Pierwsza opona opuściła zakład produkcyjny w Dębicy 30 marca 1939 roku. Ówczesny model został zaprojektowany przez konstruktorów z poznańskiego Stomilu na podstawie licencji General Tire and Rubber Company – amerykańskiej firmy, którą pod koniec lat 80. XX wieku przejął niemiecki Continental. Uroczyste otwarcie Fabryki Gum Jezdnych w Dębicy miało miejsce 4 kwietnia 1939 roku.
Obecnie Dębica (od połowy lat 90. ubiegłego wieku) należy do amerykańskiego koncernu Goodyear. Ten producent wytwarza takie marki jak: Goodyear, Dunlop, Fulda oraz Sava – i Dębica właśnie.
Goodyear i jego inwestycja w Dębicę
Goodyear jest jednym z najstarszych i najsilniej obecnych na światowym rynku producentów ogumienia na świecie. Amerykański koncern zajmował się także produkcją sterowców i balonów. Pod względem wielkości przedsiębiorstwa w tej branży zajmuje trzecie miejsce w skali globu. Dębicka fabryka Goodyear to jeden z wiodących zakładów produkcyjnych będący własnością tego dostawcy. Na przestrzeni ponad 20 lat nowy właściciel zainwestował tam potężne środki – szacowane na kilkaset milionów złotych.
Tak duży zastrzyk gotówki pozwolił na dynamiczny rozwój polskiej marki opon. Fabryka na Podkarpaciu to jeden z najnowocześniejszych i największych zakładów produkcji ogumienia do różnego typu pojazdów (osobowych, dostawczych i ciężarowych) w Europie. Dębica jest dobrze rozpoznawalną marką opon na całym świecie. Roczna wydajność tej jednostki to 15 milionów sztuk.
Najczęściej kupowane modele opon marki Dębica w Polsce
Do popularnych modeli ogumienia marki Dębica należą między innymi:
Dębica Passio 2 (letnie)
Jeden z lepiej radzących sobie obecnie na polskim rynku modeli opon letnich. Jest to produkt o uniwersalnym profilu użytkowania, nastawionym na codzienną, spokojną jazdę (zwłaszcza w warunkach miejskich). Do zalet Passio 2 zaliczają się na pewno długie przebiegi oraz niewielki wpływ na zużycie paliwa. Jest to więc na pewno rozwiązanie dla oszczędnych kierowców, którzy raczej nie ruszają w długie eskapady.
Dębica Presto UHP 2 (letnie)
Stosunkowo nowy model opon oznaczonych logotypem Dębica. Wszedł bowiem na rynek latem 2017 roku. Skrót UHP rozszyfrowuje się jako: „Ultra High Performance”. Oznacza to, że produkt jest przeznaczony dla wybitnie wymagających właścicieli aut, którzy są nastawieni na eksploatację ogumienia na wysokim poziomie. Skrót UHP pozwala oczekiwać modelu o bardzo wysokich osiągach i wytrzymałości. Bieżnik doskonale radzi sobie na mokrej nawierzchni. Co jeszcze istotne – ten typ nie są zbyt głośny.
Dębica Frigo 2 (zimowe)
To najczęściej wybierany przez polskich kierowców typ ogumienia zimowego. Choć jest to rodzaj opon klasy ekonomicznej (budżetowej), może pochwalić się bardzo dobrymi osiągami, jak na tak niską cenę – sprawdź cenę w sklepie opon. Trudno więc dziwić się zainteresowaniu, jakim się cieszy. Charakterystyczną cechą jest bardzo wysoki bieżnik – prawie 10 mm. Pomysł na jego rzeźbę został zaczerpnięty z jednej ze starszych modeli Goodyear – UltraGrip 5. Choć Goodyear pod własną marką oferuje już dziś bardziej zaawansowane i nowocześniejsze warianty, UltraGrip 5 cieszyły się bardzo dużym uznaniem na całym świecie.
Dębica Navigator 2 (całoroczne)
Jest to ciekawa propozycja dla tych kierowców, którzy wolą uniknąć regularnego zmieniania opon z zimowych na letnie i odwrotnie. Ten model charakteryzuje się symetrycznym bieżnikiem (co jest specyficzne dla rozwiązań stosowanych przez Dębicę) oraz większą ilością lamelek – przydaje się to głównie w trakcie jazdy po śniegu. Jak na ogumienie całoroczne, jest to także bardzo atrakcyjna propozycja, jeżeli weźmiemy pod uwagę warunki cenowe.
Dębica to jedna z lepiej rozpoznawalnych polskich marek na świecie. Choć nie przynależy kapitałowo do Polski – zakład produkcyjny na Podkarpaciu jest jedną z większych fabryk w tym rejonie, co przekłada się także na wysokie zatrudnienie. Historia tego zakładu jest często wskazywana jako pozytywny przykład wykorzystania możliwości, jakie stworzyła transformacja ustrojowa.