Jarosław Jochemko z Pszczyny: „kiedyś każda marka tworzyła swój charakterystyczny styl, swoją „wizytówkę” „.


Samochód: 
Cadillac Eldorado
Rok produkcji: 1976

Silnik:
Pojemność:    8,2 l
Moc: 190 KM
Gaźnik

1. Dlaczego interesujesz się takim autem ?
Po prostu interesuję się amerykańskimi autami. Od zawsze podobają mi się te piękne, duże samochody. „Rajcowały” mnie pościgi muscle car, pokazywane w różnych filmach.

2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Jest fabryczne. Jedyną modyfikacją jest zapłon. Zamontowany został tzw. MSD IGNITION. Dołożyłem też nowy klakson.

3. Czy sam odnawiałeś samochód?
Samochód sam rozebrałem w garażu. Lakierowanie i zrobienie wnętrza zleciłem specjalistom. Silnik nie był remontowany – nie ma takiej potrzeby. Oczywiście wymieniłem elementy zawieszenia np. amortyzatory oraz wszelkie materiały eksploatacyjne.

4. Jakie ma zalety, wady?
Wad nie ma żadnych, bo dla mnie zużycie paliwa nie jest problemem. Ma same zalety. Wspaniały komfort jazdy, bo to typowa „bulwarówka”.  Najlepszą prędkością dla tego auta jest 60-70 mil. Szybciej lepiej nie jeździć, bo auta amerykańskie nie mają hamulców, tylko spowalniacze. Wspomaganie kierownicy działa tak lekko, że kobieta tipsem może bez trudu obrócić kołem kierownicy.

5. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Rozwiązania są typowe dla tamtych lat. Był to ostatni rok produkcji kabrioletów w USA.

6. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Często. Rocznie robię jakieś 5000 km. Wyjeżdżam na zloty i różne imprezy okolicznościowe.

7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Części są tanie w porównaniu do nowych aut. Amortyzatory do tyłu, komplet, kosztowały 500 zł. Sprowadziłem je z USA. Filtr powietrza 38 zł, filtr paliwa 7 zł. Jedynie zużycie paliwa na poziomi 23 l / 100 km jest wydatkiem, ale już przy stałej prędkości 100 km/h można zejść do 19,5 l /100 km.

8. Jak jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Kupuję wszystko w specjalistycznej firmie, tylko nowe części. Tylko jedną część regenerowałem, był to gaźnik, ponieważ nowy kosztuje 200 dolarów plus koszty przesyłki, a regeneracja jest tańsza.

9. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Garaż ogrzewany.

10. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
Tylko wtedy, gdy mam czas. Irytuje mnie to, że ludzie, którzy na zlotach oglądają auta, nie szanują ich. Wchodzą bez pytania do środka, często z papierosem, lodami itp. Dzieci wszystkim ruszają, bo nie są pilnowane. Ale bardzo mi się podoba to, że można porozmawiać z innymi pasjonatami motoryzacji i wymienić się informacjami.

11. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Tak. Do Klubu Detroittiron.

12. Komu polecasz to auto?
Pasjonatom ogromnych aut , osobom chcącym odpocząć podczas jazdy i wyróżnić się na drodze.

13. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Długo szukajcie swojego wymarzonego krążownika, ponieważ złom jest bardzo łatwo kupić. Potem niestety trzeba dużego wkładu finansowego by go doprowadzić do stanu używalności.

Dziękujemy za rozmowę.