przednich fotelach
- osiągi: przyspieszenie 0-100km/h zależne od wersji, od 8 do 18 sekund
- prędkość maksymalna dla wersji GTI ograniczona odwagą kierowcy
Dokładny opis wszystkich modeli wyposażenia dostępny jest tutaj:
http://www.doppel-wobber.de/forum/vw-golf-1_modelle.html
Lakiery:
http://www.doppel-wobber.de/forum/Information_56_VW-Golf-Lacke.html
Ciekawostka:
-najszybszy Golf na świecie: https://www.youtube.com/watch?v=h7tNkjYA0pc