Szczecińska Fabryka Motocykli – SFM Szczecin. Czy ktoś jeszcze pamięta, że tam produkowane były Junaki? To dziś już kultowy motor!

Produkowano różne modele: M07, M-07 R (rajdowy), M07-C (crossowy), B20 (trójkołowy). W latach 1956 – 65 wyprodukowano około 91 400 sztuk motorów Junak. Silniki były produkowane w Zakładach Sprzętu Motoryzacyjnego w Łodzi.

Stosowany był w Milicji jako motor pościgowy.

Dane techniczne:
Silnik: czterosuwowy, jednocylindrowy, górnozaworowy
Pojemność skokowa: 349 cm3
Moc maksymalna: 17 KM przy 5700 obr/min
Moment obrotowy: 27,5 Nm przy 3800 obr/min
Skrzynia biegów: 4 – biegowa
Gaźnik: typ GM26U1, średnica gardzieli 26 mm
Długość / szerokość / wysokość: 2171 / 730 / 1020 [mm]
Rozstaw kół: 1417 [mm]
Masa własna: 170 kg
Prędkość maksymalna: 125 km/h
Pojemność zbiornika paliwa: 17 l
Rama: kołyskowa, podwójna, spawana z rur o przekroju eliptycznym
Zawieszenie:
– przednie: teleskopowe, z tłumieniem olejowym
– tylne: wahacz wleczony, amortyzatory z tłumieniem olejowym
Hamulce: szczękowe mechaniczne, przedni ręczny, tylny nożny

Junaki eksportowane były m.in. do Węgier, USA, Turcji, Mongolii, Wenezueli.

Motor jest własnością pasjonata zabytkowej motoryzacji, kolekcjonera skuterów Lambretta, założyciela Lambretta Club Polska, Pana Bronisława Kellera z Gliwic.