Mercedes-Benz 770 – seria luksusowych samochodów osobowych produkowanych pod marką Mercedes-Benz w latach 1930–1943. Jest najbardziej znanym oficjalnym samochodem wysokiej rangi nazistów w czasie II wojny światowej, m.in. Adolfa Hitlera oraz Hermanna Göringa. Powstało łącznie 205 sztuk samochodów dwóch serii.


Producent: Daimler-Benz A.G., Stuttgart, Niemcy (podwozie) i Karosa, n. p., Vysoké Mýto, Czechosłowacja (nadwozie)
Pojemność silnika: 7655 cm3
Moc: 230 bhp / KM
Maksymalna prędkość: 170 km/h

I seria Mercedesa 770 (1930–1938) została zaprezentowana pod oznaczeniem W07 w 1930 roku. Mercedesy W07 używane były głównie jako pojazdy rządowe. Seria 770 została gruntownie zmodernizowana w 1938 roku, co pociągnęło za sobą zmianę oznaczenia wewnętrznego na W150. Moc silnika podniesiono do 155 KM (116 kW) przy 3000 obr./min. Z doładowaniem wzrastała ona do 230 KM (170 kW) przy 3200 obr./min. W pojeździe zastosowano 5-biegową, manualną skrzynię biegów, bieg 5 był tzw. nadbiegiem. W 1938 roku Mercedes 770 był najdroższym samochodem możliwym do nabycia na terenie III Rzeszy, mimo że cena nie była podawana do publicznej wiadomości (dostępna była „auf Anfrage” – na zapytanie).

Kabriolet z 1939 roku, pierwotnie przeznaczony dla dowódcy wojsk niemieckich w okupowanej Norwegii, był używany po wojnie w Czechosłowacji podczas najważniejszych uroczystości państwowych. W 1948 roku komuniści przejęli całą władzę w Czechosłowacji i po kilku latach zaczęli przyjmować ideologiczne podejście również do samochodów. Z tego powodu „kabriolet państwowy” otrzymał w 1952 roku całkowicie nowe nadwozie w Zakładach Karoserii Vysoké Mýto. Na zewnątrz nie było nic, co by przypominało o jego imperialistycznym pochodzeniu – samochód przybrał zupełnie nową formę.

There is one car in the National Technical Museum collection the tranformation of which symbolizes the country’s fate. It is the most luxurious and most expensive car of the Daimler-Benz pre-war production – the supercharged eight-cylinder Mercedes Benz 770. This cabriolet from 1939, which was originally commissioned for the commander of the German troops in occupied Norway, was used in Czechoslovakia after the war for the most important state ceremonies. In 1948, the Communists took over all power in the country and in a few years began to adopt an ideological attitude to automobiles too. The state cabriolet was for this reason given a completely new body in the Vysoké Mýto Body Works in 1952. On the outside, there was nothing that would remind anyone of its imperialistic origin – the car took on a new form, and for that matter the dictatorship did too.
Passenger car with a supercharged water-cooled four-stroke eight-cylinder OHV engine placed length-wise behind the front axle and with rear-wheel drive.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz https://pl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_770