
Fiat 124 Spider z 1981 roku to kwintesencja włoskiej elegancji i klasycznej motoryzacji. Rozmawiamy z Andrzejem Ruśniakiem – pasjonatem i właścicielem tego pięknego roadstera, który opowiada o swojej motoryzacyjnej przygodzie, renowacji auta oraz emocjach związanych z jazdą klasykiem.
Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Od ponad 12 lat pracuję w branży motoryzacyjnej, z czego 7 lat spędziłem w Centrum Technicznym R&D, gdzie powstają nowoczesne rozwiązania dla najnowszych generacji pojazdów. Moja praca pozwala mi być blisko innowacji, ale jednocześnie budzi sentyment do przeszłości.
Klasyczne samochody fascynują mnie nie tylko swoim ponadczasowym designem, ale też historią, jaką każdy z nich opowiada. W czasach, gdy dominują cyfrowe rozwiązania i funkcjonalność, klasyki przypominają mi o epoce, w której samochody tworzono z pasją i duszą.
Dlaczego właśnie Fiat 124 Spider z 1981 roku?
To był kompromis pomiędzy rozsądnym budżetem a moją pasją do włoskiej motoryzacji. Fiat 124 Spider to manifest stylu i filozofii projektowania, w której piękno idzie w parze z funkcjonalnością.
Uwielbiam włoską szkołę designu – elegancję, lekkość i dbałość o proporcje. Fiat wciąż zachwyca sylwetką, smukłą linią i detalami projektu Pininfariny. Dla mnie to samochód, który ma duszę i potrafi wzbudzać emocje, jakich brakuje w wielu współczesnych konstrukcjach.
Kiedy kupiłeś auto i w jakim stanie?
Kupiłem go jesienią 2024 roku w Polsce. Samochód był w dużej mierze odnowiony przez poprzedniego właściciela, ale przy wsparciu firmy zajmującej się renowacją klasyków wymieniłem przewody hamulcowe, instalację elektryczną i poszycie dachu.
Czy auto jest fabryczne?
Tak, Fiat 124 Spider pozostaje w oryginalnym stanie – bez żadnych modyfikacji.
Jak wyglądała renowacja i koszty utrzymania?
Na szczęście to wciąż dość aktualna konstrukcja, więc części zamienne są dostępne zarówno w Polsce, jak i za granicą. Dzięki temu prace remontowe przebiegały płynnie i nie były przesadnie kosztowne. Dziś samochód wymaga tylko standardowej eksploatacji – olej, filtry, części zamienne, paliwo.
Jakie zalety ma Fiat 124 Spider?
-
Ponadczasowy włoski design Pininfariny – elegancja, proporcje i styl.
-
Otwarte nadwozie – jazda bez dachu daje ogromną radość i kontakt z otoczeniem.
-
Lekka konstrukcja i klasyczny napęd RWD – zwinność i przyjemność z prowadzenia na krętych drogach.
-
Dostępność części i społeczność entuzjastów – łatwość utrzymania auta w dobrym stanie.
-
Charakterystyczny dźwięk silnika DOHC – dodaje emocji każdej przejażdżce.
Wady? Brak. (śmiech)
Jakie rozwiązania techniczne wyróżniają to auto?
Fiat 124 Spider z 1981 roku był nowoczesny jak na swoje czasy. Wyposażono go m.in. w:
-
silnik DOHC 2.0 (1995 cm³, 105 KM) inspirowany technologią wyścigową,
-
niezależne zawieszenie przednie,
-
napęd na tylne koła (RWD),
-
manualną skrzynię biegów o sportowej charakterystyce,
-
lekkie nadwozie zaprojektowane przez Pininfarinę.
Jak często nim jeździsz?
Jeśli tylko pogoda sprzyja, staram się jak najczęściej – nawet w tygodniu do pracy. To nie jest samochód, który stoi w garażu tylko na pokaz, on musi jeździć.
A propos garażu – jak przechowujesz Spidera?
Mam trzy-stanowiskowy garaż, więc auto stoi cały czas pod dachem. Zimą przykrywam je dodatkowo pokrowcem – głównie przed kurzem.
Uczestniczysz w zlotach i rajdach?
Tak, ale raczej jako gość – głównie w Bielsku i okolicach. Oczywiście zawsze przyjeżdżam Spiderem.
Komu poleciłbyś to auto?
Fiat 124 Spider to propozycja dla pasjonatów, estetów i osób kochających włoską kulturę. To samochód dla kogoś, kto szuka czegoś więcej niż tylko środka transportu – emocji, historii i stylu.
Jakiej rady udzieliłbyś osobie planującej zakup Spidera?
Przede wszystkim zwrócić uwagę na stan techniczny – kupno auta do generalnego remontu może być pułapką, jeśli nie ma się wiedzy czy budżetu. Warto też zaplanować miejsce przechowywania i zastanowić się, czy znajdzie się czas na jazdę, bo klasyk nie powinien stać bezużytecznie.
Myślisz o kolejnym klasyku?
Tak, Fiat 124 Spider to mój pierwszy krok w klasyczną motoryzację. W przyszłości chętnie nabyłbym coś bardziej wyrafinowanego – może Alfa Romeo Giulia Spider, Lancia, albo Mercedes W113 Pagoda czy 190 SL.
Dlaczego? Bo klasyczne auta mają duszę. To emocje, zapachy, dźwięki i wspomnienia, których próżno szukać we współczesnych samochodach.
Dane techniczne Fiat 124 Spider (1981)
-
Silnik: R4, DOHC
-
Pojemność: 1995 cm³
-
Moc: 105 KM
-
Napęd: na tylne koła (RWD)
-
Skrzynia biegów: manualna, 5-biegowa
-
Masa własna: ok. 950 kg
-
Przyspieszenie 0–100 km/h: ok. 10,5 s
-
Prędkość maksymalna: ok. 180 km/h
-
Projekt nadwozia: Pininfarina
Podsumowanie
Fiat 124 Spider z 1981 roku wciąż pozostaje jednym z najpiękniejszych klasycznych roadsterów. To auto, które daje wolność, emocje i przyjemność z jazdy, a jednocześnie przypomina o złotej erze włoskiego designu.
Interview with the Owner of a 1981 Fiat 124 Spider – Conversation with Andrzej Ruśniak
The 1981 Fiat 124 Spider is the essence of Italian elegance and classic motoring. We talk with Andrzej Ruśniak – an enthusiast and proud owner of this beautiful roadster, who shares his story about the car, the restoration process, and the emotions that come with driving a classic.
Why are you interested in classic cars?
I have been working in the automotive industry for over 12 years, with the last 7 years spent at a Technical R&D Center, where new solutions for the latest vehicle generations are developed. My job keeps me close to innovation, but at the same time, it makes me nostalgic about the past.
Classic cars fascinate me not only because of their timeless design but also because of the history each one carries. In a world dominated by digital solutions and pure functionality, classics remind me of an era when cars were built with passion and soul.
Why the Fiat 124 Spider from 1981?
It was a compromise between a reasonable budget and my passion for Italian automotive design. The Fiat 124 Spider is more than a car – it’s a statement of style and philosophy, where beauty goes hand in hand with functionality.
I admire the Italian school of design – elegance, lightness, and perfect proportions. Fiat still impresses with its sleek body lines and Pininfarina styling details. For me, it’s a car with soul that evokes emotions many modern cars lack.
When did you buy it and in what condition?
I bought it in Poland in the fall of 2024. The car had already been largely restored by the previous owner, but with the support of a company specializing in classic car restorations, I replaced the brake lines, the electrical system, and the soft top.
Is the car factory-original?
Yes, the Fiat 124 Spider remains in its original condition – without any modifications.
What was the restoration process like, and how about running costs?
Fortunately, it’s still a fairly current design, so spare parts are available both in Poland and abroad. The restoration went smoothly and was not too expensive. Today, the car requires only standard maintenance – oil, filters, consumables, and of course, fuel.
What are the advantages of the Fiat 124 Spider?
-
Timeless Italian design by Pininfarina – elegance, proportions, and unique style.
-
Open-top driving – pure joy and a closer connection with the surroundings.
-
Lightweight construction and RWD – agility and driving pleasure on winding roads.
-
Good parts availability and active enthusiasts’ community – keeping the car in shape is easier.
-
Distinctive DOHC engine sound – adds character to every drive.
Any disadvantages? None. (laughs)
What technical features make this car stand out?
The 1981 Fiat 124 Spider was quite advanced for its time. It featured:
-
a DOHC 2.0 engine (1995 cm³, 105 HP) inspired by racing technology,
-
rear-wheel drive (RWD),
-
a sporty 5-speed manual gearbox,
-
lightweight bodywork designed by Pininfarina.
How often do you drive it?
Whenever the weather allows – I even drive it to work during the week. It’s not a car to just sit in a garage; it has to be driven.
Speaking of the garage – how do you store the Spider?
I’m lucky to have a three-car garage, so it’s always kept indoors. In winter I cover it with a protective cover – mostly against dust, not temperature.
Do you attend rallies or car shows?
Yes, but more as a guest – mostly in Bielsko and nearby areas. And of course, I always arrive with the Spider.
Who would you recommend this car to?
The Fiat 124 Spider is perfect for enthusiasts, aesthetes, and people who love Italian culture. It’s for those who want more than just a means of transport – they want emotions, history, and style.
What advice would you give someone looking to buy a Spider?
First of all, carefully check the car’s condition – buying one that requires a full restoration can be overwhelming without the right skills or budget. Also, plan where you’ll store it and make sure you’ll actually have the time to use it. A classic car shouldn’t just gather dust.
Do you plan to buy another classic?
Yes, the Fiat 124 Spider was just my first step into the world of classic cars. In the future, I’d like to get something more sophisticated – perhaps an Alfa Romeo Giulia Spider, a Lancia, or maybe a Mercedes W113 Pagoda or 190 SL.
Why? Because classic cars have a soul. They bring emotions, smells, sounds, and memories that modern cars simply can’t deliver.
Technical specifications – Fiat 124 Spider (1981)
-
Engine: Inline-4, DOHC
-
Displacement: 1995 cm³
-
Power: 105 HP
-
Drive: Rear-wheel drive (RWD)
-
Transmission: 5-speed manual
-
Curb weight: approx. 950 kg
-
Acceleration 0–100 km/h: ~10.5 s
-
Top speed: ~180 km/h
-
Body design: Pininfarina
Summary
The 1981 Fiat 124 Spider remains one of the most beautiful classic roadsters. It offers freedom, emotions, and pure driving pleasure, while also representing the golden era of Italian design.