Okres produkcji: 1964-68r.
Liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 107
Pojemność skokowa silnika: 4736 cm3
Liczba cylindrów: V8
Moc maksymalna: 306 KM przy 6000 obr/min
Długość x szerokość x wysokość: 4293x1778x1041 [mm]
Masa własna: 998 g
Przyśpieszenie od 0 do 96 km/h: 5,5 s
Prędkość maksymalna: 258 km/h
Zużycie paliwa: ok. 22 l/100 km

Henry Ford II był miłnikiem sportowych samochodów, a jako cel postawił sobie wyprodukowanie samochodu, który będzie zwyciężał w wyścigu Le Mans. W ten sposób chciał się odegrać na Enzo Ferrari, który w 1963 roku zgodził się odsprzedać mu Ferrari za 16 milionów dolarów, a ostatecznie wycofał się z transakcji.

Trudna do zniesienia porażka była motywatorem dla Forda do stworzenia pogromcy czarnego konia, który miał być niepodważalnym liderem tego wyścigu.

Aby prace mogły ruszyć pełną parą powołano Ford Advanced Vehicles Ltd. i w 1964 roku światło dzienne ujrzał Ford GT40. Jego nazwa pochodzi od „Grand Touring” i 40-stu cali wysokości.

W 1963 roku w Le Mans wystartował prototyp Lola GT, którego twórcą był Eric Broadley z Lola Racing Cars. Samochód nie ukończył zawodów z powodu awarii, ale dzięki współpracy z byłym szefem Aston Martina – Johnem Wyerem powstał potężny Ford GT40 z silnikiem V8.

Ford GT40 czterokrotnie zwyciężał w wyścigu Le Mans, po raz pierwszy w 1966 r. zajmując pierwsze, drugie i trzecie miejsce. Wyścig ten przeszedł do historii, jako jeden z najbardziej fascynujących pojedynków w historii sportów motorowych.

Kolejne zwycięstwa nastąpiły w 1967 (pierwsze i czwarte miejsce) oraz w 1968 i 1969 roku, kiedy to zajął ponownie pierwsze i trzecie miejsce.

Model ten okazał się obiektem pożądania wielu miłników motoryzacji, gdyż wyprodukowano jedynie 146 sztuk.
Następca Forda GT40 pojawił się dopiero w 1995 roku i był nim model GT90. Planowano wyprodukowanie 100 egzemplarzy, jednak światło dzienne ujrzało zaledwie kilka modeli. Do 1995 roku był najszybszym samochodem seryjnym na świecie – do 100km/h rozpędzał się w 3,1 sekundy i osiągał prędkość maksymalną 378 km/h. Pokonał go dopiero Bugatti Veyron przekraczając barierę 420 km/h.

W kolejnych latach pojawiały się następne modele, które miały być następcą GT40. Między innymi w 2003 roku zrodził się Ford GT z silnikiem V8 (zrezygnowano z oznaczenia liczbowego, gdyż był wyższy od swojego poprzednika).

Obecnie wszyscy pasjonaci Forda GT40 czekają na jego najnowszą wersję – zupełnie nowego supercoupe GT, zbudowany na węglowym kadłubie, przykrytym spektakularną karoserią z silnikiem V6 z rodziny EcoBoost o pojemności 3,5 litrów. Co ciekawe samochód cieszy się tak dużym zainteresowaniem, że liczba kandydatów na potencjalnych właścicieli jest wielokrotnie większa, niż liczba dostępnych samochodów.

Źródło:
http://www.gt40spf.com/gt40-history.aspx
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ford_GT40
http://www.autogen.pl/news-4027-ford-gt-otwarte-zapisy.html