Marcin Bogusz z Łask: „Jazda MZ to czysta przyjemność”.

MZ ETZ 150motor produkowany w latach 1985 – 1991 w Zschopau, będący następcą modelu TS 150. Równolegle z tym modelem produkowano mało popularny w Polsce model MZ ETZ 125.

Moją MZ kupiłem od wuja latem 2011 roku. Odkupiłem ją w cenie złomu. Tak wyglądała i w takim stanie technicznym była. Wuj chciał ją sprzedać na złom. Można powiedzieć, że ją uratowałem. Z zakupu najbardziej zadowolona była moja córka Emilka, która uwielbia motory. Dla niej również kupiłem Motorynkę, która czeka obecnie na remont.
MZ ETZ (1)

Wracając do MZ, remont rozpocząłem jesienią 2011 roku. Prace remontowe trwały aż rok, ponieważ wykonywałem je samodzielnie w wolnych chwilach.
MZ ETZ (2)

Motocykl został przeze mnie rozebrany na części pierwsze (rama i silnik). Rama została wypiaskowana i pomalowana w warsztacie mojego teścia. Zbiornik, boczki, błotniki i inne części ramy także. W tym roku przeprowadziłem ostatnie prace estetyczne typu tłumik, kolanko, amortyzatory tył.
MZ ETZ (4)

W silniku zostały wymienione wszystkie łożyska, uszczelniacze, zregenerowany wał, szlif cylindra. Cała instalacja elektryczna została rozebrana, sprawdzona i na nowo zamontowana. Każda lampa została wymieniona na nową – w końcu lata świetności starych przeminęły.
MZ ETZ (8)MZ ETZ (7)

Największym problemem były oryginalne części. Obecnie na rynku można znaleźć dużo zamienników „made in China”, ale dla chcącego wszystko jest możliwe. Znalazłem mały sklep, w którym pracuje przemiła pani i wszystkie części sprowadzała mi ze starych zapasów – tzn. „leżaki magazynowe”.

Teraz będzie cieszyć oko miłników starej motoryzacji i nie tylko ich, ale również każdego kto na nią spojrzy.  A dla mnie ten motorek jest czystą przyjemnością i radością. Bardzo dobrze się go prowadzi. Niestety do tej pory nie uczestniczyłem w żadnym zlocie ale myślę, że to się zmieni.

I na koniec parametry techniczne:
Konstrukcja ramy grzbietowa, spawana ze stalowych belek.
Zawieszenie przednie – widelec teleskopowy.
Zawieszenie tylne – dwa olejowe elementy resorująco-tłumiące.
Skok przedniego zawieszenia – 185 mm.
Skok tylnego zawieszenia – 105 mm.
Typ Silnika – EM 150.2 (EM 150.1).
Pojemność skokowa – 143cm³.
Moc maksymalna – 9,0 kW/12,2 KM przy 6000 obr/min (10,5 kW/14,3 KM przy 6500 obr/min – eksport).
Moment obrotowy – 15 Nm przy 5000-5500 obr/min (15,8 Nm przy 6200 obr/min – eksport).
Gaźnik – BVF 24 N 2-2.
MZ ETZ (5)

Tekst oraz zdjęcia: Marcin Bogusz z Łask