W latach 60-tych Mercedes-Benz W111 był symbolem klasyki i elegancji, który dzięki nowoczesnej sylwetce i wielu ciekawym rozwiązaniom był bardzo pożądanym samochodem. Od swoich poprzedników i konkurentów odznaczał się dużą ilość chromu, modnymi w tamtym czasie dodatkami stylistycznymi oraz zastosowanymi rozwiązaniami w kwestii bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.

Model ten produkowano w różnych wersjach: 4-drzwiowego sedana, 2-drzwiowego coupe i 2-drzwiowego kabrioletu. Produkcja W111 we wszystkich tych wersjach trwała od 1956 do 1971 roku, kiedy to łącznie wyprodukowano 370.807 szt. tych samochodów.

Tym razem chcieliśmy wam zaprezentować wersję coupe Mercedesa W111, który dostępny był w kilku wariantach: 220 SE (120KM), 250 SE (150KM), 280 SE (160KM), 280 SE 3.5 (200KM).

Pierwsza wersja – 220 SE pojawiła się w latach 1961-1965, wyposażona w silnik o pojemności 2195 cm3. W kolejnych modelach, które pojawiły się po 1965 roku zastosowano mocniejsze silniki o większych pojemnościach – były to 250 SE (150 KM) i 280 SE (160 KM i 200 KM). Oprócz wersji z automatyczną skrzynią biegów dostępna była również 5-biegowa manualna skrzynia. Wisienką na torcie Mercedesów W111 coupe była wersja 280 SE z 8-cylindrowym silnikiem w układzie V, o pojemności 3,5l i mocy 200 KM.

Mercedes-Benz W111 220 SE 120KM

Mercedes 220 SE podniósł poprzeczkę dla samochodów klasy wyższej. Zwracał uwagę na dokładne wykończenia i dbałość o szczegóły. Pod maską umieszczono 6-cylindrowy silnik o pojemności 2195 cm3. Samochód można było kupić w wersji ze skrzynią manualną lub automatyczną. Samochód miał znakomicie zachowane proporcje i był pięknie zaprojektowany. Ten ponadczasowy design urzeka po dziś dzień. W jego wyglądzie szczególnie zachwycały takie elementy jak: pięknie ukształtowana linia dachu oraz kształt tylnej szyby. Wprowadzony na rynek motoryzacyjny po raz pierwszy w 1961 roku miał być ostatnim z ręcznie zbudowanych modeli Mercedesa. 220SE coupe zyskał szczególną popularność na rynku amerykańskim.

Okres produkcji: 1961 – 1965
Liczba cylindrów: 6
Całkowita pojemność skokowa: 2195 cm3
Moc: 120 KM
Prędkość maksymalna: 170 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 12,8 s
Spalanie: 10,7 l/ 100 km
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4880 x 1845 x 1445 mm
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 14 173 szt.


Mercedes-Benz W111 250 SE 150KM

Na początku jesieni 1965 r. 220 SE został zastąpiony przez wersję 250 SE, w której pojawił się nowy silnik 2496 cm3 (M129) z mocą 150 KM, co dało mu znaczącą poprawę prędkości maksymalnej. Mercedes 250 SE coupe jest jednym z bardzo pożądanych przez kolekcjonerów modeli. Jest to głównie zasługa wersji silnikowej oraz niewielkiej ilości wyprodukowanych egzemplarzy. Wielu ekspertów nadal uważa, że 250 SE był najlepszym z kultowych 6-cylindrowych Mercedesów W111 coupe.

Okres produkcji: 1965 – 1967
Liczba cylindrów: 6
Całkowita pojemność skokowa: 2496 cm3
Moc: 150 KM
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11,8 s
Spalanie: 11,7 l/ 100 km
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4880 x 1845 x 1420 mm
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 5 259 szt.

Mercedes-Benz W111 280 SE 160KM

Mercedes 280 SE coupe został wprowadzony na rynek w 1967 roku jako mocniejszy zamiennik 250 SE. Został on wyposażony w 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2,8l. Samochód w stosunku do swoich poprzedników został wzbogacony w środku o fornir na desce rozdzielczej oraz wprowadzono kilka innych drobnych zmian.

Okres produkcji: 1967 – 1971
Liczba cylindrów: 6
Całkowita pojemność skokowa: 2800 cm3
Moc: 160 KM
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 10,5 s
Spalanie: 12,3 l/ 100 km
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 4880 x 1845 x 1420 mm
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 3 797 szt.

Mercedes-Benz W111 280 SE 3.5 200KM

W111 280 SE 3.5 coupe był pierwszym samochodem Mercedesa, który produkowano z silnikiem V8. Jego sportowy charakter oprócz silnika podkreślały sportowa chłodnica oraz zastosowanie wewnątrz samochodu większej ilości drewna i skóry. Po raz pierwszy zastosowano także silnik M116 . Produkowany był głównie z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów, jednak na rynku pojawiło się również kilka egzemplarzy z manualną skrzynią biegów. W wersji podstawowej, wewnątrz pięknie urządzonej kabiny pojawiły się elektryczne szyby, klimatyzacja oraz cztery głniki stereo. Wyprodukowano ich troszkę ponad 3200 szt., z czego 800 szt. zostało wyeksportowanych do Stanów Zjednoczonych. Tylko 13 sztuk tych samochodów zjeżdżało z linii produkcyjnej Mercedesa w ciągu tygodnia. Z uwagi na duży popyt 280 SE 3.5 w wersji cabrio sporo modeli coupe było i nadal jest przerabianych, dlatego należy zachować szczególną czujność i ostrożność przy zakupie tego modelu. Warto zwrócić szczególną uwagę na m.in. numer podwozia. Dzisiaj pozostaje najbardziej pożądaną przez kolekcjonerów wersją W111, a dzięki zastosowanym w nim rozwiązaniom może nadal służyć codziennemu użytkowaniu. Ten samochód to przykład rzadko docenianych wersji coupe, które są jednocześnie eleganckie, jak i praktyczne.

Okres produkcji: 1969 – 1971
Liczba cylindrów: 8 cylindrów w układzie V
Całkowita pojemność skokowa: 3499 cm3
Moc: 200 KM
Prędkość maksymalna: 205 km/h (210 km/h z przekładnią manualną)
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 3.270 szt.

Ceny
W ostatnich 3 latach ceny systematycznie rosną. Mając na uwadze aktualny kurs dolara i euro, spodziewamy się znaczącego wzrostu cen tych samochodów. Do Polski najwięcej tych aut sprowadza się z USA, pojedyncze sztuki z różnych, europejskich krajów.

Na rynku niemieckim:
Za stan 2: 220 SE b (44 000 Euro), 250 SE (50 000 Euro), 280 SE (53 000 Euro), 280 SE 3.5 (92 000 Euro), 300 SE (57 000 Euro)
Za stan 3: 220 SE b (23 000 Euro), 250 SE (23 000 Euro), 280 SE (31 000 Euro), 280 SE 3.5 (50 000 Euro), 300 SE (31 000 Euro)
Za stan 4: 220 SE b (10 000 Euro), 250 SE (12 000 Euro), 280 SE (15 000 Euro), 280 SE 3.5 (23 000 Euro), 300 SE (19 000 Euro)

Na rynku polskim:
Samochody do całkowitej renowacji: 50 000 zł (220 SE b)
Samochody w stanie dobrym, do remontu: 90 000 zł (220 SE b)
Samochody po kompletnej renowacji: od 150 000 zł (220 SE b)

Więcej o Mercedesie-Benz W111, potocznie zwanym „skrzydlakiem” przeczytacie w artykule:
https://klassikauto.pl/luksusowy-i-bezpieczny-dzis-pozadany-klasyk-mercedes-benz-w111-heckflosse/

Samochód prezentowany na zdjęciach był jeszcze w trakcie renowacji.

Źródło:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Strona_g%C5%82%C3%B3wna
http://www.silverstarclassics.com/111SE.htm
https://www.shannons.com.au/auctions/2009-shannons-sydney-summer-classic-auction/XL106P95P5I0A9R6/
http://www.gieldaklasykow.pl/