Dane techniczne:

Nadwozie: sedan
Okres produkcji: 1986-1992
Liczba wyprodukowanych sztuk: 3537
Pojemność: 2927 cm3
Moc: 215 KM (158 kW) przy 6750 obr/min / 205 KM
Wymiary [długość x szerokość x wysokość]: 4590 x 1775 x 1435 mm
Waga: 1150 kg
Prędkość max.: 240 km/h / 235 km/h
Przyśpieszenie [0-100 km/h]: od 6,8 s / 6,9 s
Cena w momencie wprowadzenia na rynek: 81 500 DM, 40 000 funtów brytyjskich

W 1984 roku podczas targów motoryzacyjnych w Turynie włoski koncern Fiata pod marką Lancia zaprezentował nowy samochód osobowy klasy średniej wyższej – Lancia Thema. Karoseria zaprojektowana została przez Giorgetto Giugiaro. Była to typowa dla produkowanych w latach 80-tych kanciasta i nie porywająca stylistka. W 1986 r. przeszła sportowe przeobrażenie. Otrzymała silnik Ferrari z modelu 308 GTB i narodziła się jako Lancia Thema 8.32 (nazwa 8.32 pochodzi od typu silnika – 8 oznacza liczbę cylindrów, natomiast 32 liczbę zaworów).

Lancia mogła się pochwalić 4-drzwiową limuzyną napędzaną V8, która rozwijała moc maksymalną 205 KM (zredukowaną z 215 KM). Na pokrywie silnika pojawił się czerwony pasek z napisem „Lancia by Ferrari”.

Samochód wyposażony w 5-biegową skrzynię biegów z manualną przekładnią oraz napędem na przednią oś wyróżniał się na tle konkurencji także luksusowym wnętrzem. Kierowca mógł zachwycać się skórzaną tapicerką renomowanego producenta mebli Poltona Frau oraz panelami z drewna różanego. Ponadto samochód wyposażono w elektryczną regulację szyb i lusterek, elektrycznie podnoszone oraz opuszczane zagłówki tylne, automatyczną klimatyzację oraz telefon satelitarny.

Od standardowej wersji wyróżniał się m.in. nową atrapą chłodnicy, bocznymi kierunkowskazami schowanymi pod reflektory, innym kształtem elektrycznie składanych lusterek zewnętrznych oraz alufelgami Ferrari. Oryginalnym rozwiązaniem okazał się tylny spojler, który wysuwał się z pokrywy bagażnika.

Produkcja Themay 8.32 zakończyła się w 1992 roku. Mimo, iż kiedyś nie cieszyła się zbytnią popularnością jest dziś chętnie poszukiwana przez kolekcjonerów.

Aktualne ceny:
Dla lat produkcji 1986-88 (silnik o mocy 215 KM): 20 000 Euro (stan 2), 13 000 Euro (stan 3), 4 000 Euro (stan 4)
Dla lat produkcji 1989-91 (silnik o mocy 205 KM): 23 000 Euro (stan 2), 15 000 Euro (stan 3), 5 000 Euro (stan 4)
Wzrost wartości w ostatnich 4 latach o 35%.

W dniu publikacji tego materiału na rynku niemieckim dostępne było kilkanaście aut w cenach od 11 000 Euro (1991 rok, 200 tyś km) do 40 000 Euro za samochód z 1992 roku i przebiegu 32 000 km. Średnia cena wynosiła 18 000 Euro za auta z roku 1989-91 i przebiegu od 60 000 do 120 000 km.

W Polsce samochód ten praktycznie nie występuje. Pojawia się bardzo rzadko.