…czyli klasyczna motoryzacja po włosku.
Jest takie miasto we Włoszech i taka prowincja, gdzie w promieniu 50 km swoje początki miały najbardziej luksusowe samochody europejskie. Każdy nawet mniej orientujący się w motoryzacji czuje ekscytację gdy słyszy Ferrari, Maserati, Ducati, Lamborghini i Pagani, zatem zacznijmy tą piękną i luksusową historię.
Włochy to Ferrari… Samochody z najbardziej charakterystycznym logo na świecie zawdzięczają swoje powstanie francuskiemu samochodowi De Dion Bouton, który należał do ojca Enzo. Młody Ferrari mógł od najmłodszych lat obcować z motoryzacją, co nie było takie oczywiste w tamtych czasach.
Fascynacja samochodami zaowocowała pasją do sportów samochodowych i oczywiście udziałem w wyścigach. Enzo Ferrari był kierowcą testowym i wyścigowym zespołu Alfa Romeo, W 1929 Ferrari założył w swoim rodzinnym mieście Modenie – własny zespół wyścigowy Scuderia Ferrari, a po II Wonie Światowej skonstruował swój pierwszy samochód i tak zaczyna się historia najsłynniejszych samochodów sportowych spod znaku czarnego konia.
Symbol/logo firmy Ezno otrzymał od hrabiny Barracca – matki Francesco Baracca, doskonałym pilocie myśliwca, który właśnie czarnym koniem oznaczył swój samolot. Matka Baracca podarowała symbol młodemu, dobrze zapowiadającemu się kierowcy na szczęście. Dzisiaj Ferrari produkuje w Maranello samochody drogowe, bolidy F1. Ma własny tor testowy Fiorano i największy park rozrywki w Abu Dhabi.
W tym czasie kilikaset metrów dalej w małej fabryce powstawały samochody Maserati, które w tym roku obchodzą swoje 100-lecie. Założona w 1914 roku firma początkowo swoją siedzibę miała w Bolonii, skąd najbardziej charakterystyczny symbol miasta – posąg Neptuna z trójzębem, który zdobi fontannę na Piazza Maggiore, został wykorzystany do logo marki.
W 1940 roku firma przeniosła się do Modeny, gdzie funkcjonuje do dziś. Budowane tam samochody wyścigowe wygrywały wyścigi, pokonując takich rywali jak Ferrari czy Mercedes-Benz. Po wojnie firma skoncentrowała się na produkcji modeli drogowych (Stradale), wyjątkiem było kilka samochodów wyścigowych w tym słynne Tipo 6 „Birdcage”.
Rywalizacja była przyczyną powstania kolejnej marki, o której samochodach śnią panowie – Lamborghini. Symbol byka bynajmniej nie pochodzi od hodowli bydła, a jest po prostu znakiem zodiaku Ferrucio Lamborghiniego, który produkował traktory. Firma bardzo dobrze prosperowała i właściciel sprawił sobie luksusowy samochód Ferrari. Był jednak niezadowolony z jego funkcjonowania, w tym z działania sprzęgła.
Zaproponował Enzo współpracę, ale ten zlekceważył producenta traktorów i kategorycznie odmówił wszelkiej współpracy. Ferruccio sam udoskonalił auto. Nową karoserię wyprodukowano w Mediolanie i tak powstało 350 GTV. Podstawą był samochód Ferrari, stąd jednostka napędowa V 12 we wszystkich Lamborghini. Kolejne produkowane modele Miura, Countach, Dibalo, Galardo i wiele innych wyznaczyły nową epokę w motoryzacji i nowe pojęcie aut sportowych i luksusowych.
Z kolei praca w fabryce Lamborghini pozwoliła stworzyć całkiem niedawno auto, które bardzo szybko stało się synonimem luksusu – Pagani. Manufaktura położona jest w strefie industrialnej San Cesario sul Panaro gdzie auta wytwarzane są w małej fabryczce, w zasadzie ręcznie. Silniki pochodzą z Mercedesa AMG, oczywiście V12. Wytłoczone z włókna węglowego fragmenty auta są wzmacniane na miejscu tytanem a następnie całość jest składana, i malowana.
Fabryka powstała w 1992 roku a pierwsze auto zaprezentowano w 2000 roku. Był to model Zonda obecnie produkowany jest model Huayra jedynie na zamówienie, około 14 sztuk rocznie.
To jeszcze nie koniec podróży w świat luksusu po włosku, obok samochodów są jeszcze w Bologii – produkowane motocykle – Ducati. Przed wojną trzej bracia Ducati zafascynowani wynalazkiem Marconiego produkowali radia, kamery, aparaty fotograficzne a nawet maszynki do golenia. Po wojnie ludzie nie potrzebowali tak „luksusowych” przedmiotów, ale szybkiego środka transportu. Bracia wyprodukowali silnik o nazwie „szczeniaczek”, który można było mocować na ramie roweru.
Okazał się wielkim przebojem a sukces pozwolił na produkcje motocykli, które na początku były srebrne. Udział w międzynarodowych zawodach spowodował, że maszyny musiały zostać przemalowane na czerwono – oficjalny kolor Włoch w sportach motorowych, a ich sukcesy, rekordy i osiągnięcia sprawiły, że stały się jednymi z najbardziej pożądanych motocykli na świecie.
Wszystkie fabryki do dzisiaj funkcjonują. Na ich terenach powstały muzea dokumentując historię tych fascynujących symboli luksusu, sportowego charakteru i ludzkich pragnień.
Ferrari
The Museum is in via Paolo Ferrari 85 in Modena
The Museumislocated in via Dino Ferrari 43 in Maranello,
Pagani
Via dell’Artigianato, 5
Vill. La Graziosa
41018 San Cesario sul Panaro (MO)
Collection Umberto Panini Motor Museum
Via Corletto Sud 320 – 41100 Modena
Lamborghini
Automobili Lamborghini S.p.A.
Via Modena, 12 I-40019 Sant’Agata Bolognese (BO)
Ducati
Via Antonio Cavalieri Ducati, 3
40132 Bologna (Emilia Romagna)