Paweł Świniarski z Gliwic: „Jeśli nie potrafisz troszczyć się o swoje rzeczy, nie powinieneś ich posiadać”.


Z cyklu: LUDZIE I ICH STYLOWE PASJE!

Samochód: Mercedes – Benz 200 (W115), 1970r. Dokładnie opisany (wraz z galerią zdjęć) również w zakładce TESTY!

Marzena Jerzyńska – Redakcja KlassikAuto.pl

1. Dlaczego interesujesz się takim autem?
Moja przygoda z tym samochodem rozpoczęła się jakiś czas temu, kiedy jego właścicielem został mój szef. Ze względu na zainteresowania motoryzacją zostałem poproszony o zajmowanie się nim i dbanie o niego. Dzięki mojej pasji i oddaniu go w moje ręce, często go użytkowałem. Teraz zostałem jego właścicielem.

2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Samochód jest właściwie w znacznej części oryginalny. Dokonany był w nim jedynie generalny remont silnika i blacharki.

3. Czy sam naprawiałeś samochód?
Dokonywałem w nim jedynie bieżących, drobnych napraw.

4. Jakie ma zalety, wady?
Ciężko jest mówić o wadach tego samochodu. Biorąc pod uwagę, iż jest to auto wyprodukowane w 1970r. z całą pewnością inaczej się prowadzi. Trzeba się też przyzwyczaić do kilku rzeczy, np. wyposażony jest on w silnik gaźnikowy, który musi się nagrzać, aby nabrać prędkości, dlatego na początku może wydawać się „mułowaty”.

5. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Ten model posiada podstawowe wyposażenie. Wspomnieć jednak warto o tym, iż drążek do zmiany biegów znajduje się przy kierownicy (jest to skrzynia manualna, 4-biegowa). Trzeba również pamiętać o włączeniu dźwigni ssania przed uruchomieniem zimnego silnika.

6. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Samochód nie jest wykorzystywany do codziennej jazdy, ale ze względu na ogromne zainteresowanie jakie wzbudza wśród ludzi, szczególnie moich najbliższych znajomych, często jestem proszony o zawiezienie pary młodej do ślubu.

7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Koszt eksploatacji związany jest głównie z bieżącą konserwacją tego samochodu, wymianą płynów, olei. Konieczny jest również zakup ołowiu do benzyny.

8. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Części zamienne są trudno dostępne w Polsce, dlatego sprowadzam je głównie z Niemiec. Jeśli chodzi o ich koszt, to trzeba przyznać, iż są one dość drogie, np. aparat zapłonowy kosztuje ok. 2500 zł.

9. Co się najczęściej psuje?
Największy problem jest z aparatem zapłonowym, który wymaga wymiany.

10. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Auto przechowywane jest w ogrzewanym garażu.

11. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
Do tej pory wziąłem udział w zlocie Mercedesów w Trzebnicy. Jednak, jeśli tylko znajdę trochę wolnego czasu, to chętnie będę brał udział w tego typu imprezach.

12. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Nie

13. Komu polecasz to auto?
Mogę go polecić zarówno kobietom jak i mężczyznom, których pasją są zabytkowe samochody, a którzy zdają sobie sprawę jaka jest to inwestycja.

MJ. Dziękuję za rozmowę.

Foto: Krystian Tomala