Untitled
Dodano: 28.08.2016

Luksusowy i bezpieczny. Pożądany klasyk: Mercedes-Benz W111.

Mercedes-Benz W111, potocznie zwany jest „skrzydlakiem”. Model ten po raz pierwszy został zaprezentowany w 1959 roku we Frankfurcie, jako generacja limuzyn klasy wyższej, która miała zastąpić w ofercie Mercedesa popularnego „Pontona”. Żeby podołać tym oczekiwaniom była również napędzana 6-cylindrowym silnikiem, a żeby go wyróżnić od innych modeli dodano przede wszystkim chromowane „płetwy” na błotniku. Zapożyczono je z amerykańskiej mody.
DSC_0370

W tym czasie stawiano już duży nacisk na zwiększenie bezpieczeństwa, dlatego też Mercedes 220SE i był tzw. samochodem z bezpiecznym nadwoziem skonstruowanym przez inżyniera Bélę Barényiego. Bezpieczeństwo bierne było na najwyższym, nieosiągalnym dla wielu innych producentów aut, poziomie.

Béla Barny zaprojektował nadwozie trzyczęściowe, które charakteryzowało: wysokostabilna kabina pasażerska stanowiąca bezpieczne miejsce dla podróżujących, natomiast przód i tył pojazdu skonstruowane jako strefy zgniotu. Zadaniem tych stref było w razie kolizji zredukowanie siły uderzenia poprzez kontrolowaną deformację. O bezpieczeństwo podczas wypadku dbały takie elementy, jak dzielona kolumna kierownicy, kierownica z płytą pochłaniającą energię uderzenia oraz wyściełana deska rozdzielcza. W modelach 220, 220 S, 220 SE zadebiutował też zamek drzwiowy z czopem klinowym i dwiema zapadkami bezpieczeństwa. Połączenie tych innowacyjnych technologii uczyniło Heckflosse pionierem rozwoju bezpieczeństwa biernego.
DSC_0365 DSC_0366

W latach 60-tych W111 był symbolem klasyki i elegancji, która dzięki nowoczesnej sylwetce i wielu ciekawym rozwiązaniom był bardzo pożądanym samochodem. Drobne wady jak np. przestarzałe bębnowe hamulce oraz tylną, wahliwą oś nie przeszkadzały mu w wyznaczaniu standardów szyku i elegancji. W Polsce auto było lubiane szczególnie przez taksówkarzy, zapewniało pasażerom komfort i wygodę, za którą chętniej płacono.

Dane techniczne:
Liczba cylindrów: 6
Całkowita pojemność skokowa: 2195 cm3
Moc: 120 KM (89 kW)
przy prędkości obrotowej: 5000 obr/min
Prędkość maksymalna 165 km/h
Okres produkcji: 1959 – 1968
DSC_0372

Modele produkowane w wersji sedan:

Seria I (modele 220b, 220Sb, 220SEb) produkowane w latach 1959-1965 w ilości 297 000 egzemplarzy.

Litera „b” stasowana w nazewnictwie modeli W111 nawiązywała do litery „a” figurującej w nazwach (niektórych) modeli poprzednika – „Pontona”. Przez wielu W111 nazywany był „Pontonem B”. Litera nigdy nie pojawiła się obok emblematów na klapie bagażnika, gdzie widniały jedynie oznaczenia: 220, 220S lub 220SE.

Wszystkie modele napędzane były rzędowym, 6-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 2195 cm³, przy czym różniły się układem zasilania w paliwo – 220 i 220S wyposażone były w dwa gaźniki Solexa (typ M180), 220SE zaś – w pompę wtryskową Boscha (typ M127). Standardowo silniki sprzężone były z manualną skrzynią biegów. W modelach 220S/SE za dopłatą dostępny był czterobiegowy automat. Wersje różniły się od siebie wyposażeniem standardowym i wyglądem zewnętrznym, a model 220 stanowił najuboższy wariant.
DSC_0373DSC_0363

W 1963 roku W111 przeszedł kilka drobnych zmian m.in. nowe umiejscowienie lusterka bocznego (na drzwiach, a nie, jak dotąd, na lewym błotniku) oraz nowy kształt świateł w modelu 220 (wygładzona powierzchnia).

Seria II (230S) produkowana była w latach 1965-1968 w ilości 41 000 egzemplarzy (z czego w ostatnim roku jedynie 80 sztuk).

W 1968 roku na rynku pojawił się następca W111 – Mercedes-Benz W108, co wymusiło ograniczenie produkcji do jednego modelu – 230S. Oprócz silnika oraz kilku detali stylistycznych, nie różnił się on od 220S.

230S napędzany był motorem o większej, niż w 220S, pojemności skokowej i innym układzie zasilania w paliwo – dwa gaźniki Zenith (nadal jednak – typ M180). Dyskretne zmiany w nadwoziu to więcej chromowanych ozdób w tylnej części nadwozia (przy światłach, na słupkach C) oraz nowy kształt tylnych lamp.
DSC_0378

Samochód ze zdjęć, to model 220S i pochodzi z 1964 roku. Kilka lat temu został sprowadzony ze Szwecji do Niemiec. Ma oryginalną tapicerkę, karoserię bez rdzy. Nie był po żadnym wypadku. Silnik przeszedł generalny remont. W sumie ten klasyk przejechał 138 000 km. Był do sprzedania 3 lata temu w Berlinie za 27 800 Euro.

Dodatek dla osób, które dokonują restauracji takiego auta. Ważna jest oryginalność. Zacząć należy od sprawdzenia danych w karcie pojazdu (Datenkarta). Jeśli jej nie ma, warto ją załatwić. Pomocny jest zawsze Mercedes-Benz.
datenkarteMercedes-Benz Grupa Wróbel - Logo Horizontal - 4C - Negative wBg

Farbtöne für Innenausstattungen / kolory wyposażenia wnętrza
Codes für Lederfarbtöne / kody tapicerek skórzanych

354 Mittelblau / Medium Blue
641 Rot
953 Schwarz / Black
955 Hellgrau / Light Gray
979 Dunkelblau / Dark Blue
1060 Creme
1065 Hellgelb Antik
1068 Naturfarben
1073 Dunkelgrün / Dark Green
1078 Resedagrün
1079 Mittelrot / Medium Red
1088 Hellrot / Bright Red
1099 Rostrot
1106 Elfenbein / Ivory
1505 Cognac

Codes für MBTEX-Farbtöne / kody dla tapicerek MBTEX

2100 Kaviar
2101 Hellgrau
2102 Weiss-grau
2200 Türkis
2300 Dunkelblau
2310 Mittelblau
2400 Bronzebraun
2402 Cognac
2403 Crem
2401 Naturfaben hell
2500 Rot
2505 Hellrot
2712 grün

Farbcodes für Lackierungen / kody lakierów
Codes für Serienfarben

040 Schwarz
158 Weissgrau
190 Graphitgrau
304 Horizontblau
350 Mittelblau
542 Dunkelrot
576 Rot
670 Hell-Elfenbein
903 Blau

Codes für Metallic Lackierung / kody dla lakierów metalicznych

172 Antrazitgrau metallic
178 Mittelgrau metallic
180 Silbergau metallic
387 Blau metallic
396 Mittelblaumetallic
461 Bronzebraun metallic
462 Tunisbeige metallic
463 Kupfer metallic
467 Sanbeige metallic
567 Lasurrot metallic
571 Rot metallic
728 Beigegrau metallic
834 Moosgrün metallic
906 Graublau Metallic

Codes für Sonderlackierungen / kody dla lakierów specjalnych

050 Weiss
124 Arabergrau
162 Blaugrau
181 Hellbeige
268 Dunkelgrün
270 Blaugrün
291 Dunkeloliv
332 Dunkelblau
334 Hellblau
335 Blau
408 Havannabaun
412 Beige
423 Tabakbraun
439 Creme
460 Dunkelrotbaun
501 Rot
519 Mittelrot
568 Signalrot
573 Dunkelbordeaux-Rot
716 Graubeige
717 Papyrusweiss
803 Moosgrün
904 Mitternachtsblau
10 kolory

Zweitonlackierung bis 1968 / lakiery podwójne

UT= Unterteil bis Bordkante / część dolna, OT Dach / dach

UT 158 Weissgrau, OT 124 Arabergau
UT 158 Weissgrau, OT 408 Havannabraun
UT 158 Weissgrau, OT 460 Dunkelrotbaun
UT 181 Hellbeige, OT 408 Havannabraun
UT 181 Hellbeige, OT 460 Dunkelrotbaun
UT 190 Gaphitgrau, OT 040 Schwarz
UT 268 Dunkelgrün, OT 040 Schwarz
UT 291 Dunkeloliv, OT 040 Schwarz
UT 304 Horizontblau, OT 350 Mittelblau
UT 332 Dunkelblau, OT 040 Schwarz
UT 501 Rot, OT 040 Schwarz
UT 542 Dunkelrot, OT 040 Schwarz
UT 670 Hellelfenbein, OT 408 Havannabraun
UT 716 Graubeige, OT 291 Dunkeloliv
UT 717 Papyrusweiss, OT 040 Schwarz
UT 717 Papyrusweiss, OT 190 Graphitgrau
UT 717 Papyrusweiss, OT 332 Dunkelblau
UT 717 Papyrusweiss, OT 350 Mittelblau
11 kolory

Źródło:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W111

Powiązane artykuły

Archiwum recenzji