Sezonowa wymiana opon: co warto wiedzieć?

Zbliżająca się zmiana pory roku to zawsze powód, aby zawczasu zadbać o stan techniczny swojego auta. Czy na pewno samochód ma odpowiednio uzupełnione płyny, sprawdzony akumulator i właściwe opony? Ostatnia z wymienionych kwestii ma szczególne znaczenie, ponieważ źle dobrany lub zużyty komplet nie zapewni bezpieczeństwa na drodze. Zanim średnia dobowa temperatura spadnie poniżej 7°C, należy stosować modele letnie, z kolei podczas mrozów dobrze spiszą się wersje zimowe. Coraz więcej osób stawia też na ogumienie całoroczne, ale trzeba przyznać, że zazwyczaj nie jest ono najwłaściwszym wyborem na górskie drogi zimą.

Sezonowa wymiana opon: co warto wiedzieć?

Opony All Terrain i Maximum Traction – co je różni?

W kwestii bezpieczeństwa szczególne znaczenie ma przyczepność, dlatego na wymagających obszarach kraju dużym powodzeniem cieszą się modele All Terrain, w skrócie AT. Nie są to opony typowo terenowe, ponieważ stanowią pewien kompromis – mieszanka oraz bieżnik są stworzone tak na asfalt, jak i nawierzchnię gruntową. To powód, dlaczego ogumienie AT cieszy się powodzeniem u kierowców, którzy dużo podróżują szosami i w mieście, ale w pewnym momencie muszą pokonać spory odcinek w terenie – taka sytuacja często dotyczy mieszkańców Podhala. Czy opony AT nadają się na zimę? Tak, ale nie wszystkie – podobnie jak inne rodzaje ogumienia, tak All Terrain dzielą się na modele zimowe, letnie oraz całoroczne.

Na jazdę praktycznie wyłącznie w terenie lepsze będą opony Maximum Traction, czyli MT. Otwarta struktura solidnego bieżnika, czyli mocne i wysokie bloki rozdzielone sporą przestrzenią, sprawia, że ogumienie MT perfekcyjnie wgryza się w grunt, po czym odpowiednio odprowadza błoto z wodą. W przeciwieństwie do produktów AT opony Maximum Traction nie są uniwersalne – powinny je wybierać tylko osoby jeżdżące głównie bezdrożami.

Oznaczenia opon kluczowe podczas wymiany sezonowej

Właściwy wybór pomiędzy oponą AT, MT czy HT (Highway Terrain) to dobry początek, by kupić odpowiedni produkt. Aby jednak odróżnić poszczególne modele, należy przyjrzeć się poszczególnym parametrom: dobranym do konkretnego auta indeksom czy rozmiarowi, a także klasie kompletu ustalonej według budżetu i zastosowań – im więcej się jeździ, tym lepiej stawiać na produkty premium.

Z pewnością pomocna będzie też wiedza, jak czytać oznaczenia na oponach. Umieszczone z boku ogumienia symbole sprawiają m.in., że łatwiej wybrać model całoroczny lub na zimę. Pierwszy przykład to oznaczenie „M+S”, czyli Mud+Snow – świadczy o tym, że producent uważa oponę za odpowiednią na błoto i śnieg. Symbol ten w przeciwieństwie do kolejnego, jakim jest Three-Peak Mountain Snow Flake (alpejski, 3PMSF), nie wymaga jednak przeprowadzenia wymagającego testu produktu. W przypadku 3PMSF tylko pomyślny wynik dokładnego badania może sprawić, że firma dostanie certyfikat na umieszczenie omawianego oznaczenia na danej oponie.

Sezonowa wymiana opon: co warto wiedzieć?

Konserwacja opon – jak dbać o zimówki lub modele letnie?

Jeśli opony zdjęte podczas sezonowej wymiany są jeszcze w dobrym stanie, należy je odpowiednio przechowywać. Usługę tę oferują profesjonalne warsztaty, ale jeśli ma się dużo miejsca np. w garażu, można samemu składować ogumienie. Wystarczy postawić opony na poziome stosy lub zawiesić komplet pionowo na hakach – obie metody zapobiegną deformacji bieżnika. Aby mieszanka i struktura nie uległy pogorszeniu, lepiej zadbać też o optymalne warunki termiczne (od -5 do 25°C), dobre wentylowanie oraz brak bezpośredniego nasłonecznienia.

Poza tym nie warto zapominać o właśnie założonym komplecie. Jak dbać o opony w aucie podczas ich eksploatacji? Przede wszystkim należy regularnie sprawdzać ciśnienie, które nie powinno być zbyt wysokie. Informacja o limicie znajduje się z boku ogumienia (Max Inflation). W trakcie wymiany całych kół lub samych opon czy felg lepiej także wyważyć koła – inaczej bieżnik będzie ścierał się nierównomiernie, co doprowadzi do szybszego zużycia kompletu. Podobny efekt ma sportowa jazda, czyli szybkie ruszanie, błyskawiczne hamowanie i pokonywanie ostrych zakrętów z dużą prędkością.