Subskrybuj

Opel

Ogólne informacje

Główna siedziba firmy:
Adam Opel AG
Bahnhofsplatz
65423 Rüsselsheim, Niemcy
Telefon: 0180 5 55 10

Główny importer w Polsce:
GENERAL MOTORS POLAND Sp. z o.o.
Wołoska 5,
02-675 Warszawa

Muzeum:
Opel Museum
Breewei 6
8406EE Tijnje, Holandia
www.opelmuseum.nl
www.opel.de/ueber-opel/adam-opel-ag/standorte/werkstour.html


Artykuły dotyczące tej firmy:

Historia marki

Twórcą tej marki jest Adam Opel, który w 1862 r. w Russelsheim założył firmę „Adam Opel AG”. Działalność firmy rozpoczął od produkcji maszyn do szycia.
W 1884 r. poszerzył zakres działalności o produkcję rowerów, wynikiem czego dwa lata później fabrykę opuścił pierwszy rower marki Opel. Po śmierci Opla w 1895 r., prowadzenie rodzinnego przedsiębiorstwa przejęli jego dwaj synowie – Fritz oraz Wilhelm. W 1899 r. bracia podpisali umowę o współpracę z producentem podwozi z Dessau – Friedrichem Lutzmannem. Dzięki temu powstał pierwszy samochód – „Opel Patent Wagen System Lutzman” z silnikiem o mocy 3,5 KM i maksymalnej prędkości 20 km/h. Łącznie sprzedano 11 takich pojazdów. W tym czasie Opel osiągał również wyniki w sportach motorowych. W marcu 1901 r. Heinrich von Opel najszybciej zdobył szczyt Königsstuhl i wygrał pierwsze w historii Opla trofeum.
Po zakończeniu współpracy z Lutzmannem Opel zaczął budować samochody na podstawie licencji odkupionej od francuskiej firmy Darracq. Przyjęta polityka sprzedaży tych samochodów okazała się dla braci nie do przyjęcia w dłuższej perspektywie, dlatego jesienią 1902 r. podczas salonu motoryzacyjnego w Hamburgu zaprezentowali pierwszą, własną konstrukcję – model 10/12 KM.
Momentem przełomowym dla Opla okazał 1909 r. kiedy to wprowadzono na rynek model 4/8 KM, zwany „Samochodem Doktora” (Doktorawagen). Nazwę zawdzięczał temu, iż był bardzo popularny wśród lekarzy, którzy potrzebowali niezawodnego i mocnego samochodu. Auto kosztowało 19650 marek, o połowę mniej niż luksusowe modele oferowane przez konkurencję.

W latach 30 minionego wieku słynna była ciężarówka Blitz, czyli „błyskawica”. Na jej chłodnicy montowano pełną nazwę „Opel Blitz”, ułożoną w kształcie pioruna. W tamtym okresie osobowe Ople nosiłu „O”, przez które przebijał się stylizowany sterowiec. Po kilku modyfikacjach znaku formowego, błyskawicę Blitza włożono w miejsce zajmowane dawniej przez sterowiec. Znak pojawił się oficjalnie w tej postaci w 1964r.

Modele

Oficjalna strona WWW: http://www.opel.pl/
Dane techniczne, historia