Krótka historia, jeszcze krótsza seria, ale za to nazwa imponuje: Alfa Romeo Disco Volante Touring Superlaggera. Powstała w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku sportowa Alfa Romeo 1900 C52 doczekała się w 2012 roku swojej odświeżonej wersji XXI wieku.

„Latający spodek” został wyprodukowany w latach 1952 i 1953 przez Alfa Romeo przy współpracy z Carrozzeria Touring w zaledwie pięciu egzemplarzach (do dziś zachowały się cztery). Samochód wyróżniał się opływowym nadwoziem testowanym w tunelu aerodynamicznym, tak by osiągnąć jak najniższy współczynnik oporu, nawet w wariancie bocznym. Trzy egzemplarze posiadały 2 litrowy silnik, dwa wyposażono w silniki 3,5 – litra z wyścigowej Alfy Romeo 6C 3000 CM. Przygotowano dwie wersje nadwozia Spider i Coupe. Samochody mogły osiągać prędkość 220 km/h z mniejszym silnikiem i 240 km/h dla większej pojemności. W 1953 roku dwa egzemplarze z 2 litrowym silnikiem poddano dalszym modyfikacjom. Jeden egzemplarz wyposażono w tzw. ”twardy dach”, drugiemu zmniejszono boczne powierzchnie – skrzydła, nadając przydomek „fianchi stretti” – wąskie biodra (auto obecnie wystawione jest w muzeum Cité de l’Automobile w Mulhouse we Francji). Szacowana wartość samochodu to od 1 – 2 miliona Euro.

Ciekawostką jest nawiązanie do Disco Volante i propozycja nowego wizerunku auta współczesnego. Alfa Romeo Disco Volante Touring Superlaggera przygotowywana jest na bazie Alfy Romeo 8C Competizione – również wersji limitowanej wyprodukowanej w serii 500 sztuk. We włoskiej firmie Carrozzeria Touring Superleggera auto zostaje rozebrane i poddane modyfikacjom. Potem otrzymuje nowe, obłe nadwozie z odniesieniami do oryginalnej Disco Volante z 1952 roku. Odpowiednie kształty uzyskuje się z jednego arkusza blachy, bez spawania, ręcznie kształtując karoserię. Ręcznie są też wykonane obicia o unikalnym, zastrzeżonym wzorze. Auto posiada silnik V8 o pojemności 4691 cm3, sekwencyjną obsługiwaną łopatkami 6 biegową skrzynię i 450KM, co pozwala rozpędzić auto do 292 km/h.
W maju 2013 roku projekt zdobył główną nagrodę za styl na prestiżowym Concorso d’Eleganza w Villa d’Este w kategorii prototypów.