Fiat 2300 coupe

Fiat 2300 Coupé to wyjątkowy samochód klasy GT, który powstał w czasach, gdy włoska motoryzacja przeżywała swój złoty okres. Zaprojektowany przez Ghię, wyposażony w sześciocylindrowy silnik i dostępny w sportowej wersji z modyfikacjami Abartha, do dziś pozostaje jednym z najciekawszych i najrzadszych modeli Fiata.

Historia i geneza modelu

Fiat 2300 produkowany był w latach 1961–1968. Nadwozie coupé zaprojektowała Carrozzeria Ghia, a głównym projektantem był Sergio Sartorelli. Prototyp pokazano w 1960 roku na salonie w Turynie.

Ponieważ Ghia nie dysponowała liniami do dużej produkcji, wytwarzanie nadwozi zlecono firmie OSI (Officine Stampaggi Industriali). W 1965 roku model przeszedł lekki lifting, a z oferty zaczęto stopniowo wycofywać podstawową wersję, skupiając się na mocniejszym wariancie 2300 S.

Łącznie powstało około 3,4 tys. egzemplarzy coupé – liczba niewielka nawet jak na lata 60.

Fiat 2300 coupe


Dane techniczne Fiat 2300 Coupé

Parametr Wartość
Silnik Rzędowa szóstka (R6)
Pojemność 2279 cm³
Moc – wersja podstawowa ok. 107 KM
Moc – 2300 S ok. 130–138 KM (modyfikacje Abartha)
Moment obrotowy (S) ok. 197 Nm
Skrzynia biegów Manualna 4-biegowa lub automat Borg-Warner
Napęd Na tylne koła (RWD)
Masa własna ok. 1260 kg
Przyspieszenie 0–100 km/h (S) ok. 11,6 s
Prędkość maksymalna (S) ok. 195 km/h
Hamulce Tarczowe na obu osiach
Długość ok. 4620 mm
Szerokość ok. 1630 mm
Wysokość ok. 1365 mm
Zbiornik paliwa ok. 70 l

Najważniejsze wersje

Fiat 2300 Coupé (podstawowy)

  • Jeden gaźnik.

  • Charakter bardziej komfortowy niż sportowy.

  • Odmiana rzadziej spotykana po 1965 roku.

Fiat 2300 S Coupé

  • Dwa gaźniki Weber.

  • Zmodernizowane wałki rozrządu i wyższy stopień sprężania.

  • Osiągi zauważalnie lepsze — to właśnie ta wersja buduje legendę modelu.

Fiat 2300 coupe


Design i wnętrze

Fiat 2300 Coupé to klasyczny, luksusowy grand tourer. Charakteryzuje go:

  • smukła linia nadwozia zaprojektowana przez Ghię,

  • panoramiczna tylna szyba,

  • cienkie słupki i lekka optycznie sylwetka,

  • 4-osobowe wnętrze, choć tylne miejsca są raczej symboliczne,

  • bogate wyposażenie jak na lata 60., m.in. elektryczne szyby boczne.

Auto wyróżnia się niezwykłą elegancją – nie bez powodu nazywano je „małym Ferrari” lub „Ferrari dla mniej zamożnych”.

Fiat 2300 coupe


Ciekawostki o Fiacie 2300 Coupé

  1. Abarth brał udział w tworzeniu wersji S, co przełożyło się na wzrost mocy do ok. 138 KM.

  2. Model ustanowił rekordy prędkości na torze Monza – m.in. 10 000 km ze średnią ponad 180 km/h.

  3. Samochód był luksusowym Fiatem, stojącym klasę wyżej od modeli rodzinnych.

  4. Projektant Sergio Sartorelli tworzył później m.in. VW Typ 34 (Karmann Ghia).

  5. Jeden z egzemplarzy należał do André de Cortanze, francuskiego kierowcy i konstruktora samochodów wyścigowych.

  6. Powstał krótki film dokumentalny o modelu 2300 S i jego właścicielu jeżdżącym po Cap Ferrat.

  7. Specyficzne nazwy i elementy wyposażenia sprawiły, że model zyskał status kolekcjonerskiej rzadkości — większość egzemplarzy nie przetrwała w dobrym stanie.

Fiat 2300 coupe


Ceny Fiat 2300 Coupé na rynku klasyków

Ceny zależą od wersji, stanu i oryginalności:

  • egzemplarze 2300 S Coupé w Europie: 45–55 tys. euro,

  • bardzo zadbane lub po renowacji: nawet 60 tys. euro i więcej,

  • w Polsce zdarzają się pojedyncze egzemplarze: ok. 180–200 tys. zł,

  • auta do odbudowy są rzadkością, ale mogą kosztować 20–30 tys. euro.

Model ma tendencję wzrostową, bo podaż jest bardzo niska, a zainteresowanie kolekcjonerów rośnie.

Fiat 2300 coupe


Dlaczego warto zainteresować się Fiatem 2300 Coupé?

  • to niezwykle rzadki klasyk,

  • oferuje sześciocylindrowy silnik i luksusowe wyposażenie,

  • ma przepiękną linię zaprojektowaną przez Ghię,

  • wersja S z modyfikacjami Abartha to gratka dla fanów tuningowej historii,

  • świetnie sprawdza się jako auto kolekcjonerskie i inwestycyjne,

  • reprezentuje włoską szkołę projektowania lat 60. – okres najbardziej ceniony przez kolekcjonerów GT.