…czyli klasyczna motoryzacja po włosku.

Jest takie miasto we Włoszech i taka prowincja, gdzie w promieniu 50 km swoje początki miały najbardziej luksusowe samochody europejskie. Każdy nawet mniej orientujący się w motoryzacji czuje ekscytację gdy słyszy Ferrari, Maserati, Ducati, Lamborghini i Pagani, zatem zacznijmy tą piękną i luksusową historię.
IMG_6887 IMG_6929 IMG_6924

Włochy to Ferrari… Samochody z najbardziej charakterystycznym logo na świecie zawdzięczają swoje powstanie francuskiemu samochodowi De Dion Bouton, który należał do ojca Enzo. Młody Ferrari mógł od najmłodszych lat obcować z motoryzacją, co nie było takie oczywiste w tamtych czasach.

Fascynacja samochodami zaowocowała pasją do sportów samochodowych i oczywiście udziałem w wyścigach. Enzo Ferrari był kierowcą testowym i wyścigowym zespołu Alfa Romeo, W 1929 Ferrari założył w swoim rodzinnym mieście Modenie – własny zespół wyścigowy Scuderia Ferrari, a po II Wonie Światowej skonstruował swój pierwszy samochód i tak zaczyna się historia najsłynniejszych samochodów sportowych spod znaku czarnego konia.
IMG_6948 IMG_7017 IMG_7014 IMG_6959

Symbol/logo firmy Ezno otrzymał od hrabiny Barracca – matki Francesco Baracca, doskonałym pilocie myśliwca, który właśnie czarnym koniem oznaczył swój samolot. Matka Baracca podarowała symbol młodemu, dobrze zapowiadającemu się kierowcy na szczęście. Dzisiaj Ferrari produkuje w Maranello samochody drogowe, bolidy F1. Ma własny tor testowy Fiorano i największy park rozrywki w Abu Dhabi.
IMG_7021 IMG_7130 IMG_7107 IMG_7098 IMG_7054 IMG_7266

W tym czasie kilikaset metrów dalej w małej fabryce powstawały samochody Maserati, które w tym roku obchodzą swoje 100-lecie. Założona w 1914 roku firma początkowo swoją siedzibę miała w Bolonii, skąd najbardziej charakterystyczny symbol miasta – posąg Neptuna z trójzębem, który zdobi fontannę na Piazza Maggiore, został wykorzystany do logo marki.
IMG_7817 IMG_7280 IMG_7282 IMG_7287

W 1940 roku firma przeniosła się do Modeny, gdzie funkcjonuje do dziś. Budowane tam samochody wyścigowe wygrywały wyścigi, pokonując takich rywali jak Ferrari czy Mercedes-Benz. Po wojnie firma skoncentrowała się na produkcji modeli drogowych (Stradale), wyjątkiem było kilka samochodów wyścigowych w tym słynne Tipo 6 „Birdcage”.

Rywalizacja była przyczyną powstania kolejnej marki, o której samochodach śnią panowie – Lamborghini. Symbol byka bynajmniej nie pochodzi od hodowli bydła, a jest po prostu znakiem zodiaku Ferrucio Lamborghiniego, który produkował traktory. Firma bardzo dobrze prosperowała i właściciel sprawił sobie luksusowy samochód Ferrari. Był jednak niezadowolony z jego funkcjonowania, w tym z działania sprzęgła.
IMG_7511 IMG_7600 IMG_7565 IMG_7561 IMG_7533

Zaproponował Enzo współpracę, ale ten zlekceważył producenta traktorów i kategorycznie odmówił wszelkiej współpracy. Ferruccio sam udoskonalił auto. Nową karoserię wyprodukowano w Mediolanie i tak powstało 350 GTV. Podstawą był samochód Ferrari, stąd jednostka napędowa V 12 we wszystkich Lamborghini. Kolejne produkowane modele Miura, Countach, Dibalo, Galardo i wiele innych wyznaczyły nową epokę w motoryzacji i nowe pojęcie aut sportowych i luksusowych.
IMG_7635 IMG_7690 IMG_7674 IMG_7670 IMG_7649

Z kolei praca w fabryce Lamborghini pozwoliła stworzyć całkiem niedawno auto, które bardzo szybko stało się synonimem luksusu – Pagani. Manufaktura położona jest w strefie industrialnej San Cesario sul Panaro gdzie auta wytwarzane są w małej fabryczce, w zasadzie ręcznie. Silniki pochodzą z Mercedesa AMG, oczywiście V12. Wytłoczone z włókna węglowego fragmenty auta są wzmacniane na miejscu tytanem a następnie całość jest składana, i malowana.

Fabryka powstała w 1992 roku a pierwsze auto zaprezentowano w 2000 roku. Był to model Zonda obecnie produkowany jest model Huayra jedynie na zamówienie, około 14 sztuk rocznie.
IMG_7735 IMG_7813 IMG_7756

To jeszcze nie koniec podróży w świat luksusu po włosku, obok samochodów są jeszcze w Bologii – produkowane motocykle – Ducati. Przed wojną trzej bracia Ducati zafascynowani wynalazkiem Marconiego produkowali radia, kamery, aparaty fotograficzne a nawet maszynki do golenia. Po wojnie ludzie nie potrzebowali tak „luksusowych” przedmiotów, ale szybkiego środka transportu. Bracia wyprodukowali silnik o nazwie „szczeniaczek”, który można było mocować na ramie roweru.
IMG_7875 IMG_7932 IMG_7918 IMG_7909 IMG_7905 IMG_7888

Okazał się wielkim przebojem a sukces pozwolił na produkcje motocykli, które na początku były srebrne. Udział w międzynarodowych zawodach spowodował, że maszyny musiały zostać przemalowane na czerwono – oficjalny kolor Włoch w sportach motorowych, a ich sukcesy, rekordy i osiągnięcia sprawiły, że stały się jednymi z najbardziej pożądanych motocykli na świecie.

Wszystkie fabryki do dzisiaj funkcjonują. Na ich terenach powstały muzea dokumentując historię tych fascynujących symboli luksusu, sportowego charakteru i ludzkich pragnień.
IMG_7477 IMG_7330 IMG_7320 IMG_7307

Ferrari
The Museum is in via Paolo Ferrari 85 in Modena
The Museumislocated in via Dino Ferrari 43 in Maranello,

Pagani
Via dell’Artigianato, 5
Vill. La Graziosa
41018 San Cesario sul Panaro (MO)
Collection Umberto Panini Motor Museum
Via Corletto Sud 320 – 41100 Modena

Lamborghini
Automobili Lamborghini S.p.A.
Via Modena, 12 I-40019 Sant’Agata Bolognese (BO)

Ducati
Via Antonio Cavalieri Ducati, 3
40132 Bologna (Emilia Romagna)