Opel Gliwice oraz KlassikAuto.pl świętują razem 150 lecie marki Opel!

Historia Opla Olimpia zaczęła się w 1935, już rok przed olimpiadą w Berlinie. Konstruktorzy Opla pracowali nad nowym modelem samochodu, który ma powstać na pamiątkę zbliżającej się imprezy sportowej. Nazwa oczywiście musiała przypominać o tak wielkim wydarzeniu w Niemczech, dlatego model mógł otrzymać tylko jedną nazwę-Olimpia.

Model Olimpia był bardzo nowatorskim projektem jak na swoje czasy. Był pierwszym niemieckim samochodem, w którym zastosowano samonośne odkształcalne nadwozie z karoserią wykonaną ze stali i strefą zgniotu, która pochłaniała energię w trakcie kolizji.

Pierwsze modele Olimpii otrzymały dolnozaworowe silniki oraz hamulce sterowane cięgnami, ale szybko silnik został zastąpiony silnikiem górnozaworowym o zwiększonej pojemności a hamulce wymieniono na hydrauliczne. Do początku lat 50-tych Olimpia przechodziła niewielkie modernizacje, ale nie były one dostateczne, aby dotrzymać kroku europejskim konkurentom. Dopiero w 1953 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie pokazano całkowicie nowy samochód, Opel Rekord.

Samochód został bardzo ciepło przyjęty zarówno przez branżowych fachowców, jak i zwykłych klientów. Rekord dostępny był w kilku wersjach nadwoziowych. Powstał dwudrzwiowy sedan, wersja kombi oraz kabriolet. Nowego Opla napędzała stara jednostka, zaadoptowana jeszcze z Olimpii, czterocylindrowy silnik o pojemności 1488 ccm z mocą podniesioną do 40 KM. Napęd był przenoszony za pomocą trzystopniowej przekładni plus bieg wsteczny.

W roku 1957 wprowadzono model P1 posiadający większe i nowocześniejsze nadwozie, które swoim wyglądem nawiązywało do amerykańskich samochodów lat 60-tych. Już w trzy lata później pokazano poprawiony i zmodyfikowany model P2.  Zastąpił on model  P1 całkowicie zmienionym nadwoziem, za pomocą którego producent postanowił odejść od amerykańskiego stylu samochodów, wprowadzając własną koncepcją stylistyczną.

Praktycznie od podstaw skonstruowano nowe przeszklone nadwozie. Linia modelu P2 stała się wzorem dla modeli Opla produkowanych w latach 60-tych i 70-tych. P2 był dostępny w kilku wersjach nadwoziowych, najpopularniejszą wersją był dwudrzwiowy sedan, ale poza nim były dostępne także wyjątkowo wszechstronne trzydrzwiowe kombi, dostawcze pickupy, kabriolety oraz coupe.

Rekord Olimpia napędzany był silnikiem o pojemności 1488 ccm i mocy 50KM, jak również silnikami 1680 ccm o mocy 55 KM oraz 60 KM. Wszystkie modele P2 1,7  litra za wyjątkiem 1,7 o mocy 60 KM, miały montowane  trzystopniowe skrzynie biegów  o pełnej synchronizacji za wyjątkiem wstecznego biegu z automatycznym sprzęgłem tzw. Saxomat lub Olymat dostarczanym przez firmę Fichtel & Sachs. Dźwignia zmiany biegów znajdowała się po prawej stronie kolumny kierowniczej i służyła zarówno do zmiany biegów jak i do włączania sprzęgła. To powodowało, że na podłodze były tylko dwa pedały nożne, po prawej pedał przyspieszenia i obok po lewej hamulec.

Silniki były już górnozaworowe  umieszczone wzdłużnie z przodu a napęd był przenoszony na oś tylną za pomocą wału  pędnego jednoczęściowego na  2-ch  krzyżakach. Most tylny był sztywny z  przekładnią  różnicową. Układ hamulcowy był hydrauliczny. Zawieszenie z przodu niezależne, po dwa wahacze poprzeczne, sprężyna śrubowa, amortyzatory  hydrauliczne. Z tyłu montowane było zawieszenie zależne, most sztywny na resorach podłużnych i amortyzatory olejowe.

Opel rekord Olimpia P2 był bardzo wygodnym, sprawdzającym się w chyba  we wszystkich dziedzinach handlu. Samochód jako wręcz uniwersalny w pewnym momencie stał się jednym z najczęściej kupowanych samochodów w Niemczech. Łącznie sprzedano ponad 750 tys. wszystkich wersji tego modelu.

Foto: Paweł Cichoń.