Arkadiusz Gardecki z Chmielowic (woj. Opolskie): „Samochody te budowały opinię o niezawodności japońskich aut!”


Samochód:       
Datsun 280Z
Rok produkcji: 1975
Pojemność silnika: 2800 cm3
Moc: 180 KM

1. Dlaczego interesujesz się takim autem ?
Po części był to przypadek. Szukałem innego, sportowego auta z połowy lat siedemdziesiątych. I tak trafiłem na tego Datsuna, który mnie zainteresował.

2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Jest prawie w całci oryginalny. Za wyjątkiem kierownicy i aerodynamicznych kloszy lamp, ale te dodatki pochodzą z epoki.

3. Czy sam odnawiałeś samochód?
Nie. Kupiłem już ten samochód po renowacji. Ja tylko dopieściłem szczegóły. Brakowało różnych drobnych detali, które upiększają auto i przywracają mu dawny blask.

4. Jakie ma zalety, wady?
Super zaletą jest niezależne zawieszenie wszystkich kół. Samochód fantastycznie się prowadzi. Rozłożenie masy to 50/50. Poza tym auto ma dużą moc, to daje frajdę z jazdy. Do tego widoczność z zza kierownicy jest bardzo dobra. Samochód jest bardzo dobrze wyposażony. Posiada klimatyzacje, automatyczną skrzynię biegów a o nie zapiętych pasach sygnalizuje brzęczek, były także egzemplarze z katalizatorem spalin. Kultura pracy sześciocylindrowego silnika zbliżona jest do kultury pracy współczesnego auta. Żadnych wad do tej pory nie zauważyłem :).

5. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Był to jeden z pierwszych samochodów, w których zastosowano jednopunktowy elektronicznie sterowany wtrysk paliwa firmy Bosch.

6. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Tylko latem i tylko przy ładnej pogodzie. Raz lub dwa razy na 2 tygodnie. Zawsze mam jakiś punkt docelowy wyjazdu więc łączę przyjemne z pożytecznym.

7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Większość czynności serwisowych i eksploatacyjnych wykonuję sam. Kupuję tylko materiały. Podstawowe części eksploatacyjne są tanie, ale trzeba je sprowadzać z USA. Zużycie paliwa jest na poziomie 10l/ 100 km na trasie przy ekonomicznej jeździe. 20 litrów też potrafi spalić, szczególnie jeśli chcę wykorzystać jego dynamikę.

8. Jak jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
W USA są firmy, które dokonują renowację części. Nie ma z nimi problemu. Kłopot jest tylko z częściami blacharskimi . Są trudno dostępne. Części najlepiej kupować na aukcjach internetowych. Ostatnio kupowałem pompę paliwa – była tańsza niż do Poloneza.

9. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
W garażu – nie jest ogrzewany.

10. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
W tym roku to już mój 6 udział w zlocie. Ale kłopot mam z pogodzeniem terminów zlotów z innymi obowiązkami. Lubię fajną atmosferę. Pobyt na takiej imprezie, to dla mnie prawdziwy relaks.

11. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Nie.

12. Komu polecasz to auto?
Komuś kto chce połączyć klasyczny wygląd auta ze współczesnymi osiągami i prowadzeniem.

13. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na blacharkę. Jest kilka miejsc które warto sprawdzić pod względem ognisk korozji. Jeśli blacharka jest w porządku to z resztą nie powinno być problemów.  Mechanika jest prosta i łatwa w naprawie. Samochody te budowały opinię niezawodnych i to widać po tym aucie do dziś. Wtedy nie oszczędzano na jakości!

Dziękujemy za rozmowę!