Dla wielu osób rynek samochodów używanych przejawia się jako rynkowy segment pełen pułapek, nieuczciwych handlarzy i pojazdów z tuszowaną historią. Dlatego też znaczna część osób obawia się kupna używanego samochodu. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, rozglądając się za samochodem z rynku wtórnego i jak bezpiecznie nabyć taki pojazd?
Dokładnie sprawdź historię samochodu
Pewne mankamenty techniczne, które wyjdą po zakupie samochodu, to z pewnością wyjątkowo nieprzyjemne niespodzianki. To fakt, niemniej o wiele bardziej poważną niespodzianką jest kupno samochodu o wątpliwej historii – np. pojazdu kradzionego, po powodzi czy poważnie uszkodzonego wraka. W pierwszym przypadku, gdy wyjdzie na jaw, że kupiliśmy kradziony samochód, utracimy zarówno pojazd, jak i pieniądze, za które go kupiliśmy. W drugim i trzecim przypadku samochód będzie nadawał się wyłącznie do złomowania, a my stracimy zarówno pieniądze, za które kupiliśmy samochód, jak i środki przeznaczone na jego naprawy.
Oczywiście możemy próbować dochodzić swoich praw na drodze sądowej, jednak najczęściej takie procesy trwają latami, są wyjątkowo kosztowne i nie gwarantują nam zwrotu pieniędzy. Dlatego tak ważne jest, aby używany samochód, który zamierzamy kupić, miał legalną i w pełni udokumentowaną historię eksploatacyjną. Gwarantują to m.in. pokontraktowe Mercedesy używane, które sprzedawane są w salonie Mercedes-Benz w Warszawie.
Stan techniczny samochodu
Proces weryfikacji stanu używanego samochodu jest wyjątkowo złożony. Jeżeli się na tym nie znamy, powinniśmy uzbroić się w odpowiedni zastrzyk wiedzy, poznać typowe usterki poszczególnych modeli, zapoznać się z najczęściej zużywającymi się komponentami, podzespołami i układami oraz nabyć nieco doświadczenia w sprawdzaniu stanu samochodów. Na oględziny warto wybrać się z mechanikiem lub bardziej obeznaną osobą.
Podczas sprawdzania stanu technicznego przede wszystkim powinniśmy szukać oznak powypadkowej historii samochodu. Poszukajmy śladów wypadku, weryfikując odcień lakieru, mocowania elementów karoserii oraz zaglądając pod maskę i sprawdzając nieoryginalne śrubki, nietypowe malowania, nieoryginalne spawy czy nierówne odstępy między elementami montażowymi i blacharskimi.
Poza tym należy także oszacować stan użycia poszczególnych elementów auta – kierownicy, gałki zmiany biegów, pedałów, foteli, a także elementów eksploatacyjnych – klocków hamulcowych, zawieszenia czy opon i zapoznać się z ogólną kondycją silnika. Warto w tym celu zaprowadzić auto do stacji diagnostycznej lub warsztatu, w którym zlecimy podstawowy zestaw badań diagnostycznych. W jego zakresie specjalista powinien zweryfikować stan układu hamulcowego, kierowniczego i chłodniczego, zawieszenia na obu osiach, a także określić stan skrzyni biegów i zweryfikować ewentualne wycieki płynów eksploatacyjnych.
Jak samochód używany, to tylko z pewnego źródła
Jeżeli chcesz zmarginalizować ryzyko zakupu kota w worku i postawić na w pełni sprawny samochód o pewnej historii, powinieneś wybrać samochód pokontraktowy sprawdzonej marki. Kupno pojazdu w certyfikowanym salonie wyeliminuje ryzyko zakupu do zera.