
GAZ M-21 Wołga z 1960 roku to jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów radzieckiej motoryzacji. Produkowany w latach 1956–1970 w zakładach Gorkowskiego Awtozawodu, stał się nie tylko środkiem transportu, ale także ikoną statusu społecznego. W tamtych czasach Wołga była przeznaczona głównie dla urzędników państwowych, oficerów i przedstawicieli wyższych sfer ZSRR. Text in English below.
Jej klasyczna sylwetka, masywne chromowane elementy i charakterystyczny emblemat z biegnącym jeleniem na masce sprawiają, że do dziś przyciąga uwagę miłośników zabytkowych samochodów.
Historia modelu
Prace nad GAZ M-21 rozpoczęto w pierwszej połowie lat 50., gdy ZSRR potrzebował reprezentacyjnego auta średniej klasy. Wołga zastąpiła wysłużonego GAZ-a M-20 Pobieda, oferując większy komfort, nowoczesną stylistykę inspirowaną amerykańskimi sedanami oraz lepsze osiągi.
Wersja z 1960 roku należała do drugiej serii produkcyjnej, która otrzymała zmieniony grill w formie pionowych listew oraz udoskonalony silnik. Auto było cenione za solidność, odporność na złe drogi i możliwość jazdy w trudnych warunkach klimatycznych.
Dane techniczne GAZ M-21 Wołga (1960)
-
Nadwozie: 4-drzwiowy sedan
-
Silnik: benzynowy, R4 OHV
-
Pojemność: 2445 cm³
-
Moment obrotowy: ok. 170 Nm
-
Skrzynia biegów: 3-biegowa manualna
-
Napęd: na tylną oś (RWD)
-
Prędkość maksymalna: ok. 130 km/h
-
Przyspieszenie 0–100 km/h: ok. 34 sekundy
-
Masa własna: 1460 kg
-
Zużycie paliwa: 13–15 l/100 km
Ciekawostki o GAZ M-21
-
Wołga była dostępna w wersjach cywilnych i specjalnych, m.in. dla KGB – z silnikami V8 pochodzącymi z Czajki.
-
Nazwa „Wołga” pochodzi od najdłuższej rzeki w Europie – Wołgi.
-
Samochód był eksportowany do wielu krajów, m.in. do Finlandii, Francji, Belgii, a nawet do Kanady.
-
Był popularny jako taksówka w całym ZSRR – słynął z ogromnej wytrzymałości i przestronności wnętrza.
-
Chromowany jeleń na masce był symbolem prędkości i elegancji, ale w niektórych krajach był usuwany ze względów bezpieczeństwa.
Aktualne ceny GAZ M-21 Wołga z 1960 roku
Rynek kolekcjonerski dla Wołgi jest dość zróżnicowany. W Polsce dobrze zachowane egzemplarze kosztują zwykle od 40 000 do 70 000 zł. Modele w stanie do renowacji można znaleźć już za 20 000–30 000 zł, natomiast egzemplarze po pełnej renowacji lub w stanie oryginalnym, z pełną dokumentacją, mogą osiągać ceny nawet 80 000–100 000 zł.
W Europie Zachodniej ceny bywają wyższe – głównie ze względu na rzadkość pojawiania się tych samochodów na tamtejszych rynkach.
Podsumowanie
GAZ M-21 Wołga z 1960 roku to kawał historii radzieckiej motoryzacji. Łączy w sobie elegancję lat 50., solidność konstrukcji i ducha epoki, w której samochód był symbolem prestiżu. Dziś Wołga jest poszukiwana przez kolekcjonerów i stanowi doskonały przykład tego, jak motoryzacja potrafi stać się ikoną kultury.
GAZ M-21 Volga 1960 – Soviet Symbol of Luxury and Prestige
The GAZ M-21 Volga from 1960 is one of the most recognizable cars in Soviet automotive history. Produced between 1956 and 1970 at the Gorky Automobile Plant (GAZ), it became not just a means of transportation but also a symbol of social status. Back in the day, the Volga was intended mainly for government officials, military officers, and members of the Soviet elite.
Its classic silhouette, massive chrome elements, and the iconic running deer hood ornament make it a true head-turner for vintage car enthusiasts even today.
History of the Model
Development of the GAZ M-21 began in the early 1950s when the USSR sought a representative mid-size car. The Volga replaced the aging GAZ M-20 Pobeda, offering more comfort, modern styling inspired by American sedans, and improved performance.
The 1960 model belonged to the second production series, which featured a redesigned grille with vertical slats and an upgraded engine. The car was valued for its durability, ability to handle poor road conditions, and reliability in extreme climates.
GAZ M-21 Volga (1960) Technical Specifications
-
Body type: 4-door sedan
-
Engine: petrol, inline-4 OHV
-
Displacement: 2445 cm³
-
Maximum power: 75 HP at 4000 rpm
-
Torque: approx. 170 Nm
-
Gearbox: 3-speed manual
-
Drive: rear-wheel drive (RWD)
-
Top speed: approx. 130 km/h
-
0–100 km/h acceleration: approx. 34 seconds
-
Curb weight: 1460 kg
Interesting Facts About the GAZ M-21 Volga
-
The Volga was available in civilian and special versions, including KGB models with V8 engines from the Chaika limousine.
-
The name “Volga” comes from the longest river in Europe – the Volga River.
-
The car was exported to numerous countries, including Finland, France, Belgium, and even Canada.
-
It was widely used as a taxi across the USSR due to its durability and spacious interior.
-
The chrome deer hood ornament symbolized speed and elegance but was removed in some countries for safety reasons.
Current Market Prices for the 1960 GAZ M-21 Volga
The collector market for the Volga is quite diverse. In Poland, well-preserved examples usually sell for 40,000 to 70,000 PLN. Restoration projects can be found for 20,000–30,000 PLN, while fully restored or original examples with complete documentation can reach 80,000–100,000 PLN.
In Western Europe, prices tend to be higher, mainly due to the rarity of these cars on local markets.
Summary
The 1960 GAZ M-21 Volga is a piece of Soviet automotive history. It combines 1950s elegance, solid engineering, and the spirit of an era when a car was a true status symbol. Today, the Volga is sought after by collectors worldwide and stands as a perfect example of how an automobile can become a cultural icon.