Już kultowe autko :) : Renault 4 z 1983 roku.
Silnik. Pojemność: 840 cm3. Moc: 25 kW
Dlaczego interesujesz się takim autem?
Zawsze chciałem mieć kultowe, fajne auto. Szukałem Citroena 2CV lub Renault 4. Ogólnie, to interesują mnie stylowe przedmioty. Zbieram stare radia i telefony. Tego youngtimera kupiłem z ogłoszenia w 2013 roku.
Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Renault 4 było w dobrym stanie. Nie wiem jak wyglądał ten samochód w oryginale, nie mam dokumentacji w języku polskim. Na przestrzeni całego okresu produkcji, czyli w okresie 1962-1993, modyfikacji było całkiem sporo.
Czy sam odnawiałeś samochód?
Zrobiona została tylko tapicerka i układ hamulcowy. Generalnie nie „dłubię” przy aucie. Zlecam wszystko.
Jakie ma zalety, wady?
Jeśli chodzi o wady, to trudno powiedzieć. Dla mnie ten samochód ma specyficzny styl. Akceptuję go. Podoba mi się. To przysłania wszelkie jego niedogodności. Jeśli mam na siłę poszukać jakiś wad, to na może to być hałas we wnętrzu i mało miejsca w środku. A zalety, same. To przyjemność z jazdy, podziw innych uczestników ruchu drogowego, którzy chętnie oglądają to auto i pozdrawiają mnie podczas jazdy. To auto po prostu wzbudza sympatię na drodze.
Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Tu wszystko jest proste jak budowa cepa. Prosta jest szyba przednia, tylko reflektory są wklęsłe. To takie udziwnienie.
Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Tylko na zloty. Pokonuję rocznie około 300-400 km.
Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Drobiazgi. Prawie nic nie kosztuje. Mały silnik, mały opłaty, małe zużycie paliwa ok. 6 l na 100 km.
Jak jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Z częściami powoli jest problem. Można je sprowadzić z Niemiec lub Chorwacji. W Polsce jest relatywnie mało tych aut stąd zakup części jest kłopotliwy.
Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Ogrzewany garaż.
Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Nie.
Komu polecasz to auto?
Wszystkim, których urzekła stara, szczególnie francuska motoryzacja. To auto dla osób, dla których samochód nie jest tylko środkiem transportu.
Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Uważam, że najlepiej jest kupić auto w dobrym stanie, już zarejestrowane. Remont tego klasyka jeszcze nie jest opłacalny, chociaż jego ceny w ostatnim czasie poszły w górę.