Kolor samochodu to cecha, którą dość rzadko rozpatruje się w kontekście szkodowości danego pojazdu. Czy słusznie? To zagadnienie zbadali eksperci z autoDNA. Wyniki mogą zaskakiwać. Które odcienie karoserii wpływają na ryzyko wystąpienia szkody w pojeździe? Sprawdź, co wynika z raportów i na jakie auta warto szczególnie uważać.
Czy można sprawdzić kolor po numerze VIN?
W nowoczesnych samochodach nie ma możliwość sprawdzenia kodu lakieru po numerze VIN. Aby to zrobić, należy zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu lub skontaktować się z Autoryzowaną Stacją Obsługi.
Numer VIN to jednak bardzo obszerne źródło innych informacji, które są ważne podczas przeglądania ofert używanych samochodów. Dzięki temu unikalnemu numerowi, czyli Vehicle Identification Number, można dowiedzieć się między innymi:
-
kiedy i gdzie auto zostało wyprodukowane,
-
ilu miało właścicieli,
-
jaki ma przebieg,
-
jakie ma wyposażenie fabryczne,
-
czy nie brało udziału w wypadku,
-
czy nie jest kradzione.
Sprawdzenie VIN powinno być zatem pierwszą czynnością, którą wykonasz przed zakupem auta z drugiej ręki. Dzięki temu prostemu zabiegowi możesz uniknąć wielu nieprzyjemności. Uchroni Cię to przede wszystkim przed zainwestowaniem w „samochód cytrynę”, czyli taki, który kryje w sobie drogie w naprawie usterki.
Gdzie szukać numeru VIN?
Unikalny kod pojazdu znajdziesz przede wszystkim z jego dowodzie rejestracyjnym oraz innych dokumentach (fakturze sprzedaży, karcie pojazdu). Możesz również poszukać go na stałych elementach konstrukcyjnych samochodu, czyli:
-
desce rozdzielczej,
-
silniku,
-
skrzyni biegów,
-
górnej części podszybia.
W każdym modelu numer VIN może być umieszczony w innych miejscach, zawsze jednak takich kodów jest co najmniej kilka, a każdy z nich musi być identyczny.
Sprawdzenie VIN da Ci dostęp do historii pojazdu, dzięki czemu będziesz mógł ją szybko i łatwo zweryfikować. Sprawdzisz, czy sprzedający przekazuje Ci prawdziwe dane. Przede wszystkim unikniesz zakupu samochodu niewartego swojej ceny.
Kolory auta a szkodowość – na jakie uważać?
Z raportów wygenerowanych w 2022 roku przez autoDNA wynika, że brązowy, szary i czarny to kolory aut, które najczęściej odnotowują uszkodzenia. Z kolei czerwony, zielony i perłowy lakier wykazują mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia szkody.
Według raportu opublikowanego przez Axalta, wiodącego producenta materiałów lakierniczych dla motoryzacji, perłowy kolor karoserii ma tylko 4% zarejestrowanych aut w Europie w 2022 roku, podczas gdy czerwony i zielony stanowią odpowiednio 5% i 1%. Z kolei szary i czarny są najczęstszymi kolorami, występującymi u blisko połowy zarejestrowanych samochodów w Europie.
W związku z tak dużą liczbą pojazdów w tych odcieniach nie jest zaskakujące, że wiele z nich ma szkody.
Brązowe i grafitowe – na te kolory uważaj!
Zgodnie z danymi firmy Axalta brązowe samochody stanowią tylko 1% zarejestrowanych aut w Europie, a gdy wliczymy do tego kolor beżowy, to wciąż jedynie 2%. Jednak według raportów autoDNA brązowy kolor miało 12,1% wszystkich aut, w których odnotowano szkodę w ciągu całego poprzedniego roku.
Podobnie jest z grafitowymi samochodami – to mniej niż 1% aut w Europie, jednak znajdują się na czwartym miejscu w rankingu szkodowości, z wynikiem ponad 10%. Dlatego warto zachować ostrożność przy zakupie używanego auta w takich odcieniach.
Więcej przeczytasz o tym tutaj: Kolor auta a ryzyko wystąpienia szkody.
Czy czarne samochody są podatne na stłuczki?
Czarny kolor jest bardzo popularny w motoryzacji. Karoserię tej barwy ma aż 22% wszystkich aut w Europie. Z kolei odpowiadają one „jedynie” za niecałe 11% szkód, czyli ten odcień nie należy do wyjątkowo ryzykownych.
Pamiętaj jednak, że takie statystyki stanowią wyłącznie wskazówkę podczas zakupu samochodu używanego. Nie ma sensu traktować ich jako ostateczny czynnik wpływający na decyzję zakupową.
Nie każde brązowe auto miało stłuczkę, podobnie jak nie każde perłowe jest w doskonałym stanie technicznym. Zawsze dokładnie sprawdź pozostałe parametry, a przede wszystkim zweryfikuj historię pojazdu na autoDNA. Unikniesz dzięki temu wielu problemów z kosztownymi naprawami i nie tylko. Z raportem autoDNA zyskujesz dostęp do bazy ponad 500 milionów pojazdów z Europy i USA oraz informacje dot. m.in. odczytów drogomierza, historii uszkodzeń, przeglądów, archiwalnych zdjęć. Raport jest dostępny online, w smartfonie, na tablecie czy komputerze, także w formie QR kodu.