Właścicielem samochodu Ford Consul z 1974 roku jest Pan Michał Wita.

Silnik:
Pojemność: 1,7 l
Moc: 75 KM

Dlaczego interesujesz się takim autem?
Zakup tego auta był przypadkiem. Był w kartonach w szopie, cały porozbierany. Ford był kompletny, ale brakowało paru detali. Poprzedni właściciel nie podołał zadaniu odnowienia samochodu, zapytał po prostu czy chcę go kupić. Zdecydowałem się. Nie ma wielu takich youngtimerów na zlotach.

Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Ford jest w stanie fabrycznym. Dołożyłem jedynie halogeny i felgi, ale są z epoki kiedy auto wyjechało z fabryki.

Czy sam odnawiałeś samochód?
Tak. Remontowałem go, składałem. Mam warsztat, stąd mogłem się podjąć tego wyzwania. Zleciłem tylko lakierowanie i wykonanie tapicerki. Forda do tego stanu doprowadzałem przez pół roku, ale nie wszystko jeszcze skończyłem. Jest jeszcze sporo do zrobienia.

Jakie ma zalety, wady?
Podstawowa zaleta jest taka, że to rzadki model. A wadą jest zbyt słaby silnik do tej masy auta. Chociaż na okazjonalne przejażdżki w pełni wystarcza. Musimy pamiętać o tym, że nie możemy oceniać starych aut z punktu widzenia użytkowania współczesnych samochodów. Coś co dla jednego jest wadą dla innego użytkownika będzie zaletą, bo dzięki tej „wadzie” przeniesie się w czasie.

Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Tylko zloty, przejażdżki, czasem do pracy. Średnio przejeżdżam nim około 2000 km na rok.

Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Tyle co prawie każdego samochodu z tym, że ma on już ponad 40 lat i czasem coś się zepsuje, zupełnie jak w dzisiejszych samochodach. Nie ma tu nic drogiego. Zużycie paliwa jest na poziomie 12-14 litrów na 100 km.

Jak jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Słaba. Części są trudno dostępne. Wszystko kupuję w jednym sklepie w Warszawie. Problemem jest długi czas oczekiwania po złożeniu zamówienia.

Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Garaż nieogrzewany.

Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
W sezonie tak. Lubię tę atmosferę.

Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Nie.

Komu polecasz to auto?
Komuś kto chce mieć ciekawe i wygodne auto a jednocześnie nie chce jeździć tym co wszyscy.

Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Może to slogany, ale oczywiście Consul musi być kompletny i blacharka powinna być w jak najlepszym stanie. Ale pamiętajmy, że tych aut jest bardzo mało…..w związku z czym jak ktoś już chce rzadkie auto, to stan techniczny nie ma większego znaczenia, bo i tak trzeba będzie dokonać dobrej renowacji auta.

Dziękujemy za rozmowę.