
W połowie lat 80. SEAT rozpoczął nowy rozdział w swojej historii, prezentując pierwszy w pełni własny samochód typu sedan – model SEAT Málaga. Wprowadzony na rynek w 1985 roku, stał się kamieniem milowym dla hiszpańskiego producenta, symbolizując jego ambicje i rozwój. Produkowana do 1992 roku Málaga była przełomem w ofercie marki, która po raz pierwszy odważnie wkroczyła w segment kompaktowych limuzyn.
Hiszpański rodowód i inspiracja
Nazwa modelu – podobnie jak w przypadku innych kultowych aut SEAT-a, takich jak Marbella czy Ibiza – została zaczerpnięta z geografii Hiszpanii. Málaga, malowniczo położona nad Morzem Śródziemnym, znana jest z wyjątkowego klimatu, bogactwa kulturowego i historii. To również miejsce narodzin Pabla Picassa oraz kulturalna stolica Andaluzji.
Za projekt SEAT-a Málagi odpowiadał legendarny włoski projektant Giorgetto Giugiaro, uznawany za jedną z ikon wzornictwa motoryzacyjnego XX wieku. To właśnie on zaprojektował także inne modele SEAT-a: Ibizę, Leona, Cordobę, Toledo i oczywiście Málagę. W 1999 roku otrzymał prestiżowy tytuł „Konstruktora Stulecia”. Współpraca z Giugiaro zaowocowała ponadczasowym designem, który łączył funkcjonalność z elegancją, idealnie trafiając w gusta kierowców lat 80.
Stylistyka i osiągi SEAT-a Málagi
SEAT Málaga wyróżniał się nie tylko wyglądem, ale także technologią. Model oferowano z trzema jednostkami napędowymi: benzynowymi 1.2 i 1.5 litra oraz wysokoprężnym silnikiem 1.7 litra, znanym z modeli SEAT Ritmo i Ronda. Początkowo pięciobiegowa skrzynia biegów była dostępna jako opcja, jednak z czasem stała się standardem we wszystkich wersjach.
Lata 80. to okres dynamicznego rozwoju motoryzacji. SEAT Málaga pojawiła się w czasie, gdy na rynku zaczęto wdrażać katalizatory i systemy wtrysku paliwa, co znacząco wpłynęło na wydajność i ekologię pojazdów. W najbardziej zaawansowanych wersjach stosowano wyższy stopień sprężania – od 9,5:1 do 10,8:1 – co pozwalało osiągać prędkości maksymalne rzędu 170 km/h.
SEAT Málaga Injection – flagowa wersja sedana
Kulminacją rozwoju była najbardziej dynamiczna wersja – SEAT Málaga Injection. Dzięki zastosowaniu wielopunktowego wtrysku paliwa, wentylowanych tarcz hamulcowych oraz rekordowego stopnia sprężania 11,0:1, model ten osiągał moc 101 KM i prędkość maksymalną 175 km/h. Jak na ówczesne standardy była to bardzo nowoczesna i zaawansowana technologicznie konstrukcja, udowadniająca, że SEAT potrafił tworzyć nie tylko przystępne, ale również innowacyjne samochody.
Dziedzictwo SEAT-a Málagi
Dziś, po 40 latach, SEAT Málaga pozostaje rzadko spotykanym na drogach modelem, ale ma ogromne znaczenie w historii marki. To właśnie dzięki takim modelom SEAT mógł rozwijać portfolio i budować pozycję producenta łączącego nowoczesność, styl oraz śródziemnomorskiego ducha w motoryzacji.
Od Redakcji: na podstawie materiału prasowego
Biuro prasowe | 24/7Communication
Paweł Tamioła | kom. +48 731 990 247