Fiat 2300 Coupé to wyjątkowy samochód klasy GT, który powstał w czasach, gdy włoska motoryzacja przeżywała swój złoty okres. Zaprojektowany przez Ghię, wyposażony w sześciocylindrowy silnik i dostępny w sportowej wersji z modyfikacjami Abartha, do dziś pozostaje jednym z najciekawszych i najrzadszych modeli Fiata.
Historia i geneza modelu
Fiat 2300 produkowany był w latach 1961–1968. Nadwozie coupé zaprojektowała Carrozzeria Ghia, a głównym projektantem był Sergio Sartorelli. Prototyp pokazano w 1960 roku na salonie w Turynie.
Ponieważ Ghia nie dysponowała liniami do dużej produkcji, wytwarzanie nadwozi zlecono firmie OSI (Officine Stampaggi Industriali). W 1965 roku model przeszedł lekki lifting, a z oferty zaczęto stopniowo wycofywać podstawową wersję, skupiając się na mocniejszym wariancie 2300 S.
Łącznie powstało około 3,4 tys. egzemplarzy coupé – liczba niewielka nawet jak na lata 60.
Dane techniczne Fiat 2300 Coupé
| Parametr | Wartość |
|---|---|
| Silnik | Rzędowa szóstka (R6) |
| Pojemność | 2279 cm³ |
| Moc – wersja podstawowa | ok. 107 KM |
| Moc – 2300 S | ok. 130–138 KM (modyfikacje Abartha) |
| Moment obrotowy (S) | ok. 197 Nm |
| Skrzynia biegów | Manualna 4-biegowa lub automat Borg-Warner |
| Napęd | Na tylne koła (RWD) |
| Masa własna | ok. 1260 kg |
| Przyspieszenie 0–100 km/h (S) | ok. 11,6 s |
| Prędkość maksymalna (S) | ok. 195 km/h |
| Hamulce | Tarczowe na obu osiach |
| Długość | ok. 4620 mm |
| Szerokość | ok. 1630 mm |
| Wysokość | ok. 1365 mm |
| Zbiornik paliwa | ok. 70 l |
Najważniejsze wersje
Fiat 2300 Coupé (podstawowy)
-
Jeden gaźnik.
-
Charakter bardziej komfortowy niż sportowy.
-
Odmiana rzadziej spotykana po 1965 roku.
Fiat 2300 S Coupé
-
Dwa gaźniki Weber.
-
Zmodernizowane wałki rozrządu i wyższy stopień sprężania.
-
Osiągi zauważalnie lepsze — to właśnie ta wersja buduje legendę modelu.
Design i wnętrze
Fiat 2300 Coupé to klasyczny, luksusowy grand tourer. Charakteryzuje go:
-
smukła linia nadwozia zaprojektowana przez Ghię,
-
panoramiczna tylna szyba,
-
cienkie słupki i lekka optycznie sylwetka,
-
4-osobowe wnętrze, choć tylne miejsca są raczej symboliczne,
-
bogate wyposażenie jak na lata 60., m.in. elektryczne szyby boczne.
Auto wyróżnia się niezwykłą elegancją – nie bez powodu nazywano je „małym Ferrari” lub „Ferrari dla mniej zamożnych”.
Ciekawostki o Fiacie 2300 Coupé
-
Abarth brał udział w tworzeniu wersji S, co przełożyło się na wzrost mocy do ok. 138 KM.
-
Model ustanowił rekordy prędkości na torze Monza – m.in. 10 000 km ze średnią ponad 180 km/h.
-
Samochód był luksusowym Fiatem, stojącym klasę wyżej od modeli rodzinnych.
-
Projektant Sergio Sartorelli tworzył później m.in. VW Typ 34 (Karmann Ghia).
-
Jeden z egzemplarzy należał do André de Cortanze, francuskiego kierowcy i konstruktora samochodów wyścigowych.
-
Powstał krótki film dokumentalny o modelu 2300 S i jego właścicielu jeżdżącym po Cap Ferrat.
-
Specyficzne nazwy i elementy wyposażenia sprawiły, że model zyskał status kolekcjonerskiej rzadkości — większość egzemplarzy nie przetrwała w dobrym stanie.
Ceny Fiat 2300 Coupé na rynku klasyków
Ceny zależą od wersji, stanu i oryginalności:
-
egzemplarze 2300 S Coupé w Europie: 45–55 tys. euro,
-
bardzo zadbane lub po renowacji: nawet 60 tys. euro i więcej,
-
w Polsce zdarzają się pojedyncze egzemplarze: ok. 180–200 tys. zł,
-
auta do odbudowy są rzadkością, ale mogą kosztować 20–30 tys. euro.
Model ma tendencję wzrostową, bo podaż jest bardzo niska, a zainteresowanie kolekcjonerów rośnie.
Dlaczego warto zainteresować się Fiatem 2300 Coupé?
-
to niezwykle rzadki klasyk,
-
oferuje sześciocylindrowy silnik i luksusowe wyposażenie,
-
ma przepiękną linię zaprojektowaną przez Ghię,
-
wersja S z modyfikacjami Abartha to gratka dla fanów tuningowej historii,
-
świetnie sprawdza się jako auto kolekcjonerskie i inwestycyjne,
-
reprezentuje włoską szkołę projektowania lat 60. – okres najbardziej ceniony przez kolekcjonerów GT.
















