Untitled
Dodano: 29.12.2016

Wspaniała inwestycja, a poza tym połączenie piękna z komfortem i funkcjonalnością

W latach 60-tych Mercedes-Benz W111 był symbolem klasyki i elegancji, który dzięki nowoczesnej sylwetce i wielu ciekawym rozwiązaniom był bardzo pożądanym samochodem. Od swoich poprzedników i konkurentów odznaczał się dużą ilość chromu, modnymi w tamtym czasie dodatkami stylistycznymi oraz zastosowanymi rozwiązaniami w kwestii bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.

Model ten produkowano w różnych wersjach: 4-drzwiowego sedana, 2-drzwiowego coupe i 2-drzwiowego kabrioletu. Produkcja W111 we wszystkich tych wersjach trwała od 1956 do 1971 roku, kiedy to łącznie wyprodukowano 370.807 szt. tych samochodów.
mercedes-w111-coupe-1

Tym razem chcieliśmy wam zaprezentować wersję coupe Mercedesa W111, który dostępny był w kilku wariantach: 220 SE (120KM), 250 SE (150KM), 280 SE (160KM), 280 SE 3.5 (200KM).

Pierwsza wersja – 220 SE pojawiła się w latach 1961-1965, wyposażona w silnik o pojemności 2195 cm3. W kolejnych modelach, które pojawiły się po 1965 roku zastosowano mocniejsze silniki o większych pojemnościach – były to 250 SE (150 KM) i 280 SE (160 KM i 200 KM). Oprócz wersji z automatyczną skrzynią biegów dostępna była również 5-biegowa manualna skrzynia. Wisienką na torcie Mercedesów W111 coupe była wersja 280 SE z 8-cylindrowym silnikiem w układzie V, o pojemności 3,5l i mocy 200 KM.
mercedes-w111-coupe-3

Mercedes-Benz W111 220 SE 120KM

Mercedes 220 SE podniósł poprzeczkę dla samochodów klasy wyższej. Zwracał uwagę na dokładne wykończenia i dbałość o szczegóły. Pod maską umieszczono 6-cylindrowy silnik o pojemności 2195 cm3. Samochód można było kupić w wersji ze skrzynią manualną lub automatyczną. Samochód miał znakomicie zachowane proporcje i był pięknie zaprojektowany. Ten ponadczasowy design urzeka po dziś dzień. W jego wyglądzie szczególnie zachwycały takie elementy jak: pięknie ukształtowana linia dachu oraz kształt tylnej szyby. Wprowadzony na rynek motoryzacyjny po raz pierwszy w 1961 roku miał być ostatnim z ręcznie zbudowanych modeli Mercedesa. 220SE coupe zyskał szczególną popularność na rynku amerykańskim.

Okres produkcji: 1961 – 1965
Liczba cylindrów: 6
Całkowita pojemność skokowa: 2195 cm3
Moc: 120 KM
Prędkość maksymalna: 170 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 12,8 s
Spalanie: 10,7 l/ 100 km
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4880 x 1845 x 1445 mm
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 14 173 szt.
mercedes-w111-coupe-8

Mercedes-Benz W111 250 SE 150KM

Na początku jesieni 1965 r. 220 SE został zastąpiony przez wersję 250 SE, w której pojawił się nowy silnik 2496 cm3 (M129) z mocą 150 KM, co dało mu znaczącą poprawę prędkości maksymalnej. Mercedes 250 SE coupe jest jednym z bardzo pożądanych przez kolekcjonerów modeli. Jest to głównie zasługa wersji silnikowej oraz niewielkiej ilości wyprodukowanych egzemplarzy. Wielu ekspertów nadal uważa, że 250 SE był najlepszym z kultowych 6-cylindrowych Mercedesów W111 coupe.

Okres produkcji: 1965 – 1967
Liczba cylindrów: 6
Całkowita pojemność skokowa: 2496 cm3
Moc: 150 KM
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11,8 s
Spalanie: 11,7 l/ 100 km
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4880 x 1845 x 1420 mm
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 5 259 szt.
mercedes-benz-grupa-wrobel-logo-vertical-4c-positive

Mercedes-Benz W111 280 SE 160KM

Mercedes 280 SE coupe został wprowadzony na rynek w 1967 roku jako mocniejszy zamiennik 250 SE. Został on wyposażony w 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2,8l. Samochód w stosunku do swoich poprzedników został wzbogacony w środku o fornir na desce rozdzielczej oraz wprowadzono kilka innych drobnych zmian.

Okres produkcji: 1967 – 1971
Liczba cylindrów: 6
Całkowita pojemność skokowa: 2800 cm3
Moc: 160 KM
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 10,5 s
Spalanie: 12,3 l/ 100 km
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4880 x 1845 x 1420 mm
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 3 797 szt.
mercedes-w111-coupe-9

Mercedes-Benz W111 280 SE 3.5 200KM

W111 280 SE 3.5 coupe był pierwszym samochodem Mercedesa, który produkowano z silnikiem V8. Jego sportowy charakter oprócz silnika podkreślały sportowa chłodnica oraz zastosowanie wewnątrz samochodu większej ilości drewna i skóry. Po raz pierwszy zastosowano także silnik M116 . Produkowany był głównie z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów, jednak na rynku pojawiło się również kilka egzemplarzy z manualną skrzynią biegów. W wersji podstawowej, wewnątrz pięknie urządzonej kabiny pojawiły się elektryczne szyby, klimatyzacja oraz cztery głniki stereo. Wyprodukowano ich troszkę ponad 3200 szt., z czego 800 szt. zostało wyeksportowanych do Stanów Zjednoczonych. Tylko 13 sztuk tych samochodów zjeżdżało z linii produkcyjnej Mercedesa w ciągu tygodnia. Z uwagi na duży popyt 280 SE 3.5 w wersji cabrio sporo modeli coupe było i nadal jest przerabianych, dlatego należy zachować szczególną czujność i ostrożność przy zakupie tego modelu. Warto zwrócić szczególną uwagę na m.in. numer podwozia. Dzisiaj pozostaje najbardziej pożądaną przez kolekcjonerów wersją W111, a dzięki zastosowanym w nim rozwiązaniom może nadal służyć codziennemu użytkowaniu. Ten samochód to przykład rzadko docenianych wersji coupe, które są jednocześnie eleganckie, jak i praktyczne.

Okres produkcji: 1969 – 1971
Liczba cylindrów: 8 cylindrów w układzie V
Całkowita pojemność skokowa: 3499 cm3
Moc: 200 KM
Prędkość maksymalna: 205 km/h (210 km/h z przekładnią manualną)
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 3.270 szt.
mercedes-w111-coupe-2

Ceny
W ostatnich 3 latach ceny systematycznie rosną. Mając na uwadze aktualny kurs dolara i euro, spodziewamy się znaczącego wzrostu cen tych samochodów. Do Polski najwięcej tych aut sprowadza się z USA, pojedyncze sztuki z różnych, europejskich krajów.

Na rynku niemieckim:
Za stan 2: 220 SE b (44 000 Euro), 250 SE (50 000 Euro), 280 SE (53 000 Euro), 280 SE 3.5 (92 000 Euro), 300 SE (57 000 Euro)
Za stan 3: 220 SE b (23 000 Euro), 250 SE (23 000 Euro), 280 SE (31 000 Euro), 280 SE 3.5 (50 000 Euro), 300 SE (31 000 Euro)
Za stan 4: 220 SE b (10 000 Euro), 250 SE (12 000 Euro), 280 SE (15 000 Euro), 280 SE 3.5 (23 000 Euro), 300 SE (19 000 Euro)

Na rynku polskim:
Samochody do całkowitej renowacji: 50 000 zł (220 SE b)
Samochody w stanie dobrym, do remontu: 90 000 zł (220 SE b)
Samochody po kompletnej renowacji: od 150 000 zł (220 SE b)

Więcej o Mercedesie-Benz W111, potocznie zwanym „skrzydlakiem” przeczytacie w artykule:
http://klassikauto.pl/luksusowy-i-bezpieczny-dzis-pozadany-klasyk-mercedes-benz-w111-heckflosse/

Samochód prezentowany na zdjęciach był jeszcze w trakcie renowacji.

Źródło:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Strona_g%C5%82%C3%B3wna
http://www.silverstarclassics.com/111SE.htm
https://www.shannons.com.au/auctions/2009-shannons-sydney-summer-classic-auction/XL106P95P5I0A9R6/
http://www.gieldaklasykow.pl/
mercedes-w111-coupe-2-3 mercedes-w111-coupe-6 mercedes-w111-coupe-7 mercedes-w111-coupe-2-1 mercedes-w111-coupe-5 mercedes-w111-coupe-2-2 mercedes-w111-coupe-11 mercedes-w111-coupe-4

Powiązane artykuły

Archiwum recenzji