Grupa podróżników „Nysateam” podjęła się organizacji wyprawy o nazwie „Nysą dookoła Azji”. Sam tytuł mówi wiele, jednak kryje się pod nim znacznie więcej. Wyprawa składać się będzie z trzech etapów. Zaczniemy od powtórzenia pierwszej powojennej wyprawy polskich himalaistów w góry Pakistanu – Karakorum pod kierownictwem wyśmienitego himalaisty Ryszarda Szafirskiego.


W 1969 r. czwórka śmiałków wybrała się Nysą do Azji na ekspedycję wysokogórską. Jednym z celów była góra Malubiting. Niestety Polakom nie udało się zdobyć wierzchołka głównego mierzącego 7458 m n.p.m. Wybierzemy się naszą Nysą 522 do Pakistanu aby dokończyć dzieło Ryszarda Szafirskiego i jego zespołu w składzie: Zygmunt Andrzej Heinrich, Andrzej Kuś i operator filmowy Roman Petrycki. Będzie to pierwsze polskie wejście na szczyt główny Malubitinga oraz trzecie wejście w ogóle.

Kolejny etap wyprawy to dotarcie Nysą do Półwyspu Indochińskiego oraz odnalezienie polskiego samochodu Nysa w Wietnamie, dokąd eksportowano go w latach siedemdziesiątych. Ostatni etap polega na przebyciu Syberii zimą śladami reportażysty Jacka Hugo-Badera. Nysą pokonamy dystans 10 tysięcy kilometrów dzielący Władywostok od Moskwy odwiedzając miejsca i niezwykłych ludzi przedstawionych w książce Pana Jacka pt. „Biała Gorączka”.

W wyprawie udział wezmą Monika Maniecka, Sławomir Pela i Sebastian Gleich – osoby, których kwalifikacje i doświadczenie pozwalają na zmierzenie się tym zadaniem ekspedycyjnym. Pomimo wielu problemów czekających na całej trasie przejazdu, trudności technicznych wspinaczki wysokogórskiej, najbardziej wymagającym zadaniem czekającym na uczestników wyprawy będzie pokonanie barier biurokratycznych i organizacyjnych.
Nysa Team 1 (2)
Możliwość poruszania się własnym pojazdem mechanicznym w wielu krajach leżących na trasie przejazdu jest bardzo ograniczona lub wręcz nie możliwa. Również sprawy wizowe w tych krajach nie należą do łatwych.  Samo przebycie planowanej trasy będzie unikatowym wydarzeniem, dodać do tego należy, że poruszać będziemy się na pokładzie polskiego samochodu dostawczego Nysa 522. Będzie to pierwsza próba okrążenia Azji samochodem takiej klasy i o tak sędziwym wieku. Będzie to również najdłuższa trasa pokonana Nysą w ogóle, w związku z czym podejmiemy próbę pobicia rekordu Guinessa.
Nysa Team 1 (6)
Wyprawa jest zamierzeniem kosztownym. Udział w niej nie byłby możliwy do zrealizowania bez udziału mediów oraz sponsorów: ludzi, którzy potrafią docenić nasz wysiłek. Dlatego też występujemy z prośbą o rozważenie możliwości wsparcia naszych starań. Bylibyśmy bardzo wdzięczni za opublikowanie krótkiego artykułu o naszej wyprawie oraz zamieszczeniu informacji o remoncie Nyski wraz z prośbą o przekazanie nam nowych części do Nysy (często leżą zbytecznie w garażach), materiałów, osobistej pomocy przy remoncie oraz uszczelnianiu karoserii lub też wszelkich innych form wsparcia finansowego lub rzeczowego.

Do tej pory informacje o nas publikowano na łamach Kuriera Bytowskiego, w Głosie Pomorza oraz Automobiliście. W ten sposób udało nam się uzyskać kilka nowych części. Niestety to zdecydowanie za mało, dlatego też zdecydowaliśmy napisać do Pani. Wszelkie informacje o nas znajdują się na stronie www.nysateam.pl. Chętnie odpowiemy na zadane pytania osobiście.

Zwracamy się z uprzejmą prośbą  o pomoc w tak ambitnym i skomplikowanym przedsięwzięciu.

Z poważaniem

Monika Maniecka
Sebastian Gleich
Sławomir Pela

Dane kontaktowe:
www.nysateam.pl
e-mail: [email protected]
Tel:  Sławomir Pela – +48 665 174 624
Monika Maniecka- +48 667 018 495
Sebastian Gleich +48 697 760 231